Vyzkoušeli jsme nové výdejní boxy Rohlíku. V Evropě patří k unikátům a nákup si v něm můžete vyzvednout do hodiny

Peter BrejčákPeter Brejčák

img_2342-copy

Foto: Peter Brejčák / CzechCrunch

Výdejní box Rohlik Point na pražském Žižkově

0Zobrazit komentáře

Počet balíčků a nákupů, které nakupující dělají online, neustále roste, což pro obchodníky a logistické společnosti znamená o to větší nápor na dopravu a správnou organizaci zásilek. Stále populárnější se přitom stávají výdejní boxy, které provozuje například Alza nebo Mall, v poslední době je představila Zásilkovna i internetová lékárna Pilulka a firma Balíkobot je chce všechny v Česku propojit.

Pozadu přitom nezůstává ani největší tuzemský online supermarket Rohlik.cz, který své výdejní boxy poprvé představil již před dvěma lety. Tehdy své Rohlik Pointy začal umísťovat zejména do kancelářských budov, kde je mohli využívat zaměstnanci firem, a aktuálně jich má rozmístěných přes tři desítky. O rok později jich několik rozmístil také do obchodních center jako Westfield Chodov nebo Centrum Černý Most.

Teď online prodejce potravin, který založil Tomáš Čupr, přichází s další novinkou. V listopadu začal svoje výdejní boxy umísťovat také do vnějších prostor, jak jsme zvyklí u jiných e-shopů. První lokací bylo pražské metro Střížkov (Prosek Park), tento týden pak Garden Towers na Žižkově a čerpací stanice Mol v Krči. Letos by se měla další lokalita otevřít ještě na Praze 6.

Do roka by jich mělo stát v ulicích přibližně sto, přičemž Rohlík při umísťovaní outdoorových výdejních boxů cílí zatím na Prahu a časem pravděpodobně přidá Brno. V moravské metropoli aktuálně rozmisťuje zmíněné indoorové varianty, jedna se nachází v ZET Office.

img_2341-copy

Foto: Peter Brejčák / CzechCrunch

Výdejní box Rohlik Point na pražském Žižkově

Při posuzování lokalit v Rohlíku vyhodnocují několik faktorů. Jednak na rychlost dovozu s ohledem na vzdálenost od svých skladů, dále na potenciál zákazníků v lokalitě, poptávku stávajících zákazníků či blízkost bytových komplexů a kanceláří.

„Cílem je vytvořit superrychlou unikátní službu. Do našich Pointů doručujeme plný sortiment již do šedesáti minut od objednání,“ popisuje Ladislav Janckulík, projektový manažer strategických projektů. Rohlík zákazníkům nabízí možnost nechat si doručit nákup už od výše 100 korun (při donášce nákupu domů je to od 500 korun) s tím, že doprava je vždy zdarma.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podle Janckulíka je služba určená hlavně pro malé a rychlé nákupy, nebo pro zákazníky, kteří neví přesný čas, kdy se dostanou domů. Z technologického pohledu přitom jde o náročné řešení, protože různé druhy zboží vyžadují různé podmínky. To je také zásadní rozdíl proti jiným výdejním boxům, kam se obvykle dávají balíky s netrvanlivým zbožím, které nepotřebuje speciální zacházení.

„Samoobslužná výdejní místa potravin s oddělenými teplotními režimy jsou jedinečná v kontinentální Evropě. Dnes si můžete suché a chlazené potraviny vyzvednout nejblíže v Anglii. My pak nabídneme vyzvednutí odděleně suchých teplotně temperovaných a chlazených plus mražených potravin. Oddělené teplotní režimy jsou nutné pro udržení kvality potravin,“ popisuje Janckulík.

Jak Rohlik Pointy fungují v praxi

Při příležitosti spuštění Rohlik Pointů na pražském Žižkově jsme si nový způsob nákupu na Rohlíku sami vyzkoušeli. Pro důkladné otestování různých teplotních podmínek boxů a dalších nákupních specifik jsme nákup složili z trvanlivého (těstoviny, čaje), chlazeného (sýry) a mraženého (maso) zboží včetně drogerie (toaletní papír) a alkoholu (pivo).

U poslední položky jsme ovšem narazili již během nakupování. Na to, aby mi Rohlík mohl do boxu doručit pivo, potřebuje ověřit můj věk, což se dá jedině při donášce domů. V takovém případě kurýr ověří věk zákazníka a zapíše jej do systému, což do budoucna umožňuje objednávat do výdejních boxů i alkohol.

img_2336-copy

Foto: Peter Brejčák / CzechCrunch

Výdejní box Rohlik Point na pražském Žižkově

Zároveň se nám nepodařilo otestovat schopnost Rohlíku doručit nákup expresně do 60 minut. Ve středu v 9.30 při tvorbě objednávky byl nejbližší dostupný termín až v 15.30, což je v aktuální situaci a s ohledem na omezený provoz kamenných obchodů přijatelné. Pravděpodobně ze stejného důvodu byl navíc nákup opožděn o 40 minut, o čemž mi dala vědět automatická SMS půl hodiny před deklarovaným časem vyzvednutí.

