Svobodné cestování v obytňáku. Lukáš Janoušek spolu s Mitonem spouští službu pro sdílení karavanů

janousek-campiri

Foto: Campiri

Lukáš Janoušek, zakladatel Campiri a bývalý marketingový ředitel Twista

0Zobrazit komentáře

Omezené spoje, zavřené hranice, nutnost testů či karanténa. To jsou podmínky, se kterými již při plánování cest do zahraničí počítáme. Cestování se sice vlivem pandemie zpomalilo a výrazně omezilo, rozhodně se však nezastavilo. V odvětví dochází k transformaci a zájmu se těší nové trendy, jako je cestování s karavanem či obytným vozem. A byť tento rozmach můžeme sledovat posledních několik let, až koronavirová doba tento trend roztočila na plné obrátky.

O karavany je enormní zájem, což potvrzují majitelé půjčoven, kteří nezvládají uspokojit masivní poptávku. Toho si všiml i bývalý marketingový šéf českého fintechu Twisto Lukáš Janoušek, který momentálně startuje sharingový startup Campiri zaměřený právě na sdílení karavanů a obytných vozů.

Již letos očekává obrat 50 milionů korun a v příštím roce chce expandovat za hranice. Na vývoj platformy má v tuto chvíli 14 milionů korun, přičemž kromě Janouška projekt zafinancovala také investiční skupina Miton, podnikatel Paul Tesar a angel investor Petr Jahn.

Karavan jako symbol svobody

„Téma svobodného cestování je nám velmi blízké. Jsme sami nadšenými karavanisty a vidíme, jak se tento způsob cestování rozmáhá. Snaha o ekologickou udržitelnost a social distancing tento trend ještě více akceleruje. Věřím, že Campiri nebude v tomto segmentu naše jediná investice,“ komentuje šéf Mitonu David Špinar.

campiri-1

Foto: Campiri

Cestování karavanem Campiri si díky expanzi bude možné užívat také ve Španělsku

Touhu občas někam vyrazit do přírody a nic neřešit má stále více lidí. Návaznost vlaků, nošení těžké krosny na zádech, hotelový check-out nebo skládání stanu – nic z toho člověk s karavanem neřeší. Nehledě na to, že otevřené bary, hotely s bazénem a animačním programem pro děti se z dnešního pohledu jeví jako přepych minulosti.

„Obytňáky a karavany jsou symbolem novodobé svobody,“ je přesvědčen osmatřicetiletý Janoušek. On sám jim propadl před dvěma lety. