Tři dny v kanceláři, dva kdekoliv jinde. Google zkouší nové pracovní pořádky a přidává se i Komerční banka
Když se v průběhu většiny letošního roku mluvilo o tom, že se svět po pandemii nenávratně změní, nemuselo být snadné si pod tím něco konkrétního představit. Co by se po rozšíření vakcinace a minimalizace následků nového viru mělo měnit? Třeba to, jak a kdy chodíme do práce. Operuje s tím i samotný Google, který plánuje permanentně zavést tři dny práce v kancelářích a dva dny práce doma, a následuje ho také tuzemská Komerční banka.
Home office je letos naprosto všude a někde tento koncept jako protipandemické opatření vyžaduje i vláda. Maximální možný přechod na práci mimo tradiční kanceláře ohlásila většina velkých firem. Google se v březnu stal jednou z prvních a v červenci pak přišel s rozhodnutím, že s takovým stavem kvůli postupné distribuci vakcíny proti COVID-19 počítá až do července příštího roku.
Ve Spojených státech ale vedle prvních očkovaných zdravotníků stále padají rekordy v počtu infekcí a úmrtí. Technologický gigant se proto pro dominantní část svých pracovníků rozhodl návrat do kanceláří odsunout minimálně na září. Nyní je navíc dost možné, že se tam během klasického pracovního týdne všichni už nikdy znovu nepotkají.
Otázkou za miliardy totiž je, co po pandemii, když nové pořádky nebudou diktovány zdravotní situací, ale zjištěními, která si vynutila. Jak nyní napsal ředitel Googlu Sundar Pichai v dopisu zaměstnancům, odpovědí by mohlo být: zůstaňme doma o něco déle, konkrétně o dva dny. Firma zvažuje už nadobro přejít na systém „flexibilního pracovního týdne“, který by vyžadoval pracovat přímo v kancelářích jenom tři dny týdně v rámci „dnů spolupráce“.
„Testujeme hypotézu, podle které model flexibilní práce povede k větší produktivitě, spolupráci a blahobytu pracovníků,“ píše Pichai v e-mailu, k němuž se dostal deník The New York Times. Zatím není vůbec jasné, v jakém měřítku či časovém horizontu by se mohl hybridní model práce v Googlu objevit, už samotné jeho zvažování je nicméně zásadním příkladem dlouhodobého vlivu pandemie na fungování společnosti.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsK radikálnímu kroku takřka neomezeného home officu pro některé zaměstnance se už v květnu rozhodl Twitter s tím, že spolupráce na dálku je v něm překvapivě efektivní. Naopak ředitel Netflixu Reed Hastings si na aktuální podmínky stěžoval, protože podle něj zabíjí kreativitu ve firmě založené na rychlém vývoji nápadů. K hybridnímu modelu práce přesto směřuje mnoho společností v různých oborech.
Jsou mezi nimi i banky, kde se v některých případech v Česku podařilo dokonce předpovědět možný vývoj, který pandemie jen urychlila. Například pražská centrála UniCredit Bank počátkem letošního roku prošla velkou rekonstrukcí, po které většina lidí přišla o své přiřazené pracovní místo. Dostali ale mnohem širší možnosti, jak prostory využívat, a jako součást konceptu chytré kanceláře také zázemí pro funkční spolupráci s kolegy kdekoliv na světě.
Velmi podobný přístup nyní aplikuje také Komerční banka, jejíž ředitel lidských zdrojů Ctirad Lolek pro CzechCrunch řekl: „Během krátké doby jsme se museli naučit, jak zvládat práci na dálku a jak zacházet s novými digitálními nástroji. Nyní už víme, že nám to jde, a to dokonce velmi efektivně.“ Rozhodli se proto chytré kanceláře zavést jak v celé Komerčce, tak v dceřiných společnostech.
Smart Office, neboli chytrá kancelář, je postavena na třech základních pilířích počítajících s hybridním pracovním modelem: práci z domova, sdílení pracovních míst a systému rotace, tedy obměňování pracovníků, kteří jsou zrovna v prostorách firmy. Takovému pojetí je přizpůsobena vnitřní architektura kanceláří, kde se propojují otevřené prostory pro setkávání či týmovou práci a zasedačky pro lepší soustředění.
Důvody pro přechod na takový koncept jsou prý zřejmé. „Větší úspora času díky menšímu dojíždění, vyšší flexibilita, tudíž možnost lépe si zorganizovat čas i snáze najít rovnováhu mezi pracovním a osobním životem,“ míní Lolek. Samotné kanceláře pak díky menšímu množství přítomných zaměstnanců získají například větší prostor pro investice do vybavení.
„Osobní kontakt s kolegy je nicméně velmi důležitý, proto i do budoucna budeme podporovat pravidelné setkávání týmů, ať už v rámci pracovních workshopů či neformálních setkání,“ dodává šéf HR Komerční banky. Výhodou současné situace je, že podobný model firmy donutila otestovat a při jeho dlouhodobém nasazení pak bude třeba už jen ladit detaily.