Po vložení nákupu do boxu kurýrem mi následně přišla SMS s PIN kódem. Po zadání kódu na místě mi automat odemkl dva boxy – jeden obsahující tašky s čerstvým, nechlazeným zbožím a drogerií, další pak chlazený s dvěma taškami. Jedna z nich byla s mraženým zbožím uloženým na sáčku suchého ledu se vzkazem, abych v boxu led nechal pro mražené objednávky dalších zákazníků.

hollandia4

Přečtěte si takéJogurty jako záchrana porevolučního mléka. Česká Hollandia začínala kočovně, aby se stala mistrem svého oboruJogurty jako záchrana porevolučního mléka. Česká Hollandia začínala kočovně, aby se stala mistrem svého oboru

Veřejné Rohlik Pointy tak fungují mírně odlišným způsobem oproti těm, které firma rozmístila do soukromých kancelářských prostor, kde jsou jednotlivé nákupy umístěné společně v jednom velkém boxu a firma se spoléhá na poctivost zákazníků, že si nevezmou zboží patřící někomu jinému.

U testování boxu mě však zaujala ještě jedna věc – moje objednávka byla k dispozici pro vyzvednutí jen v časovém okně od 15.30 do 18.15. Jednak aby bylo zboží čerstvé a také aby nezabíralo příliš dlouho místo pro další nákupy. Logicky mě však zajímala otázka, co se stane, pokud to v daném termínu nestihnu.

„Pokud si zákazník nákup nevyzvedne, nejdříve ho kontaktujeme a až poté vezeme nákup případně zpět na sklad. Pokud si zákazník nákup nevyzvedává opakovaně, dostane pokutu. Každopádně zákazník za nevyzvednutý nákup předem zaplatí, takže se nevyzvednutí nestává často,“ vysvětlila mluvčí Rohlíku Zdeňka Svoboda Kuhnová.

Ideální propojení s home office. UniCredit ukázal nové pražské kanceláře, které jsou připraveny na budoucnost

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

unicredit-bank-capexus-prague-office-16-2

Foto: Jiří Alexander Bednář

Nové Smart Office UniCredit Bank v Praze

0Zobrazit komentáře

Zrychlený plošný přechod na home office dal ve spojitosti s prací vzniknout zásadní otázce: co udělat s kancelářemi? Odpovědí může být mnoho a jedno z možných řešení ukazují nové pražské kanceláře UniCredit Bank. Důrazem na pohodlí kombinované s efektivitou totiž reagují jak na nároky na komfort, které vychází z práce doma, tak vysokou účelovost prostor, kam je chodit užitečné, nikoliv nutné.

Chytré kanceláře připravené na „post-covidovou“ éru se nachází v centrále banky v budově Filadelfie na pražské Brumlovce. Zatímco dříve byl tamní prostor klasicky rozdělený na otevřený a uzavřený se zvláštními pracovišti, nyní většina zaměstnanců své místo nemá. Předpokladem bylo, že ho jednoduše nepotřebuje. Nové zpracování je místo toho navržené pro práci tak, jak to komu zrovna vyhovuje.

„Koncept má předcházet stresu lidí z toho, že přijdou o svou pracovní židli. Naopak se je snaží inspirovat novými možnostmi pracovních prostor, které budou naplňovat jejich potřeby,“ vysvětluje pro CzechCrunch Kristián Lichtblau z Real Estate & Logistics zajišťující technickou stránku projektu. Sám UniCredit přitom s tímto pojetím „smart office“ má už poměrně bohaté zkušenosti z celého světa, takže ho do Prahy přenášel s určitou mírou sebevědomí.

unicredit-bank-capexus-prague-office-8

Foto: Jiří Alexander Bednář

Centrem nových kanceláří UniCredit Bank je Business Lounge

V centru smart office stojí vysoká flexibilita, která by měla uspokojit takřka jakékoliv nároky na pracovní podmínky. Jedna část kancelářských prostor tak slouží na soustředěnou práci, jiná na telefonování, další na setkávání či spolupráci v týmech a nechybí ani tzv. Flexi Room, určený především pro videohovory.

Celku pak dominuje velký otevřený prostor Business Lounge s kuchyňkou, sdílenými pracovišti a cílem navodit podobnou atmosféru, jako mají lidé u sebe doma. Díky tomu se mohou cítit, jako by pracovali ve vlastním obýváku, na druhou stranu mají po ruce mnohem širší zázemí, které jim pouhý home office se všemi možnými výhodami nenabídne.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Návrh od začátku pracoval jak s předpoklady o vývoji pracovních podmínek, tak s konzultacemi se samotnými zaměstnanci. Nejprve si tedy vedení banky stanovilo, jaká očekávání od předělaných kanceláří má. Ve spolupráci s firmou Colliers pak byl zorganizován dotazník pro více než tisíc pracovníků UniCreditu a kombinací všech podnětů vznikl finální koncept. O samotný design a zpracování nových prostor se postaralo tuzemské studio Capexus.

