Jak vykrást kasino uprostřed zombie apokalypsy. Netflix ukazuje první teaser novinky Zacka Snydera

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

netflix-zack-snyder-army-of-the-dead-1

Reprofoto: Netflix/YouTube

Na Netflix se chystá zombie film Army of the Dead

0Zobrazit komentáře

Žánr zombie hororu má velice jednoduchou premisu, ta ovšem otevírá někdy až překvapivě široký prostor pro invenci. Třeba jen kombinací s jinými žánry. Po delší době se podle všeho s dalším takovým oživením setkáme na Netflixu u Army of the Dead. Novinka režiséra Zacka Snydera totiž k základní otázce „Co kdyby se objevil vir měnící lidi na krvelačná monstra?“ připojuje „Co tak ve vřavě pandemie nemrtvých vykrást kasino?“

Nově zveřejněná minutová upoutávka nejde moc daleko za samotné uvedení námětu, nabízí ale náznaky atmosféry filmu, podobu hlavních postav a prostředí Las Vegas. Na první pohled je přitom zřejmě, že bychom od Army of the Dead neměli čekat strašidelný horor. Místo toho se tvůrci naplno opřeli do estetiky amerického města zábavy a pastelové barvy oblečení i neonů budou kombinovat s krví a velkou porcí akce.

Diváci se tak mohou těšit na zase o něco jiný pohled na svět se zombie, který má poměrně bohatou tradici experimentálního pojetí. V roce 2007 například zcela nepřipravená publika zasáhl děsivý španělský horor Rec natočený jako found footage. Jeden z nejzajímavějších tvůrců zombie filmů, George A. Romero, se v Deníku mrtvých dokonce pustil do filozofických úvah o vlivu moderních médií.

netflix-zack-snyder-army-of-the-dead-4

Reprofoto: Netflix/YouTube

Je zombie apokalypsa ideální příležitost k vykradení kasina?

Režisér novinky Netflixu Zack Snyder se do historie žánru zombie hororu zapsal už svým prvním celovečerním filmem Úsvit mrtvých. Na sofistikovanou socio-kulturní kritiku zde nebyl čas, protože z prototypických pomalých zombie bez výrazu se stali nezastavitelní dravci. Ačkoliv části kritiků u remaku Romerovy stejnojmenné klasiky chyběly nuance a budování napětí, film uspěl díky vzrušující akci.

Army of the Dead bude ke svému základnímu žánru přistupovat nejspíš podobně, bude se ho však snažit obohatit jak netypickým prostředím a premisou, tak detaily děje. Zatím přesně nevíme, o čem novinka Netflixu bude, ale Snyder se prý inspiroval filmy jako Vetřelci nebo sci-fi thrillerem Útěk z New Yorku od Johna Carpentera.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Například se tedy můžeme těšit na zápletku prolamovače trezorů, který není žádným akčním hrdinou a zbytek skupiny zlodějů ho musí chránit. Kdyby zemřel, z plánu na vykradení kasina by nic nebylo. Pro Zacka Snydera je Army of the Dead druhý film v kariéře, u nějž se zásadní měrou podílel na psaní scénáře. Jelikož prvním byl už deset let starý Sucker Punch, bude zajímavou otázkou, jak se jeho vyprávění posunulo.

Původní nápad na zombie heist thriller vznikl už kolem roku 2007, stále se však nedařilo z něj získat funkční film a projekt tak trochu upadl v zapomnění. Režisér a scenárista se zkrátka nebyl schopný dohodnout se svým dlouholetým domovským studiem Warner Bros. Jak tomu v posledních letech bývá poměrně často, do celé věci pak vstoupil Netflix se štědrou nabídkou blockbusterového rozpočtu. 

Podle odhadů nakonec Army of the Dead stálo až 90 milionů dolarů. „Warneři nechtěli utratit tolik peněz za zombie film, nebo to prostě nebrali moc vážně,“ řekl Snyder magazínu Entertainment Weekly. Když ale svůj nápad skoro mezi řečí zmínil na schůzce s vedením Netflixu, streamovací gigant se prý hned chtěl pustit do natáčení.

Vše došlo až tak daleko, že z Army of the Dead bude rovnou celá franšíza. Kromě 2,5 hodiny dlouhého filmu s Davem Bautistou v hlavní roli vzniká prequel natočený v Německu a za rok se chystá celkem čtyřhodinový animovaný seriál. Pokud prý diváci projeví dostatečný zájem, není vůbec vyloučena ani další expanze barevného zombie univerza.

Prozatím každopádně můžeme čekat ještě na plnohodnotný trailer hlavního snímku s premiérou stanovenou na 21. května. „Jestli od toho očekáváte velkou zombie řežbu, stoprocentně ji dostanete,“ říká Snyder, který na letošní březen připravil i čtyřhodinovou Ligu spravedlnosti. „Lidi ale určitě překvapí i skutečné emoce vycházející z postav,“ dodává. 

Spotify bude i pro audiofily. Ještě letos nabídne hi-fi předplatné s bezztrátovou kvalitou zvuku

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

spotify

Foto: Omid Armin/Unsplash

Spotify nabídne hi-fi předplatné s bezztrátovou kvalitou zvuku

0Zobrazit komentáře

Spotify sice nedávno ohlásilo další obrovský nárůst uživatelů na 345 milionů a úspěšně expanduje na nové trhy, stále mu ale chybí kus práce, než bude dlouhodobě profitabilní. Hledá proto nové způsoby, jak zvyšovat své příjmy, a několik z nich uvedlo na virtuální konferenci Stream On. Mnoho posluchačů jistě přitáhne ohlášený podcast Baracka Obamy, zlatým hřebem události ale bylo předplatné, které nabídne hudbu v bezztrátové kvalitě. 

