Američané posílají ČVUT přes 30 milionů korun na vývoj autonomních robotů. Nakoupí se i robopsi od Boston Dynamics

foto_cvut_fe_ctu_cras_team_official_darpa_photo
0Zobrazit komentáře

Pokud se nepohybujete na poli univerzitního robotického vývoje, zkratka CTU-CRAS-NORLAB vám toho asi příliš neřekne. O tomto českém týmu akademiků z katedry kybernetiky a katedry počítačů Fakulty elektrotechnické ČVUT se ale začíná více mluvit ve Spojených státech a nyní si připisují velký úspěch, díky kterému mohou svůj vývoj moderní robotiky posunout kupředu.

Tuzemský vědecký tým, který vystupuje i pod nezkráceným názvem Czech Technical University – Center for Robotics and Autonomous Systems – Northern Robotics Laboratory, nově získal 1,5 milionu dolarů (zhruba 32 milionů korun) od americké Agentury ministerstva obrany pro pokročilé výzkumné projekty (DARPA). Částka má posloužit hlavně na nákupy moderního robotického hardwaru.

Robotici pod vedením docenta Tomáše Svobody z ČVUT si o pozornost řekli už během loňského srpnového a letošního únorového kola soutěže DARPA Subterranean Challenge. Ta má za cíl testovat systémy autonomních robotů, které dovedou prozkoumávat místa, kam by se člověk nemohl dostat.

V rámci těchto dvou kol, která se konala v amerických městech Pittsburgh a Olympia, tým z ČVUT vždy zvítězil v kategorii nesponzorovaných týmů a celkově obsadil třetí pozici. A vzhledem k tomu, že má finálové kolo soutěže proběhnout na podzim příštího roku, obdržená suma nepochybně přijde vhod.

boston-dynamics-spot

Foto: Rythum Vinoben/Boston Dynamics

Spot se hodí do každého prostředí. Na stavbu i pódium

Získané finance chce využít hned několika způsoby. Ten první se bude týkat nákupu nového hardwaru, který týmu umožní stát se plně kompetitivní v soutěži od DARPA i dalších projektech. Do svého inventáře zařadí několik exemplářů mobilních „robopsů“ Spot od firmy Boston Dynamics, která před pár dny přešla do rukou automobilky Hyundai.

„Tito roboti, kteří jsou dosud nejlépe disponováni pro skutečně autonomní chování a jsou velmi spolehliví, byli teprve nedávno uvolněni k volnému prodeji. Setkali jsme se s nimi v druhém soutěžním kole, kde je nasadil tým Costar (mj. JPL NASA, MIT) a kde se ukázali v dobrém světle. Doufáme, že k nám dorazí včas, abychom je stačili zaintegrovat a mohli s nimi absolvovat finálovou soutěž,“ uvádí Tomáš Svoboda důvod, proč vybrali Spoty.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Mimo robotických psů chce tým nakoupit také senzory LiDAR, kterými budou vybaveni pásoví roboti se schopností trojrozměrného vidění. Ty doplní speciální letka dronů osazená senzory, jež budou optimalizovány pro autonomní let v podzemních prostorech, v nichž se soutěž DARPA Subterranean Challenge koná.

„Máme v plánu posílit autonomní chování robotů, což souvisí s přesností jejich lokalizace a navigace. K tomu se potřebujeme posunout dále ve vývoji senzorické výbavy robotů, a to jak u kráčejících, tak u našich současných kolových a pásových robotů. Podpora výzkumu od DARPA nám umožní řešit výzkumné i technologické výzvy související s nasazením robotů ve finálovém kole,“ dodává Jan Faigl, vedoucí laboratoře výpočetní robotiky Centra umělé inteligence.

ctu-cras-norlab-1

Foto: ČVUT

Arsenál týmu by se měl již brzy rozrůst o nové roboty

ctu-cras-norlab-3

Foto: ČVUT

Pásoví roboti týmu CTU-CRAS-NORLAB

DARPA Subterranean Challenge si bere za cíl najít ty nejvhodnější autonomní roboty, kteří jsou schopni jen za minimální asistence lidského faktoru operovat v místech, kam se člověk z bezpečnostních či jiných důvodu nemůže dostat. Soutěž robotům věrně simuluje extrémní podmínky, které mohou vzniknout během přírodní katastrofy či průmyslové havárie. Autonomní robotické systémy jsou pak jednou z mála možností, jak předejít dalším nehodám či zachránit lidské životy.