Výsledek obsahuje větší množství různých pracovišť, největší část plochy ale zabírá Business Lounge. Hlavně proto, že podle ohlasů opravdu funguje. „Cílem bylo vytvořit místo, kde lidé skutečně pracují, nikoli prázdný prostor na efekt,“ poznamenává architekt firmy Capexus Jakub Seči.

unicredit-bank-capexus-prague-office-7

Foto: Jiří Alexander Bednář

Otevřený prostor pro práci v týmech nebo potkávání se

unicredit-bank-capexus-prague-office-11

Foto: Jiří Alexander Bednář

Nové kanceláře mají dostatek technologického zázemí pro videohovory

Jelikož v sobě myšlenka smart office automaticky zahrnuje mnohem volnější definici toho, jak přesně vypadá pracoviště, méně lpí i na jeho prostorovém vymezení. Kancelář může vypadat jako obývák a z obýváku může být kancelář. Zvlášť nyní, kdy každodenní scházení lidí z různých domácností je spíše nežádoucí a home office je nařízením, ne jen luxusem.

Kanceláře pro práci (jako) doma

Přesto je to ideální příležitost, jak možnosti nové formy pražského ústředí UniCredit Bank i způsob práce otestovat. Zatímco přímo v kancelářích se nyní kvůli nutnosti sociálního distancování zdržuje jen minimum lidí, je jednoduché to kombinovat s prací doma.

„Pandemie u nás způsobila okamžitou digitalizaci určitých procesů – distribuci notebooků, telefonů, navýšení vzdálených přístupů, datových kapacit a podobně,“ zmiňuje mluvčí banky Petr Plocek. Vysoká úroveň digitalizace je přitom pro smart office klíčová, protože umožňuje spolupráci i lidem, kteří nejsou v jedné místnosti.

„I kolegové, kteří si práci z domova uměli představit těžko, najednou pociťovali komfort řešení a více vnímali přínos nového konceptu,“ dodává Plocek. Kanceláře mají reagovat jak na požadavky ze strany zaměstnanců, tak na vývoj společnosti a celého bankovního trhu směrem k rozsáhlejší a rychlejší propojenosti světa.

unicredit-bank-capexus-prague-office-13

Foto: Jiří Alexander Bednář

Konferenční místnost

unicredit-bank-capexus-prague-office-15

Foto: Jiří Alexander Bednář

Konferenční místnost a telefonní budka pro hovory

Podle zakladatelů společnosti Capexus budou firemní prostory důležité i v budoucnu, kdy se home office stane přirozenou součástí života. Ostatně i na toto téma se rozpovídali v našem nedávném příběhu„Kancelář bude nakonec ještě vyhledávaná. Doteď byli lidé z home office nadšení, ale dlouhodobě jim chybí sociální interakce. Home office bude souviset s účelem, nebude brán jako benefit,“ říká spoluzakladatel firmy Karel Konečný.

Jeho aktuální slova jsou velmi blízko tomu, co má naplňovat centrála UniCredit Bank. „Jsme přesvědčeni, že kombinace home office a práce ze smart office bude cesta, kterou se vydá většina firem. Pro naše zaměstnance znamená vyšší flexibilitu, ale zároveň prostor pro kreativitu a spolupráci v týmu,“ popisuje Petr Plocek.

slamahlavenka1

Přečtěte si takéJinej fond dvou podnikatelských generací. Jiří Hlavenka a Jan Sláma startují společné investice do začínajících startupůJinej fond dvou podnikatelských generací. Jiří Hlavenka a Jan Sláma startují společné investice do začínajících startupů

Ze stejných důvodů banka naopak i do budoucna neplánuje následovat jiný trend – coworkingové prostory. Veškeré potřebné zázemí jí poskytnou vlastní kanceláře, kde je důležitá hlavně možnost se scházet a pracovat s ostatními bezprostředně. Pokud to není nutné, lidé mohou zůstat doma a s kolegy komunikovat přes videohovory, pro které vzniklo rozsáhlé technické zázemí.

Jak vysvětluje Kristián Lichtblau dohlížející na technickou stránku kanceláří, banky navíc při používání coworkingů výrazně omezuje nutnost předcházet únikům informací. „Charakter naší práce využití takových prostorů znemožňuje, neboť je pro nás prioritou bezpečnost a ochrana dat,“ říká.

Mluvit o kancelářích pro „post-covid“ éru v případě pražského ústředí UniCredit Bank není přesné, začaly totiž vznikat už koncem loňského roku. Místo toho se jim spíše podařilo naskočit na trend, který pandemie výrazně zrychlila, a po skončení kritického stavu se bude do minulosti vracet už jen těžko. A hlavně zbytečně.

unicredit-bank-capexus-prague-office-12

Foto: Jiří Alexander Bednář

V nových prostorech UniCredit Bank to vypadá jako v obýváku

unicredit-bank-capexus-prague-office-9

Foto: Jiří Alexander Bednář

Zvláštní místnost umožňuje do práce rodičům vzít i dítě

unicredit-bank-capexus-prague-office-2

Foto: Jiří Alexander Bednář

Malé zasedačky připomínají vlakové kupé

unicredit-bank-capexus-prague-office-6

Foto: Jiří Alexander Bednář

Flexibilní kanceláře nabídnou i tradičnější pracovní stanice