Český divadelní Netflix táhne. Streamovací služba Dramox Martina Hájka lidem přehrála už 28 tisíc hodin inscenací

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

martin-hajek-livesport

Foto: Livesport

Zakladatel Livesportu Martin Hájek

0Zobrazit komentáře

Streamovací služby vládnou světu. Naštěstí. Jinak by totiž v současné době jednak nebylo kde se kulturně obohatit a jednak by produkční společnosti ani umělci neměli žádný příjem. Právě proto v říjnu vznikla první česká divadelní streamovací služba Dramox, na které se podílí i Martin Hájek z Livesportu. A za necelé dva měsíce si na ní lidé pustili už desítky tisíc hodin obsahu.

Jak jsme přiblížili v článku ke spuštění Dramoxu, původní nápad na rozjetí podobného projektu se v mysli Martina Hájka vyrojil už před pandemií. Letos v květnu, motivován nejistou budoucností divadel, se ale rozhodl ve spolupráci s Martinem Zavadilem a Radimem Horákem myšlenky převést do praxe. Služba byla s několika desítkami divadelních her v knihovně spuštěna 10. října.

A rychle bylo jasné, že Češi o domácí divadelní tvorbu zájem rozhodně mají. Na Dramoxu už totiž stihli nasledovat skoro 28 tisíc hodin obsahu, a to i přesto, že služba dosud nabízela především starší záznamy získané například od České televize. Zároveň se však nabídka rychle rozšiřuje o přírůstky z mnoha různých zdrojů a probíhají spolupráce i se slovenskými divadly.

dramox

Foto: Dramox/CzechCrunch

Dramox se chce specializovat na co možná nejkvalitnější obsah

Mezi nejsledovanější hry momentálně patří Příběhy obyčejného šílenství od Dejvického divadla a Ženitba od Divadla Na Jezerce. Ze služby se poměrně rychle stal takový „Netflix pro divadlo“, takže ji lidé používají většinou jako večerní program. Prozatím jen vyhledávají spíše hry, které už znají, s pokračujícím předplatným nicméně bude prostor i k objevování více lokální tvorby – zvlášť v nadcházejících svátcích, kdy je zájem o speciální předplatné.

„Jsem rád, že jsme na nic nečekali a rozjeli Dramox dříve než na konci roku, jak jsme původně plánovali. Divadlo lidem chybělo a navíc divadla potřebují své diváky hned,“ říká Zavadil, který má široké zkušenosti s budováním digitálních firem. Podle aktuálních vládních nařízeních sice představení mohou probíhat, ale pouze pro publika online. Platforma pro jejich efektivní sdílení tak může hrát zásadní roli při získávání diváků.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Proto o spolupráci s Dramoxem podle jeho slov často projevují zájem přímo divadla. Zatímco na začátku jich se streamovací službou spolupracovalo třicet, dnes je to už více než dvojnásobek a další neustále přibývají. K novým přírůstkům patří například záznamy her Velvet Havel od Divadla na Zábradlí nebo Evžen Oněgin Divadla Petra Bezruče. Zhlédnout lze i představení Slovenského národného divadla.

„Celé je to o bourání bariér, které mohou lidem znemožňovat trávit s divadlem svůj čas,“ vysvětluje spoluzakladatel Dramoxu Radim Horák. Takový přístup přitom nezahrnuje jen omezení způsobená koronavirem. Díky titulkům si nyní mohou záznamy her užívat i neslyšící. Český divadelní Netflix proto s provozem logicky počítá do budoucna, kdy pandemie nebude faktorem. Diváci díky němu jednoduše dostávají přístup i k inscenacím, na které by se nebyli schopni vydat třeba za hranice.

martin-zavadil

Foto: Dramox

Martin Zavadil, specialista na budování digitálních firem a spoluzakladatel Dramoxu

Pustit se do streamingu navíc pro divadla může kromě pomoci v současné situaci znamenat také získávání zcela nového publika. Samozřejmě je těžké odhadovat, jaká je kulturní historie diváků Dramoxu, ale vzhledem k atraktivnímu zpracování služby lze očekávat zájem také u lidí, kteří se na divadelní hru jinak vydali nanejvýš se školou.

