V Singapuru jako první schválili prodej kuřecího masa z bioreaktoru, kvůli kterému nemuselo zemřít zvíře

Filip HouskaFilip Houska

eat-just-1

Foto: Business Wire

Kuřecí kousky od Eat Just

0Zobrazit komentáře

Nejprve jsme maso získávali z farem a lesů, poté se jeho zpracování přesunulo do velkých továren a posledních pár let můžeme být svědky toho, jak se rozjíždí náhražky masa z rostlinných ingrediencí. Čím dál častěji se ale mluví také o alternativách, které jsou pěstovány z opravdových zvířecích buněk v laboratořích, přičemž jedna z nich se teď poprvé dostává do oficiálního prodeje.

Důležitý milník si připisuje americký gastrostartup Eat Just, který se v minulosti zabýval především vývojem alternativních vajec bez použití zvířecího proteinu. Nyní ovšem ve svých laboratořích v San Francisku zkouší z kuřecích buněk vyšlechtit autentické kuřecí maso a jako první s ním zamíří do Singapuru, kde úřady jeho běžný prodej nově schválily.

„Je to historicky vůbec první schválení masa, pro které nemuselo být zabíjeno zvíře,“ říká pro magazín Fast Company šéf Eat Just Josh Tetrick a reaguje na skutečnost, že masa v laboratořích sice vznikají už nějakou dobu (i pomocí 3D tiskárny), ale jejich výrobci zatím nedostali zelenou od úřadů pro kontrolu potravin. Jde totiž o poměrně dlouhý a náročný proces.

[Photo: Eat Just]

Eat Just

Hlavní ingredience kuřecích nuget od Eat Just „rostla“ v bioreaktoru

Vzhledem k tomu, že je Singapur spolu s Izraelem jedním z nejprogresivnějších států, které podporují nová tržní odvětví, je vcelku logické, že alternativní kuřecí maso z buněk schválili k běžnému prodeji právě tam. Ostatně to byl jeden z důvodů, proč šel startup Eat Just právě do této asijské země. A vyplatilo se.

V blízké době začne v Singapuru nabízet své speciální kuřecí nugety, v nichž je jednou z hlavních přísad kuřecí maso vypěstované v bioreaktoru, na kterém pod hlavičkou Eat Just roky pracoval tým vědců i regulatorních odborníků. Právě bioreaktor je ideálním umělým prostředím, kde kultivovat rostlinné a živočišné buňky. Do budoucna by se měl spustit také prodej „přírodních“ kuřecích plátků nazývaných Good Meat, a to i ve Spojených státech.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zatím ovšem není jasné, za kolik bude novinka prodávána. Josh Tetrick však pro deník The New York Times naznačil, že už brzy by ji měla do svého menu zařadit jedna nejmenovaná singapurská restaurace, která může teoreticky nastavit cenu vyšší než 50 dolarů – to je totiž náklad na jeden kuřecí kousek od Eat Just.

Zároveň tomu není tak dávno, co jsme vás informovali o singapurském startupu Shiok Meats, který namísto běžného kuřecího nebo hovězího vsadil na exotičtější stravu a ve svých laboratořích rozjel pěstování umělého masa z krevet. I to se jednou může dostat do běžného prodeje a právě situace s Eat Just tomu může pomoci.

eat-just-2

Foto: Eat Just

Kuřecí plátky od Eat Just

Pokud k tomu připočteme i snahy o výrobu masa ze sopečných mikrobů a také obrovské ambice velkých firem jako Beyond Meat a Impossible Foods, které prosazují především rostlinné složení svých masových náhražek, je před námi zajímavá gastronomická budoucnost s potenciálně velkým dopadem na životní prostředí.

