Chceme z Česka udělat vzor pro celý svět. S Mobilním rozhlasem jdeme i do Ameriky, říká Ondřej Švrček v podcastu

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

svrcek-boxed

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Ondřej Švrček, zakladatel Munipolisu

0Zobrazit komentáře

Ondřej Švrček je veselá kopa a dost možná i díky svému pozitivnímu životnímu přístupu dokázal dostat Mobilní rozhlas tam, kde je. Do komunikační platformy pro obce a města je dnes zapojeno již přes tisíc samospráv a příští rok vyrazí pomáhat také starostům ve světě. Dostat tak moderní způsoby komunikace do konzervativní státní správy ale nebylo jednoduché. I o tom mluví Ondřej Švrček v novém CzechCrunch Podcastu.

„Teprve teď začínají samosprávy a státní správa chápat, že je potřeba aktivně komunikovat s občanem. Žijeme v roce 2020, všechno se digitalizuje a zefektivňuje, a tak by tomu měla odpovídat i komunikace státní správy směrem k občanovi,“ říká osmatřicetiletý zakladatel Mobilního rozhlasu.

Vytrvalou prací se mu daří přesvědčovat stále více starostek a starostů, kteří na moderní způsoby komunikace s občanem naskakují. I díky tomu teď do Mobilního rozhlasu poslala desítky milionů korun tuzemská investiční skupina Pale Fire Capital, která ho chce rychle rozšířit do světa.

„Kdybych věděl, jak to bude složité, tak nevím, jestli bych do toho šel znovu. Teď je ale mým cílem udělat z Česka vzorovou zemi, jak by měla vypadat chytrá komunikace státní správy s občanem,“ hlásí Ondřej Švrček v CzechCrunch Podcastu, který si můžete pustit v přehrávači níže nebo ve vašich podcastových aplikacích, včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů:

O čem dalším byla v podcastu s Ondřejem Švrčkem řeč?

***

„Hlavním cílem Mobilního rozhlasu je informovaný a aktivní občan,“ vysvětluje brněnský podnikatel. V jeho platformě je zaregistrováno téměř půl milionu občanů, kterým již bylo zasláno přes 23 milionů zpráv. Právě rychlé zprávy přímo do mobilního telefonu jsou to, co občané a nakonec i samosprávy velmi oceňují.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Telefon má člověk pořád u sebe a všechno dostane hned, má přehled. Bleskové zprávy už mnohdy pomohly, třeba i při pátrání po pohřešovaných osobách, které řešíme ve spolupráci s policií,“ popisuje Švrček. Zdaleka to však není jen o rychlých zprávách do mobilu.

Z Mobilního rozhlasu se postupem času stala komunikační síť pro aktivní občany, kteří jednak mají přímou linku na svého starostu, ale mohou se také podílet třeba na participativním rozpočtu, hlásit podněty a problémy, na které narazí, a také chválit. Co všechno Mobilní rozhlas umí a kde třeba dokáže obcím ušetřit peníze, rozebíráme podrobně v podcastu.

svrcek1

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Ondřej Švrček, zakladatel Munipolisu

Řeč je samozřejmě také o nejnovější investici od trojice Jan Barta, Dušan Šenkypl a David Holý, kterým Ondřej Švrček přenechal většinu ve firmě. Sám prý sice takový obchod neplánoval, ale když si uvědomil, že zahraniční expanzi by už sám nezvládl, šel do toho.

„Na začátku myšlence Mobilního rozhlasu nevěřil skoro nikdo. Jsem rád, že teď už nám věří i investoři. Všichni se na mě dívali, že jsem blázen, že se chci pustit do byznysu se státní správou,“ vzpomíná dnes již s úsměvem Švrček a plánuje, jak se svou komunikační platformou prorazí ve Spojených státech.

O tom, co je při expanzi v plánu, do jakých zemí půjde a kdo ji vlastně odřídí, či o spolupráci s novými investory i státní správou hovoří Ondřej Švrček v našem podcastu, který najdete ho online jak na Spotify, Apple Podcastech nebo Google Podcastech, tak ve svých oblíbených podcastových aplikacích.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Ambice jsou v Česku příliš nízko. Na Blabu jsme chtěli peníze, které tu investoři nebyli ochotni dát, říká Petr Kováčik v podcastu

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

petr-kovacik-boxed2

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Petr Kováčik, spoluzakladatel startupu Blabu

0Zobrazit komentáře

„Přišel lockdown a to bylo kladivo na všechno. V tu chvíli můžete být pro investory sebevíc lákaví, jenže my chtěli hodně peněz a ty nikdo nechtěl dát,“ popisuje v novém dílu CzechCrunch Podcastu jarní dění Petr Kováčik. Mluví o hledání investorů pro svůj startup Blabu, který koronavirová pandemie málem smetla, ale nakonec se podařilo firmu zachránit.

