David Semerád z STRV mění v USA investování do dobra. Jeho startup Kindest podpoří desítkami milionů korun Credo

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

david-semerad

Foto: Kindest

David Semerád, spoluzakladatel a CEO startupu Kindest

0Zobrazit komentáře

Téměř 80 milionů korun. Tolik peněz připlulo jen za posledních devět měsíců na účty amerických neziskových organizací, kterým se rozhodl se sbíráním finančních prostředků na jejich činnost výrazně pomoci David Semerád. Spoluzakladatel STRV úspěšně buduje „dobročinnou“ platformu Kindest a investoři mu teď posílají desítky milionů korun na její rozvoj.

Kindest v překladu znamená nejlaskavější a právě taková chce americká platforma s českými kořeny být. Neziskovkám ve Spojených státech automatizuje výběr darů a díky nové investici plánuje posílit svou pozici na trhu. V rámci seedového investičního kola do ní posílají 1,66 milionu dolarů (37 milionů korun) české Credo Ventures a americký Precusor Ventures.

Pro Kindest je to pokračování pre-seed investice, v rámci níž dali do hry 650 tisíc dolarů opět jak Precusor a Credo, tak také TomKat Foundation a několik dalších jednotlivců. Celkově už služba, která vznikla jako spin-off tuzemské technologické firmy STRV v čele s jejím spoluzakladatem Davidem Semerádem, nabrala přes 50 milionů korun.

„Neziskové organizace – ani malé, ani ty velké – často neumí pracovat s moderními marketingovými a fundraisingovými nástroji. Kindest automaticky vytváří kampaně, šíří je e-maily, SMS či přes sociální sítě a vše přizpůsobuje potřebám dané neziskovky. Správce kampaně tak nemusí mít prakticky žádné technologické know-how a nechává se pouze vést, vše zvládne ve čtyřech jednoduchých krocích,“ vysvětluje David Semerád, CEO Kindestu.

kindest-team

Foto: Kindest

Tým startupu Kindest

Sílu podobného nástroje lze jednoduše demonstrovat na letošních číslech. Jen za posledních devět měsíců přinesl Kindest spolupracujícím neziskovkám, kterých jsou už přes dvě stovky, celkem 3,5 milionu dolarů (78 milionů korun). Letos v září pak vybral o 909 procent více prostředků než před rokem. Američané jsou ostatně zvyklí na charitu přispívat, ale prozatím se většinou peníze nezprostředkovávaly plně online.

„Američané dají ročně na charitu zhruba 300 miliard dolarů, ale jen osm procent z této částky je darovaných online. Kindest podle nás má se svým unikátním řešením a zkušeným týmem potenciál přinést do neziskového světa v USA softwarovou revoluci,“ říká Andrej Kiska, partner v Credo Ventures, které poslední investici vedlo.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Za Kindest stojí vedle Semeráda spoluzakladatelka Holly McKayová a společně řídí čtrnáctičlenný tým, který sídlí v kalifornském městě Santa Monica u Los Angeles. Českou stopu doplňují čtyři členové pocházející z řad české pobočky STRV a na vývoji Kindest se podílí i další dva ze čtyř zakladatelů STRV, Martin Šťáva a Pavel Zeifart. Čtvrtým je Lubo Smid, který se naopak soustředí na řízení STRV.

A co vlastně všechno Kindest pro americké neziskovky dělá? V rámci své platformy automatizuje všechny klíčové činnosti, jako je marketing, analytika nebo tvorba a správa kampaní. S nimi totiž prý často nemají lidé v neziskových organizacích zkušenosti, a tak je pro ně jednodušší nechat to na službě jako Kindest a věnovat se tomu, čemu rozumí.

Přestože Kindest není první platformou, jež se snaží neziskovkám pomoci, ať už s marketingem či fundraisingem, rychle roste. V prvních devíti měsících loňského roku přes Kindest prošlo neziskovám bezmála 200 tisíc dolarů, letos to byl už zmíněný více než sedmnáctinásobek. Ze zvýšeného zájmu pak pochopitelně benefituje i samotný Kindest.

semerad-smid

Přečtěte si takéSpoluzakladatelé STRV jen tak z hecu oblétli kvůli oblíbeným posilovnám svět. Nakonec i díky tomu získali obří zakázkuSpoluzakladatelé STRV jen tak z hecu oblétli kvůli oblíbeným posilovnám svět. Nakonec i díky tomu získali obří zakázku

„Kindest umí poradit, jak vytvořit a spustit online kampaň. Přitom průběžně dává správcům kampaně tipy při týdenních telefonických poradách. A průběžně kontroluje, zda mají dobře nastavenou analytiku a dostávají odpovídající výsledky. Pomáhat nás zkrátka baví a oceňují to i samotní dárci – při odeslání příspěvku pro neziskovou organizaci nechají dýško také nám. A dohromady to funguje,“ dodává David Semerád.

