Nejstarší český carsharing Autonapůl dokázal i v náročném roce povyrůst. Utržil přes 12 milionů korun
Jeden sdílený vůz carsharingové společnosti dokáže dle statistik nahradit 15 až 17 soukromých automobilů. To je číslo a premisa, s níž pracují také v Autonapůl, první českém carsharingu, kterému se podařilo rok, jenž vzájemnému půjčování dopravních prostředků příliš nepřál, ukončit s provozním ziskem ve výši 1,8 milionu korun před zdanění a odpisy.
Autonapůl se může pochlubit statusem vůbec nejdéle fungující carsharingové společnosti na našem území, protože začal fungovat již v roce 2003. Stanislav Kutáček, jeden ze zakladatelů projektu, se v lednu tohoto roku vracel z pracovní cesty v zahraničí a spolu se svým kolegou zabředli do debaty, proč v okolních evropských státech carsharing funguje, ale u nás ne.
Výsledkem této debaty bylo zprovoznění staré Zastavy z jugoslávské produkce. „Vytvořili jsme jednoduchý způsob rozpočítání nákladů na auto. Od začátku se za použití auta platilo kombinovaně za čas a ujeté kilometry, ovšem za čas byla cena spíš symbolická. Pochopitelně klíčky jsme si předávali osobně a tankovací karty jsme neměli ještě hodně dlouho,“ vzpomíná na začátky Stanislav Kutáček.
K celému projektu fungujícímu nedaleko Brna se postupem času začali přidávat další nadšenci, až se v roce 2005 koupila ojetá Felicie a vytvořil se online rezervační systém založený na open source systému pro rezervace místností. O pár let později došlo k propojení s brněnským Autodružstvem, které dělalo v podstatě to samé, a k nákupu dalších automobilů.
„Přidávali se další lidé, kterým takovýto způsob sdílení aut dával smysl, až nás začalo být přes stovku. Přibývala i auta. V roce 2011 jsme se rozhodli, že celý systém více institucionalizujeme, založili jsme družstvo a přesunuli do něho aktivity původního občanského sdružení,“ dodává Stanislav Kutáček.