Když už školy zmiňujeme, ty mohou v reakci na velký zájem využít zvláštní předplatné pro své studenty. „Už nyní máme devatenáct představení, která se shodují s povinnou středoškolskou četbou,“ poznamenává Zavadil. Společně s DAMU v Dramoxu připravují dokonce i doprovodné materiály k inscenacím ve snaze usnadnit výuku.

Dalšími kroky služby bude především pokračující rozšiřování knihovny, a to jak o existující záznamy, tak vlastní nové. Proto si Dramox nechává 45 procent z předplatného. Cílem přitom dle slov zakladatelů rozhodně není ani do budoucna konkurovat fyzickým návštěvám divadel – jde spíše o to je podpořit. Nakonec by se ještě mohlo ukázat, že pandemie pro české divadlo nemusela být jenom hrozbou, ale také příležitostí.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

To, co je Michael Jordan pro Nike. Hvězda NBA Stephen Curry spouští vlastní sportovní značku pod Under Armour

Filip HouskaFilip Houska

curry-brand_1

Foto: Under Armour

Americký basketbalista Stephen Curry

0Zobrazit komentáře

Na basketbalových palubovkách září Stephen Curry hlavně v místech, odkud může střílet za tři body. A že se mu to daří, když patří k těm nejlepším v lize. Hvězdný americký basketbalista, hrající za tým Golden State Warriors, ale nechce vynikat jen na hřišti. Nyní se totiž vrhá i do sportovní módy, a to se značkou Under Armour, která si chce z Curryho vypěstovat vlastního Michaela Jordana.

Paralela s jedním z nejúspěšnějších basketbalistů všech dob není v tomto případě vůbec zcestná. Byl to právě Jordan, který spolu s Nike v osmdesátých letech rozjel vlastní značku tenisek (a poté oblečení) s jeho příjmením v názvu, díky čemuž otevřel brány velkým spolupracím mezi zaběhlými sportovními firmami a špičkovými hráči. Od té doby se podobná partnerství jen rojila, právě především v NBA.

Ačkoliv většina zvučných hráčů prestižní basketbalové soutěže spolupracuje zejména na teniskách (od LeBrona Jamese přes Kevina Duranta až po Jamese Hardena), Stephen Curry se nyní pouští do širšího sortimentu. Pod značkou Curry Brand posílá spolu s Under Armour ven nejen basketbalové boty, ale také několik funkčních trik, šortek, tílek i polokošil, se kterými míří rovnou na golfisty.

stephen-curry_2

Foto: Under Armour

Stephen Curry se pouští do sportovní módy

Under Armour slibuje, že se nabídka bude do budoucna rozšiřovat, přičemž už nyní, od dnešního dne, je první kousky z nové kolekce možné objednávat z oficiálního webu. A byť jde pro obě strany nepochybně o důležitý krok, možná ještě důležitějším momentem bude, až se z Curry Brand stane mnohem zažitější pojem. Je totiž pravděpodobné, že s ní bude Under Armour dělat podobné kroky jako Nike se značkou Jordan.

I když je Nike ve srovnání s Under Armour násobně větší, což ostatně potvrzují tržby od loňského do letošního září přesahující 37 miliard dolarů oproti hranici 4,5 miliardy, kterou zaznamenal Under Armour, pro druhou jmenovanou značku může být tato spolupráce naprosto zásadní v dalším růstu. Protože je Stephen Curry jedno z nejslavnějších basketbalových jmen současnosti, může přitáhnout pozornost mladých, kteří UA chybí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Navíc je více než jisté, že jméno Stephena Curryho z basketbalových vod nikdy nezmizí, z čehož může Under Armour do budoucna (pokud budou spolupráci neustále udržovat) výrazně těžit. Ostatně tak to má i Nike s Michaelem Jordanem. Na dobrém jménu značky mohou přidat i dodatečné plány, které Curry má. Konkrétně chce pomáhat chudým rodinám s tím, aby jejich děti měly lepší přístup k basketbalu, respektive sportu obecně.

Právě těm bude věnovat část ročních příjmů z Curry Brand, přičemž cílem je do pěti let vytvořit až dvacet nových, bezpečných míst pro hraní a podporovat až 125 programů, které mohou přimět mladé ke sportu a přitáhnout nové trenéry, jež je ve hře posunou dále. Dohromady tak plánuje pozitivně ovlivnit více než 100 tisíc mladých talentů, což je v dnešní „internetové“ době čím dál zásadnější.

curry-brand-1

Foto: Under Armour

Stephen Curry během tréninku