Tým chce částku využít i na náklady spojené s cestováním na finálové kolo. „Máme v úmyslu z této subvence také uhradit náklady spojené s cestováním na testovací kolo, které je naplánováno v USA na duben. Jeho uspořádání je ovšem z pohledu současné situace nejisté, v takovém případě bychom se snažili zorganizovat testování v České republice za podmínek, které by co nejlépe odpovídaly náročným podmínkám finále,“ vysvětluje Svoboda.

Z výsledků práce celého týmu ČVUT chce těžit nejen DARPA, potažmo Ministerstvo obrany USA, ale i třeba další tuzemští partneři ze sektoru veřejné správy a průmyslu. Tomáš Svoboda zmiňuje hlavně Armádu České republiky či jednotlivé složky Integrovaného záchranného systému. Již nyní CTU-CRAS-NORLAB spolupracuje s některými hasičskými jednotkami v zahraničí.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Bez volantu a s rychlostí až 120 km/h. Startup Zoox, který patří Amazonu, odhalil samořídící taxík budoucnosti

Michal MarekMichal Marek

zoox2

Foto: Zoox

Autonomní vozítko startupu Zoox nemá volat a jezdí až 120 km/h

0Zobrazit komentáře

Autonomní vozy jsou často proklamovaným cílem, za kterým se v posledních letech vydaly jak světové automobilky, tak největší technologické společnosti. O to větším překvapením je, jak pomalu se k tomuto cíli svět blíží. Nyní se ale na tomto poli odehrála událost, která celé odvětví možná posune zase o něco blíže kýženému cíli. Vlastní autonomní vozítko totiž představil startup Zoox.

Zoox vznikl již před šesti lety a vytyčil si poměrně ambiciózní cíl – přivést na svět vlastní robotické taxi postavené kompletně na interním vývoji, a to od sestrojení samotného vozidla přes software pro jeho samostatný pohyb po silnicích až po přepravní službu a s ní spojenou mobilní aplikaci.

Velké cíle na tomto poli si klade celá řada firem a startupů, ale startupu Zoox dodává významnou porci relevance fakt, že ho letos v červnu koupil Amazon. Dá se tedy předpokládat, že na firmě a jejích technologiích nejspíš opravdu něco bude. Nyní navíc startup svůj produkt po šesti letech vývoje poprvé odhalil a skutečně je na co se dívat.

zoox3

Foto: Zoox

Zoox, který od června patří Amazonu, po šesti letech vývoje ukázal své autonomní vozítko

Nové vozítko je jakýmsi autonomním „vagónem“, který má tvar zaobleného a mírně zkoseného kvádru, je nabitý senzory a co je zajímavé, úplně mu chybí volant. Vozítko je uvnitř zkrátka jen „kabinou“, která může převážet až čtyři osoby sedící po dvojicích naproti sobě.

Ačkoli je robotaxík Zoox přirozeně stavěn na městský provoz, je schopen vyvinout rychlost až 120 km/h. Svou konstrukcí ale dává vozidlo najevo, že jeho hlavním působištěm budou stísněné prostory a ucpané ulice města. Je unikátní i tím, že je obousměrné, takže s ním lze jezdit na obě strany bez nutnosti couvání. Pro dokonalou manévrovatelnost jsou pak otočná všechna čtyři kola.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pokud jde o výdrž, vozítko je vybaveno bateriemi o kapacitě 133 kWh, které mají umožnit až šestnáct hodin provozu na jedno nabití. Kilometrový dojezd firma neuvádí, takže je otázkou, jak k tomuto výpočtu došla. Pokud ale vozidlo skutečně bude schopno celodenního provozu po městě, svět taxislužeb a způsob, jakým se lidé pohybují po městě, se může zásadně změnit.