Po náročných měsících, které byly plné nejistoty a mnohdy i bez plánů, co se bude dít další den, Petr Kováčik našel řešení. Svůj startup Blabu, který měl původně zajišťovat online konverzaci v cizím jazyce, na poslední chvíli otočil, vymyslel nový byznys model a teď míří s investicí od Mitonu k restartu.

„Bylo to extrémně stresující. Já jsem pak už do firmy nechtěl posílat další peníze, a tak jsem si řekl, že to buď nějak vymyslíme, nebo budeme muset zavřít. Z různých racionálních i iracionálních důvodů se vám to ale položit nechce,“ říká pětatřicetiletý Kováčik, který se do Blabu pustil po prodeji srovnávače slev Skrz.cz britské skupině Secret Escapes.

Více o tom, jak přišel na nápad vytvořit startup Blabu, jak si vybíral svůj tým, proč zkrachovali několikaměsíční námluvy s investory a co se dělo, když byla firma na pokraji svého konce, si můžete poslechnout v nové epizodě CzechCrunch Podcastu, kterou lze pustit v přehrávači níže nebo ve všech oblíbených podcastových aplikacích, včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů:

O čem dalším byla v podcastu s Petrem Kováčikem řeč?

***

„Teď už se mi spí lépe. Máme nový směr, novou investici, tým funguje a pouštíme se zase do něčeho nového,“ přiznává nyní Kováčik, který po letech ve velké fungující firmě zažíval vše, co ke startupovému životu občas patří – žijete zkrátka tak trochu na hraně a nikdy nevíte, kdy může nastat konec. Blabu přitom bylo podle jeho šéfa rozběhnuté dobře, ale koronavirová pandemie vše zastavila.

Když se totiž na jaře nejen Česká republika uzavřela, bylo Blabu těsně před podpisem velké investice od polských investorů. Ti ale nakonec s ohledem na nejistou situaci vycouvali. „Najít v době koronavirové krize nové investory bylo nereálné. Rychle jsem pochopil, že peníze nebudou. Nebo by investice byla tak malá, že by nás posunula jen o měsíc,“ říká Kováčik.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Sám se od začátku netajil velkými ambicemi, z Blabu chtěl udělat globální online platformu pro snadné procvičování cizího jazyka formou konverzace s rodilými mluvčími. I proto chtěl od investorů hned na začátku dva miliony dolarů, ale brzy zjistil, že takový projektu mu zaplatí maximálně v zahraničí.

„Ambice v Česku jsou pořád nasazeny dost nízko, a to jak na straně zakladatelů, tak investorů. Když přijde někdo s vysokými ambicemi, tak to čeští investoři berou jako obrovský risk a říkají, že je teď příliš brzy, ať přijde za rok, za dva, že se možná připojí,“ popisuje své zkušenosti Kováčik s tím, že byť to málem stálo jeho startup život, rozhodnutí investorů v nejisté době chápe.

petr-kovacik2

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Petr Kováčik, spoluzakladatel startupu Blabu, který dnes působí ve fondu Kaya

V podcastu mluví i o tom, jaké udělal při rozvoji Blabu chyby, co se dělo, když se v nejtěžším období rozhodl skončit jeden ze spoluzakladatelů, a kolik ho vlastně celá startupová anabáze stála peněz. Zároveň přiznává, že když se podívá zpětně, možná je nakonec dobře, že původní investice nevyšla.

„Kdybychom ji na začátku roku získali, dosáhli bychom na první část investice, ale jelikož se svět po příchodu koronaviru změnil, mohlo by pro nás být velice těžké dosáhnout v číslech na další peníze,“ říká Kováčik. „Pokoušíme se teď znovu naskočit na vlnu, co nás spláchla.“

Jak vypadá nová strategie Blabu? Jak se upekla investice od Mitonu a proč nelituje, že si ze svého zápisníku vytáhl právě tento nápad? O tom všem hovoří Petr Kováčik v našem podcastu, který najdete ho online jak na Spotify, Apple Podcastech nebo Google Podcastech, tak ve svých oblíbených podcastových aplikacích.