Jedním z klíčových důvodů, proč všechny tyto náhražka vznikají, totiž není jen potěšení veganů a „experimentátorů“, nýbrž ochrana naší planety. Obecně platí, že chov dobytka stojí za zhruba 14 procenty všech skleníkových plynů, které se za jeden rok dostanou do ovzduší, což je podle The New York Times ekvivalent k automobilové, nákladní, letecké a lodní dopravě. A to z dlouhodobějšího hlediska nemusí být udržitelné.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Floridská pohádka Jana Bednáře. Za více než 6 miliard korun prodává část svého logistického startupu ShipMonk

honza-bednar

Foto: Business Wire

Zakladatel a šéf českého logistického startupu ShipMonk Jan Bednář

0Zobrazit komentáře

Když Jan Bednář začínal před šesti lety krátce po studiu se svým logistickým startupem ShipMonk budovat byznys na Floridě, měl v zádech ušetřené peníze z provozu svého předchozího byznysu a podnikatelských soutěží, a ještě asi úplně nedokázal dohlédnout, kam až se dostane. Z jeho skromného projektu se nakonec vyklubal obrovský byznys, který byl od začátku v černých číslech a nikdy aktivně nevyhledával investory.

V předminulém roce se ale situace změnila. ShipMonk, který poskytuje fulfillment třetím stranám, tedy balení, skladování a dopravu balíků, nabral 10 milionů dolarů (tehdy přes 220 milionů korun) od skupiny investičních fondů v rámci kola Series A. Tehdy bylo součástí transakce i vyplacení části podílu Jana Bednáře, který byl do té doby ve firmě jediným vlastníkem, a získal tak kapitál pro další investice mimo vlastní firmu.

V letošním roce byl ShipMonk vidět především díky svému pokračujícímu růstu a také najmutím Davida Pavlíka do role technologického ředitele. Pavlík do ShipMonku přešel z Kiwi.com, kde působil na obdobné pozici. A teď je o startupu Jana Bednáře slyšet znovu, protože hlásí další masivní investici ve výši 290 milionů dolarů, respektive 6,3 miliardy korun. Stojí za ní fond Summit Partners, který získává minoritní podíl.

janbednar

Foto: ShipMonk

Zakladatel a šéf českého logistického startupu ShipMonk Jan Bednář

Ohlášení přichází po zhruba osmi měsících vyjednávání a dotahování celého dealu. „Je to úleva. Celý proces jsme začali už někdy v březnu a pak nám to covid přerušil, takže byl docela stres vše dokončit. Nakonec se nám to povedlo dva dny před nákupním svátkem Black Friday,“ popisuje pro CzechCrunch devětadvacetiletý Bednář.

I po druhé zásadní investici si ale Bednář ve své firmě, jejíž hodnota se odhaduje na vyšší stovky milionů dolarů, stále drží majoritní podíl a v nejbližší době by se na tom nemělo nic změnit. Summit Partners má pomoci ShipMonku nejen finančně, ale také s další expanzí. „Je to pro nás velký strategický partner, který disponuje pěti miliardami dolarů ve vlastním fondu pro oblast e-commerce, navíc mají spoustu zkušeností s tech a růstem firem,“ doplňuje Bednář.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Expanze je pro ShipMonk zásadním tématem. Logistická centra má Bednářův startup na několika místech v USA a v polovině příštího roku se chystá vedle dalšího střediska v Texasu vstoupit také na český trh, kde otevře fulfillmentové centrum. Aktuálně má firma kolem tisícovky zaměstnanců, přičemž s další expanzí plánuje tento počet v příštích 12 měsících navýšit až na 1 500.

To vše se podařilo Bednářovi v pouhých 29 letech, navíc v oblasti, kde je obrovská konkurence a po světě existuje nespočet firem, které dělají podobný byznys – jen ho podle Bednáře dělají jinak a ne tak progresivně. I díky tomu se dostal mladý podnikatel v roce 2017 do amerického žebříčku Forbes 30 pod 30, stejně jako se ShipMonk předloni zařadil mezi první třicítku 5 000 nejrychleji rostoucích firem.

Tržby ShipMonku se letos mají podle českého Forbesu přiblížit 150 milionům dolarů s tím, že EBITDA (zisk před zdaněním a odpisy) se bude pohybovat na úrovni 15 procent, což značí více než 100% růst oproti minulému roku. I po nové investici Bednář dál zůstává ve vedení firmy a do několika let by se chtěl se ShipMonkem dostat až na americkou burzu.