Byznys plán má tak Kindest postavený podobně jako například české Donio, které je rovněž financované z dýšek a letos zaznamenalo zejména díky pandemii nečekaně strmý růst. Na Kindestu lidé průměrně pošlou z darované částky přes šest procent na provoz celé dobroplatformy, přičemž takzvaný „tip“ nechává zhruba osm dárců z deseti.

McDonald’s se pouští do rostlinných burgerů. Příští rok uvede řadu McPlant, na které spolupracuje s Beyond Meat

Filip HouskaFilip Houska

bigmac-family

Foto: McDonald’s

Rodina legendárních sendvičů Big Mac

0Zobrazit komentáře

Stejně jako ostatní hráči v gastronomickém průmyslu i McDonald’s vnímá trend nahrazování skutečného masa za rostlinné. Tomu, co před pár lety začalo jako pouhý experiment, se dnes dostává čím dál větší pozornosti a je logické, že rychle rostoucí trend láká i ty nejsilnější. A právě mezi nimi jsou i tvůrci legendárního sendviče Big Mac, kteří ohlásili, že to s regulérním rostlinným burgerem také zkusí. Chystají proto takzvaný McPlant.

McDonald’s odjakživa patřil k symbolům fast foodu a vývoj této oblasti výrazně ovlivňoval. Nikdy ale nebyl tou společností, která by velké změny dělala za dne na den – vedení se zpravidla soustředilo na důkladné promyšlení strategií a mnohdy jen tak pozorovalo, co dělá konkurence, aby pochytilo základní návyky a poté představilo vlastní verzi, která měla být tou nejlepší na trhu. O něco podobného se teď pokusí s novou rostlinnou nabídkou.

Během pondělního ohlašování finančních výsledků za třetí čtvrtletí, které McDonald’s vyneslo překvapivě solidní tržby ve výši 5,4 miliardy dolarů s čistým ziskem 1,76 miliardy dolarů, zazněla i zmínka o nové řadě sendvičů. Pro ni by nebylo používáno hovězí ani kuřecí, nýbrž alternativní maso založené na rostlinných proteinech.

mcdonalds-beyond-meat2

McDonald’s testoval první bezmasý burger už loni

Ačkoliv McDonald’s neposkytl žádné bližší detaily, zmínil, že v průběhu příštího roku bude na vybraných trzích nabídku McPlant testovat. Měla by být založena na speciální rostlinné směsi, díky níž by sendviče chuťově připomínaly nejen hovězí maso, ale i to kuřecí. Podle mezinárodního prezidenta McDonald’s Iana Bordena navíc půjde o unikátní složení „vyrobené přímo pro nás“.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Právě jeho poslední tvrzení zpočátku vyvolalo řadu otázek. U McDonald’s je známo, že často spolupracuje s externími dodavateli, kteří mu zajišťují masové placky a další produkty. A jinak tomu nebude ani u rostlinných burgerů, kvůli kterým navazuje novou spolupráci s jedním z největších producentů rostlinného masa, americkým startupem Beyond Meat.

S ním ostatně slavný fastfoodový řetězec spáchal minulý rok spolupráci na kanadském trhu, kde uvedl do nabídky veganský sendvič pod příznačným názvem P.L.T. (zkratka z plant, lettuce, tomato). Tehdy šlo o de facto jednorázový experiment, ale podle všeho se vydařil. Minimálně alespoň z pohledu toho, kam teď americký fastfood míří dál.

beyond-burger_summer-2018_1

Foto: Beyond Meat

Beyond Burger

grok-2

Přečtěte si takéNoví virtuální společníci od Groka se utrhli ze řetězuNabízí režim pro dospělé a plánují únos papeže. Noví virtuální společníci od Groka se utrhli ze řetězu

Poté, co McDonald’s toto spojení ohlásil, akcie Beyond Meat, jehož směs využívalo i například KFC pro svá vegetariánská křidýlka nebo Starbucks pro snídaňový sendvič, rázem vyrostly až o devět procent. Ještě než se ukázalo, že obě společnosti skutečně spolupracují, přitom utrpěly menší propad. A k této trajektorii se nakonec akcie Beyond Meat vrátily, protože výsledky za poslední čtvrtletí kvůli pandemii koronaviru nesplnily očekávání a ani spolupráce s McDonald’s Beyond Meat nezachránila po uzavření trhů od významného propadu.

Bude zajímavé sledovat, s čím jeden z největších fastfoodových řetězců planety příští rok přijde. Zda dokáže uvést takovou řadu rostlinných sendvičů, díky kterým by mohl omezit obrovskou spotřebu hovězího masa a nabídnout lidem alternativu, u které možná ani nepoznají, že je něco jinak. S něčím podobným experimentuje i další zvučný řetězec Burger King, který před časem uvedl vegetariánský Whopper. Pro něj si na americkém trhu vybral společnost Impossible Foods a vyzkoušeli jsme ho i v Česku.