Módní byznys Michala Mičky se topí. Pietro Filipi došly peníze, propouští zaměstnance a značce hrozí konec

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

michal-micka5

Foto: C2H

Michal Mička

0Zobrazit komentáře

Když v roce 2017 kupoval Michal Mička značku Pietro Filipi, měl ve světě módy velké plány. Později přikoupil i trutnovskou Karu a ještě relativně nedávno hlásil, jak má s českými značkami nakročeno do světa. Teď se však jeho byznys topí v problémech, drtí ho uzavřené obchody a ve hře je i varianta, že například Pietro Filipi nepřežije.

Nejnovějším vývojem v celém případu je aktuální oznámení zaměstnancům, na které dnes upozornil deník Blesk. Personální ředitel Pietro Filipy Jan Zipser prodavačům, skladníkům a dalším zaměstnancům den před výplatou v dopise oznámil, že s nimi firma ukončí pracovní poměr.

„Společnosti Pietro Filipi Stores nezbývají finanční prostředky na účtu, a tak bohužel nebudeme schopni uhradit mzdy za prosinec 2020 a ani za následující měsíce,“ stojí v dopisu s tím, že zaměstnanci mají několik možností, jak může být jejich pracovní poměr ukončen. Ani v jednom případě však nemají očekávat odstupné, jelikož ho firma nemá z čeho zaplatit.

O problémech v módním byznysu, který je postaven zejména na návštěvě kamenných poboček, mluvil Michal Mička de facto celý loňský rok. Jeho třiadvacet obchodů značky Pietro Filipi muselo být dlouhé týdny zavřených a v dopise věřitelům z konce loňského roku psal, že obě jeho značky vykazují meziroční pokles tržeb o více než 50 procent.

Klíčová podpora banky

Jeho C2H Retail Holding, pod něhož spadá Pietro Filipi, Kara i francouzský Etam, v roce 2019 vykázal v konsolidovaných tržbách 895 milionů korun. Na dotazy CzechCrunche odmítl Mička reagovat, nicméně právě ve zmíněném dopisu, který byl adresovaný 4. 12. 2020 věřitelům firmy a který má CzechCrunch k dispozici, naplno přiznal, jak rozsáhlé má jeho byznys problémy.

„Přes veškeré úsilí, které zahrnovalo razantní snižování nákladů a přesuny do online prodejů, je zjevné, že společnosti pietro filipi, s.r.o. nezbývá než přistoupit k formálnímu řešení ekonomických obtíží a opřít se o zákonem nabízené nástroje v podobě insolvenčního řízení a reorganizace,“ napsal v dopisu Mička.

micka21

Foto: ČT24

Šéf Pietro Filipi Michal Mička s rouškou v reportáži České televize

Začátkem prosince zároveň tvrdil, že firma finalizuje reorganizační plán, který chce v následujících týdnech přednést věřitelům, ale prozatím není jasné, v jaké je tato věc fázi. Značka Kara sice podle Mičky dosahovala pozitivnějších výsledků, a přestože předpokládal, že by se s ní nemusel formální cestou insolvence vydat, nyní se zdá, že ji patrně takový osud taktéž nemine.

Mička už v prosinci vzkazoval, že klíčová budou jednání s Českou spořitelnou, která má být v C2H Retail Holdingu jediným zajištěným věřitelem. „Její podpora je pro reorganizaci Pietro Filipi i fungování značky Kara zcela klíčová,“ psal Mička. V jaké fázi jednání s bankou jsou, není jasné, a Česká spořitelna na dotaz CzechCrunche nechtěla citlivé téma nijak komentovat. Není tedy ani jasné, jak vysoké pohledávky eviduje.

V celém příběhu navíc hrají důležitou roli také dluhopisy, jejichž pomocí Mička svůj módní byznys financoval. „Když jsem přesvědčený, že to, co dělám, je správně, je pro mě vždy lepší mít dluh než pouštět podíl ve firmě při dnešní valuaci. Díky dluhu chci nejprve něco ukázat a až později je možné, že do byznysu vstoupí třeba nějaký velký globální hráč, který nám pomůže ještě rychleji expandovat,“ říkal třiatřicetiletý podnikatel loni pro CzechCrunch.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jak vysoké pohledávky má aktuálně C2H Retail Holding vůči dluhopisovým věřitelům, není jasné, ale deník E15 upozorňoval, že na konci roku měla skupina vyplatit pravidelný výnos držitelům dluhopisů. K tomu patrně nikdy nedošlo. Ze znění zmíněného prosincového dopisu je navíc zřejmé, že někteří věřitelé začali o svých penězích vložených do skupiny C2H, zaštiťující veškeré Mičkovy aktivity, pochybovat.