Jeho název zní Spotify HiFi a slibuje, že se plně vyrovná míře detailů zvuku, jaká je typická pro CD. To rozhodně neznamená nejvyšší kvalitu dostupnou na trhu, ale pro naprostou většinu případů poslechu se od ní liší takřka nepostřehnutelně. „Lidé si budou moci své oblíbené skladby užít s větší mírou hloubky a čistoty,“ řekl švédský streamovací gigant.

Důležitější než jeho marketingová prohlášení je ale fakt, že možnost poslouchat hudbu v bezztrátové kvalitě byla jednou z nejžádanějších funkcí od uživatelů. Například konkurenční Amazon Music představil hi-fi předplatné v roce 2019 a Tidal ho nabízí od svého spuštění v roce 2014. Služba, kterou vlastní rapper Jay-Z, navíc obsahuje i rozsáhlou kolekci tzv. Tidal Masters, tedy alb ve zcela audiofilské kvalitě přesahující CD.

daniel-ek-spotify

Foto: Spotify

Spoluzakladatel a CEO Spotify Daniel Ek

Jak Tidal, tak Amazon své hi-fi verze nabízejí za vyšší cenu než standardní předplatné. Spotify zatím nezmínilo, kolik bude stát jeho HiFi, téměř jistě se ale vydá stejnou cestou. Dozvíme se to „později v tomto roce na vybraných trzích“, jak firma uvedla k dostupnosti novinky. Apple Music tak momentálně zůstává jedinou z hlavních platforem, která bezztrátové nahrávky nenabízí, nebo je alespoň neohlásila.

Se ohlášením hi-fi kvality streamování se opět otevírá otázka, co vlastně taková možnost přináší posluchačům. Nelze přitom říct, že na ni existuje jednoznačná odpověď, už kvůli zásadním rozdílům mezi samotným hardwarem, který lidé k přehrávání hudby používají. Například lidé poslouchající skrze drátová EarPods nebo bezdrátová AirPods asi spíše než detaily zvuku bude zajímat snadná dostupnost nebo pohodlí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ani zkušení posluchači by však u populárních sluchátek nepoznali rozdíl mezi lepší mp3 a CD. Když Spotify mluví o „užívání si větší hloubky a čistoty“ a sdílí přitom video s Billie Eilish popisující zvukové nuance své hudby, zdánlivě cílí na široké publikum. V praxi ale budou jeho slova irelevantní pro dominantní část uživatelů, kteří se spíše nechají strhnout marketingem. Stejné výtky se nedávno dočkal Apple, jehož „audiofilská“ AirPods Max omezuje použitý typ Bluetooth.

Na druhou stranu by natolik mainstreamové rozšíření „hi-fi zvuku“ mohlo znamenat nárůst počtu velice pozorných posluchačů. O jednoznačně pozitivní zprávu se navíc jedná pro audiofily a samotné hudebníky. Když už k nim Spotify není moc přívětivé z hlediska výše odměn či algoritmizace posluchačských návyků, alespoň jim povolí jejich tvorbu sdílet ve vysoké kvalitě.

https://www.youtube.com/watch?v=W07MvWbuWkI

Důležitou otázkou bude i to, jestli z jejího navýšení oproti standardu budou nějak těžit i umělci. Pro ně firma pod taktovkou Daniela Eka na akci Stream On představila širší dostupnost funkcí pro větší zaujetí fanoušků. V následujících měsících tak lze očekávat více krátkých videí Canvas při přehrávání nebo doporučení nových alb od interpretů, které lidé sledují.

Nakonec se v prezentaci Švédů nezapomnělo ani na podcasty, kde si připravili hned několik velkých oznámení. Aby také ne. Spotify do podcastů zainvestovalo už stovky milionů dolarů s vidinou přílivu uživatelů hledajících exkluzivní obsah. Podle analytiků se prozatím neobjevily jasné indikace, že by se něco takového ve větší míře dělo, firma ale ve svých snahách nehodlá polevit.

janecek-1

Přečtěte si takéKarel Janeček vstupuje do esportu. Desítky milionů korun investuje do týmu Entropiq Martina KabrhelaKarel Janeček vstupuje do esportu. Desítky milionů korun investuje do týmu Entropiq Martina Kabrhela

V průběhu letošního roku tak na její streamovací službě přistane první projekt z partnerství s Warner Bros. a DC Comics, příběhový podcast Batman Unburied. Zajímavé věci by měly přijít i ze strany zábavní společnosti AGBO, kterou založili Anthony a Joe Russoovi, režiséři Avengers: Endgame nebo Kapitána Ameriky: Občanské války. Nejvíce pozornosti si teď ovšem získali Barack Obama a Bruce Springsteen, kteří si v podcastu Renegades povídají o životě v USA.

Jelikož Spotify věří, že je o taková jména velký zájem, plánuje tvůrcům podcastů poskytnout možnost samostatného předplatného pro exkluzivní obsah. V praxi by uživatelé mezi volně dostupnými epizodami viděli také placené bonusy. S testováním novinky se má začít letos na jaře u amerických tvůrců.