Canva kupuje český nástroj Smartmockups. Populární online aplikace tím opět zjednoduší grafickou práci

Peter BrejčákPeter Brejčák

smartmockups

Foto: Smartmockups

Ondřej Nekvinda a Lukáš Zajíc, spoluzakladatelé Smartmockups

0Zobrazit komentáře

Původem australská Canva, která vyvíjí online designovou platformu pro tvorbu grafických návrhů, oznámila strategickou investici v oblasti designu umělé inteligence a automatizace. Prostřednictvím akvizice firma získala český nástroj na tvorbu produktových mockupů Smartmockups a rakouskou platformu pro vizuální umělou inteligenci Kaleido.ai, jež stojí za nástrojem remove.bg.

„Tyto akvizice znamenají nejnovější krok na naší cestě za zjednodušením složitých věcí. Kaleido i Smartmockups přinášejí neuvěřitelné množství talentů a inovací v prostoru vizuálního designu a umělé inteligence, které se plynule začlení do rychle rostoucího repertoáru vizuálních komunikačních nástrojů Canvy. Tímto krokem pokračuje naše investice a produktová inovace v oblasti designu umělé inteligence a automatizace,“ vysvětluje spoluzakladatel Canvy a provozní ředitel Cliff Obrecht.

Canvu používá každý měsíc celosvětově více než 50 milionů uživatelů, což je asi dvojnásobek oproti předchozímu roku, a bylo pomocí ní vytvořeno pět miliard návrhů. Tuzemský Smartmockups i kvůli svému zaměření, kdy umožňuje snadno a rychle vytvářet produktové mockupy, zaznamenává sice o něco menší, ale pořád zajímavá čísla.

Jeho platformu měsíčně využívá až 220 tisíc aktivních uživatelů po celém světě, kteří loni dohromady vyexportovali přes tři miliony mockupů, respektive 3D digitálních renderů objektů, na které lze umístit grafický návrh. Aktuálně má firma v databázi přes šest tisíc druhů těchto šablon – od triček, hrníčků, magazínů, elektroniky až po magazíny a knihy.

canva-1x

Foto: CzechCrunch

Grafický nástroj Canva

„Vzhledem k tomu, že se miliony firem přesouvají do online prostředí v reakci na dramatický posun podnikání směrem k e-commerce, tu nikdy nebyla důležitější doba na vytváření profesionálních a lákavých digitálních produktů,“ popisuje jeden ze spoluzakladatelů nástroje Ondřej Nekvinda.

Smartmockups zakládal Nekvinda v roce 2016 společně s Lukášem Zajícem s cílem každému uživateli umožnit rychle a snadno vytvářet produktové mockupy – ty zjednodušeně řečeno umožňují digitální návrhy produktů umístit do realistického světa pro lepší představu o tom, jak budou opravdu vypadat.

„Smartmockups vzniklo, abychom umožnili lidem rychle a jednoduše vytvářet prezentaci jejich kreativní práce. Spojením sil s Canvou budeme moci tuto kreativitu znásobit a vzniknou tak nové příležitosti pro jakékoliv tvůrce kreativního obsahu. Síla a jednoduchost Canvy v kombinaci s inovativní technologií Smartmockups vytvoří designovou platformu, které nedokáže konkurovat žádná jiná na trhu,“ dodává Nekvinda.

Výši transakce nechtěla společnost komentovat, podle odhadu CzechCrunche se ale mohla pohybovat v řádu minimálně desítek milionů korun. Poslední zveřejněné závěrky z roku 2019 ukazují, že Smartmockups dosáhlo na obraty ve výši 7,6 milionu korun a čistý zisk 2,9 milionu korun. Firma pro CzechCrunch řekla, že funguje v zisku, pracuje v týmu o šestnácti lidech a doteď nebyla financována externími investicemi či jiným fundingem.

smartmockups-x1

Foto: CzechCrunch

Prostředí českého nástroje Smartmockups

Druhým nástrojem, jehož akvizici Canva oznámila ve stejný den, je rakouský startup vizuální umělé inteligence Kaleido, známý jako tvůrce platforem remove.bg a Unscreen. V nich pomáhá zpřístupnit složité designové úkoly milionům lidí, a to odstraněním pozadí na fotografiích a videích přes jedno kliknutí.