„S ohledem na opakující se dotazy nám dovolte vás současně ujistit, že žádné z finančních prostředků nebyly použity mimo skupinu C2H a neodešly, ať již přímo či nepřímo, hlavnímu akcionáři, který má veškerý svůj majetek zainvestovaný do skupiny C2H,“ ujišťoval Mička.

Jaký teď čeká jeho značky osud, nechce prozatím podrobněji komentovat. V posledním vyjádření ze začátku tohoto týdne uvedl, že jeho cílem je společnost Pietro Filipi reorganizovat a zachovat tak její další chod. To však i s ohledem na poslední vývoj událostí a propouštění zaměstnanců nebude tak jednoduché, což ostatně potvrzuje i sám Mička.

Musí přijít investor

„Pro úspěšnou reorganizaci je podmínkou vstup investora, který finančně posílí společnost a zároveň se domluví na nových nájemních smlouvách s pronajímateli. Tam, kde se obchody zavírají, nedošlo zatím k obchodní dohodě. S potenciálními investory jednáme, avšak konkrétní podmínky zatím nechceme zveřejňovat,“ uvedl Mička.

Deník E15 tento týden přinesl informaci, že k možným zájemcům patří slovenský řetězec s pánskou módou Otto Berg. Ten však nemá mít zájem o odkup celé společnosti, ale jen o převzetí části sítě. Jednání s potenciálními investory se patrně budou týkat i Kary, kde je již podle nejnovějšího Mičkova vyjádření formální proces řešení úpadku společnosti taktéž nevyhnutelný.

„Preferujeme reorganizační scénář, který je podmíněn vstupem investora. I v tomto případě jednáme s několika zájemci a věříme v dohodu, tak aby provoz podniku byl zachován,“ uvedl Mička. Další podrobnosti ohledně stavu vyjednávání, ať už s možnými investory či stávajícími věřiteli, neprozradil.

Podle předběžných neauditovaných čísel, které společnost zveřejnila, měl mít C2H Retail Holding, zaštiťující v celé Mičkově skupině C2H módní byznys, v prvním pololetí loňského roku ztrátu ve výši 117 milionů korun. Se ziskovostí bojovala firma dlouhodobě, a byť Mička tvrdí, že obě značky (Pietro Filipi i Kara) původně mířily ke zdravému růstovému roku 2020, pandemie tomu vystavila rezolutní stopku.

mctrebesin_5

Přečtěte si takéŽáci z třebešínské průmyslovky postavili svou školu v Minecraftu. Budovali jsme ji rok ze 7 milionů bloků, říkajíŽáci z třebešínské průmyslovky postavili svou školu v Minecraftu. Budovali jsme ji rok ze 7 milionů bloků, říkají

Jak připomíná deník E15, kromě aktuálního prodělku z první poloviny loňského roku před sebou skupina Michala Mičky zároveň roluje kumulovanou ztrátu 143 milionů korun z minulých let. Za rok 2019 měl holding konsolidovanou ztrátu 62 milionů, přičemž tržby se zastavily na již zmíněných 895 milionech korun.

Magazín Finsider ve své analýze uvedl, že C2H Retail Holding měl dle své mezitímní konsolidované účetní uzávěrky k 30. 6. loňského roku cizí zdroje ve výši 580 milionů korun – z toho asi 226 milionů připadalo na banky a 79 milionů na dluhopisy.

„V 580 milionech dluhů ovšem byla i půjčka mateřské C2H Equity. Dluhy C2H Equity nemáme jak vyčíslit, protože není k dispozici ani účetní uzávěrka za rok 2019, natož abychom byli schopni udělat si představu o současném stavu. Hovoří se však o tom, že celková výše dluhů v holdingu C2H by mohla přesáhnout částku 1 miliardy korun,“ uvedl magazín.

Finanční trable navíc nepotkaly Mičkův módní byznys až s příchodem koronavirové krize. Pietro Filipi mělo dle informací ČTK už na konci roku 2019 závazky po splatnosti vůči dodavatelům přes 70 milionů korun a neplnilo podmínky bank. Další osud tuzemských módních značek je tak značně nejistý.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Lukáš Novák provedl Euromedii složitým rokem a odchází. Knižního obra má digitalizovat manažer z telekomunikací

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

lukas-novak-intefi4

Foto: InTeFi

Lukáš Novák, majitel skupiny InTeFi

0Zobrazit komentáře

Knihy lidstvo určitě číst jen tak nepřestane, ale pandemie koronaviru dokázala celý byznys točící se kolem jejich prodeje značně zbrzdit. Kvůli zavřeným obchodům trpěla v loňském roce i knihkupectví Luxor, ale jejich majitel, velká knižní skupina Euromedia, nakonec podle všeho projde složitým rokem relativně dobře. A zároveň to byla poslední mise pro Lukáše Nováka.

