Tesla přeci jen míří do S&P 500. Do prestižního akciového indexu vstupuje jako historicky nejhodnotnější firma

Elon Musk

0Zobrazit komentáře

Když se kalifornská automobilka Tesla letos v červenci počtvrté za sebou překlopila do zisku, splnila důležitý požadavek pro vstup do prestižního akciového indexu S&P 500, na který investoři kvůli možnému dalšímu růstu hodnoty akcií netrpělivě čekali. Na úkor Tesly se však nakonec do indexu dostaly jiné společnosti, a tak musela kalifornská automobilka předvést další pozitivní čtvrtrok.

Během následujících měsíců se skutečně odehrálo několik událostí, které přispěly k tomu, že autoři jednoho z nejdůležitějších akciových indexů světa své rozhodnutí přehodnotili a oznámili, že Teslu nakonec do S&P 500 opravdu zahrnou. Trh na to okamžitě reagoval růstem akcií firmy o téměř 14 procent. Součástí indexu se má Tesla stát 21. prosince.

Jedním z důvodů zařazení může být samozřejmě delší vyjednávání a právní implikace, ale také pozitivní zvládnutí třetího kvartálu, v němž Tesla i navzdory negativním očekáváním analytiků překvapila a dostala se znovu do zisku. Celkem utržila 8,7 miliardy dolarů se ziskem 331 milionů dolarů, byť většina zisku plynula z prodeje emisních kreditů dalším automobilkám, které si tím „snižují“ svou negativní uhlíkovou stopu.

Tesla v posledním reportovaném čtvrtletí překvapila i z pohledu počtu vyrobených a dodaných kusů automobilů. Konkrétně se ve třetím kvartálu podařilo doručit necelých 140 tisíc aut ze 145 tisíc vyrobených a automobilka je tak ještě blíž cíli 500 tisíc kusů dodaných vozů během celého roku 2020. Bude si ale muset v posledním měsíci a půl ještě poměrně zásadně máknout.

tesla-models-s3xy-min

Foto: Tesla

Tesla aktuálně nabízí Model S, Model X, Model 3 a Model Y

Zařazení do indexu S&P 500, který zahrnuje akcie pěti set největších na burze obchodovaných podniků ve Spojených státech, je nicméně pozitivní zpráva jak pro investory, tak pro samotnou automobilku. Být součástí prestižního akciového indexu jí otevírá brány k většímu množství investorů, navíc jde o skvělý marketingový tahák a potvrzení, že je Teslu opravdu nutno brát vážně, ať už si o její nadhodnocené valuaci myslíme cokoliv.

Ostatně Tesla je vůbec nejhodnotnější firmou, která kdy do indexu vstupovala, pokud bereme její hodnotu při zařazení. Aktuálně se její tržní kapitalizace pohybuje nad 420 miliardami dolarů. Jde dokonce o tak velkou věc, že v S&P 500 zvažují, že by Teslu zařadili po dvou částech, ale finální podmínky zatím známy nejsou. Stejně tak není známa firma, která bude muset kvůli vstupu Tesly z indexu odejít, jelikož počet firem v S&P 500, jak už název naznačuje, je přesně pět set.

Aktuální hodnota akcií Tesly na burze je lehce nad 450 dolary, což je zhruba stejná hodnota jako před měsícem a o 10 procent méně než na konci srpna, kdy se vyšplhaly akcie na historické maximum. Po oznámení zařazení do indexu nicméně množství analytiků zvedlo svůj odhad až na 510 až 520 dolarů na akcii, kam se prý automobilka může vyšplhat – především pak, pokud se jí opravdu podaří doručit 500 tisíc automobilů a znovu se udržet v zisku.

Díky růstu hodnoty akcií vyrostlo znovu také jmění jejího šéfa Elona Muska, který se posunul na čtvrtou příčku v žebříčku světových miliardářů. Jeho majetek se přehoupl přes 102 miliard dolarů a meziročně si tak polepšil o závratných téměř 75 miliard, což je vůbec nejvíc ze všech lidí v žebříčku. V jednu chvíli to bylo dokonce o téměř 20 procent více.

nio2

Foto: Nio

Koncept Nio ET, který má konkurovat Modelu S od Tesly

I tak ale Tesla rozhodně nemůže polevovat, protože ani její konkurence nespí. Na paty jí chce stále víc šlapat především čínská automobilka Nio, která jen během letošního roku na burze vyrostla o ohromných 1 000 procent a chystá další modely. Reálně je zatím produkuje a prodává zejména na čínském trhu, kde sice působí ve velkém také Tesla, ale Nio získává čím dál větší podíl.

Vedle Nio jsou tu pak ještě například automobilky Li Auto, problémová Nikola, která v posledních měsících přišla o svého šéfa i většinu hodnoty kvůli nepravdivým informacím, nebo Fisker, který byl vlastně jeden z prvních mezi novodobými elektromobily, pak zkrachoval a teď se snaží automobilku oživit.

Svůj díl koláče si chtějí navíc ukousnout i tradiční automobilky – Volkswagen se nechal slyšet, že jakmile se odhadem v roce 2022 oklepe z krize, investuje 73 miliard eur (1,9 bilionu korun) do elektromobility a digitalizace a začne více konkurovat Tesle. A elektrické vozy dnes prakticky každý měsíc přichází i od dalších tradičních hráčů.