Mezi zákazníky rakouské platformy patří například Alibaba, AT&T, New York Times nebo Samsung a celkově se software využívá na odstranění více než sto milionů pozadí každý měsíc. Díky akvizici bude funkcionalita začleněna přímo do prostředí Canvy.

„Jen za poslední rok vzrostla uživatelská základna naší společnosti o více než 600 procent, protože miliony lidí po celém světě hledají jednoduché a dostupné nástroje pro tradičně složité problémy. Díky integraci s Canvou jsme schopni rozšířit a urychlit náš produktový plán a pokračovat ve výzkumu a vývoji v této oblasti,“ vysvětluje spoluzakladatel firmy Kaleido Benjamin Groessing.

Canva na nákupech

Australská Canva od svého spuštění v roce 2013 sleduje na trhu podobný cíl jako Smartmockups – chce proměnit tradičně složité designové nástroje v jednoduchá a dostupná řešení pro kohokoliv. V pochopitelném uživatelském rozhraní tak nabízí obrovskou škálu šablon od prezentací, grafiky na sociálních sítích, plakátů, oblečení až po videa.

ondrej_lukas-min

Foto: Smartmockups

Spoluzakladatelé Smartmockups Ondřej Nekvinda a Lukáš Zajíc

Akvizice českého a rakouského nástroje má Canvě pomoci naplnění této vize urychlit. Zároveň pokračuje v rozšiřování své nabídky vizuálních designových nástrojů pro miliony lidí po celém světě. Společně mají tyto dvě akvizice přispět k rostoucímu ekosystému aplikací a integrací Canvy, která díky nim představí řadu nových nástrojů vizuálního designu a posílí ty, které již komunita Canvy zná.

„Síla kombinace Canvy, Kaleido.ai a Smartmockups otevírá nekonečné příležitosti pro další inovace v prostoru designové umělé inteligence. Od výkonných nástrojů založených na umělé inteligenci, jako je populární nástroj pro odstranění pozadí jedním kliknutím, až po funkce automatizace designu včetně schopnosti vytvořit realistické mockupy produktů během pár okamžiků,“ říká Seb Ruiz, vedoucí aplikací a integrací společnosti Canva.

vit-horky-boxed2

Přečtěte si takéPovedená akvizice aneb jak český startup Brand Embassy udělal dobře, když se nechal koupit izraelským obremPovedená akvizice aneb jak český startup Brand Embassy udělal dobře, když se nechal koupit izraelským obrem

Pro australskou společnost přitom v posledních letech nejde o jediné akvizice. V roce 2019 Canva koupila databázové portály Pexels a Pixabay, které uživatelům bezplatně nabízí možnost stáhnout si nejrůznější „stock fotografie“.

„Po akvizici v roce 2019 jsme s oběma firmami úzce spolupracovali, abychom zaintegrovali jejich technologii přímo do naší platformy, zatímco aktivně pracujeme na poskytování potřebných zdrojů a technologií k rozšiřování jejich týmů a produktového plánu,“ popisuje Ruiz.

Stejně jako tyto nástroje i Smartmockups a Kaleido budou v budoucnu fungovat autonomně ze svých již existujících lokalit v Evropě, čímž Canva posílí svou pozici o týmy z České republiky, Německa a Rakouska.

„Akvizice Smartmockups a Kaleido se nebude ničím lišit a těšíme se na úzkou spolupráci s oběma společnostmi, abychom společně přinesli ještě větší hodnotu globální designové komunitě Canvy a zároveň pokračovali na rozšiřování jejich dosažených inovativních výsledků,“ dodává Ruiz.