Čtyřicetiletý podnikatel řídil Euromedii od roku 2017, kdy ji převzali miliardáři Daniel Křetínský a Patrik Tkáč společně s Rockaway Jakuba Havrlanta. V roce 2019 vykázala společnost Euromedia Group konsolidovaný obrat zhruba ve výši 2,5 miliardy korun a řadí se mezi největší hráče tuzemského knižního trhu. Od února pak bude mít nového CEO.

„Od mého nástupu do funkce v roce 2017 se nám společně za toto relativně krátké období povedlo vybudovat největšího hráče na českém knižním trhu se silnou pozicí v nakladatelském, velkoobchodním i maloobchodním segmentu,“ uvedl Lukáš Novák s tím, že se na konci ledna rozhodl z vlastní iniciativy skončit, aby se mohl věnovat dalším podnikatelským aktivitám.

„Můj odchod z vedení Knižního Holdingu (pod nějž Euromedia patří – pozn. red.) byl dlouhodobě plánovaný. Z pozice výkonného ředitele se mi podařilo dosáhnout akvizičních cílů a dokončit konsolidaci assetů, které jsme si spolu s dalšími akcionáři nastavili. Nyní je čas předat firmu profesionálnímu managementu,“ doplňuje pro CzechCrunch Novák, který nadále zůstává akcionářem skupiny.

luxor-liberec

Foto: Luxor

Knihkupectví Luxor v Liberci

Do skupiny Euromedia dnes spadají nakladatelské značky jako Knižní Klub, Ikar nebo Universal, zmíněná síť knihkupectví Luxor a také největší knižní velkoobchod v Česku, který zásobuje knihkupce i další obchody produkcí většiny tuzemských nakladatelů. Celá skupina je teď připravená na další růst a má dojít také k významnější digitalizaci.

S tou již pomůže nový výkonný ředitel, kterým se od 1. února stane František Mala. Manažerovi s dlouholetými zkušenostmi z telekomunikačního byznysu bude jeho předchůdce předávat otěže po složitém roce, kterým prý však nakonec velká část skupiny proplula nad očekávání dobře.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Ačkoliv byl rok 2020 velmi těžký, tak díky zvolené strategii a optimalizacím se zdá, že stěžejní části našeho podnikání Euromedie, a to vydavatelská, online a distribuční činnost, vykáží lepší výsledky než za rok 2020. Bohužel knihkupectví Luxor se pandemie a vládní nařízení dramaticky dotkla,“ doplňuje pro CzechCrunch Novák, ale přesná čísla za rok 2020 zatím Euromedia sdělovat nechce.

František Mala má za sebou několik let v telekomunikačním byznysu, kde působil v dceřiných společnostech skupiny Deutsche Telekom. Věnoval se financím, marketingu i prodeji a službám zákazníkům v českém i slovenském T-Mobilu či rumunském Telekomu a v novém působišti bude chtít své zkušenosti zhodnotit.

lukas-novak

Přečtěte si takéKnihkupectví je dnes především služba, není to byznys. Knihy musí zdražit, říká Lukáš Novák z EuromedieKnihkupectví je dnes především služba, není to byznys. Knihy musí zdražit, říká Lukáš Novák z Euromedie

„Přejít do knižního byznysu je pro mě velká výzva, na kterou se těším. Oba světy ale mají jedno společné, a to je péče o zákazníka, která je pro mě prioritou. Z telekomunikací jsem také zvyklý na důraz na inovace, který chci přenést i do své nové role,“ popisuje František Mala. Co přesně bude jeho úkolem a jak by měla vypadat avizovaná digitalizace, zatím není jasné.

Naopak jasné je to, čemu se bude po odchodu z čela Euromedie věnovat Lukáš Novák. Před rokem jsme ve velkém rozhovoru psali o tom, že jde o aktivního podnikatele, který prodává knihy, buduje miliardovou IT skupinu a s technologiemi v zádech staví domy. Tak si teď můžeme jen škrtnout první část, zbytek i nadále platí.

„Dál se chci věnovat hlavně rozvoji své investiční skupiny InTeFi. V rámci té se nám nabízí řada investičních a akvizičních příležitostí, i proto jsme v posledních měsících posílili její tým. Příležitosti se nám otevírají jak v IT, kde máme čtyřistačlennou technologickou firmu BOOTIQ, stejně tak ve finančních produktech zastoupených dnes slovenským FinGo a v neposlední řadě v možnosti posílit aktivity InTeFi na realitním trhu,“ dodává Novák.