Nejpalčivější otázkou spojovanou s autonomními vozidly je samozřejmě vždy problematika bezpečnosti. Není tedy překvapením, že Zoox v komunikaci na tento aspekt klade velký důraz. Vozítko je vybaveno kamerami, radary a systémem LiDAR, jejichž kombinace autonomnímu systému poskytuje 270stupňový rozhled ze všech čtyř rohů vozidla. Takový systém by měl předejít jakékoli kolizi, a to jak s ostatními auty, tak s chodci a cyklisty.

zoox-autonomous-vehicle_1

Foto: Zoox

Zoox uveze čtyři naproti sedící pasažéry

zoox1

Foto: Zoox

Interiér autonomního vozítka startupu Zoox

Pro případ nárazu – ať už by byl způsoben čímkoli – je vůz vybaven rovněž tradičními bezpečnostními prvky, jako jsou airbagy, ale i ty jsou v něm pojaty netradičně. V případě nárazu jsou totiž pasažéry schopny zabalit do bezpečného „kokonu“ a uchránit je před jakoukoli újmou.

Zoox proto tvrdí, že jeho vozidlo na všech čtyřech sedadlech poskytuje pro pasažéry bezpečnost na úrovni vozidel, které jsou v crash testech hodnoceny pěti hvězdičkami. Bezpečnost vozu navíc potvrdila federálně uznávaná nárazová zkouška, u které regulátoři vyžadují, aby proběhla úspěšně.

Přípravy na expanzi

Firma v návaznosti na představení hotového auta plánuje uvedení do komerčního provozu, přičemž prvními městy, kde by se lidé mohli robotickým taxíkem svézt, mají být San Francisko a Las Vegas. A jak šéfka Zooxu Aicha Evans sdělila agentuře Bloomberg, tvůrci vozítka jeho komerčnímu potenciálu hodně věří. „Tady jde o skutečnou přeměnu segmentu přepravy. Nejen, že máme potřebný kapitál, máme i dlouhodobou vizi.“

Součástí oné dlouhodobé vize je samozřejmě také expanze do dalších měst po celém světě. Rozšíření do světa má pomoci i dobrá cenová dostupnost služby. Zoox má pasažéry po městě vozit za ceny odpovídající cenám služeb jako Uber či Lyft. Jak to ale bývá, vše chce svůj čas. Zatím není jasné, kdy se autonomních taxíků Zoox dočkáme, ale v příštím roce to dle šéfky firmy nebude.

Přečtěte si takéČeské AnyoneGo jde s pomůckami pro hendikepovaná zvířata dobýt Evropu. Díky 3D tisku chce vylepšit i lidský vozíkČeské AnyoneGo jde s pomůckami pro hendikepovaná zvířata dobýt Evropu. Díky 3D tisku chce vylepšit i lidský vozík

Překážkou pro nasazení do komerčního provozu aktuálně není technologie, ale především regulace, která zatím z autonomních vozidel dělá okrajový jev. První vlaštovky změny již ale vypozorovat lze. Například mateřská firma Googlu se svou dceřinou společností Waymo od října na předměstí Phoenixu provozuje vlastní autonomní taxislužbu. Americká automobilka GM samořídící vozy testuje rovněž, a to na speciálně upravených elektromobilech Chevy Bolt v San Francisku.

Bude tedy zajímavé sledovat, kdy se provozu nevšedních autíček Zoox dočkáme. Pokud jde o jejich produkci, továrna v kalifornském Fremontu je prý připravena jich produkovat něco mezi 10 a 15 tisíci ročně, což pro začátek není úplně málo. Zoox již navíc v pondělí na videu ukázal reálnou jízdu okolo bloku v ulicích San Franciska, a to včetně momentu, kdy si technický ředitel firmy Jesse Levinson se svou šéfovou Aichou Evans svůj odvoz zavolají přímo v mobilní aplikaci.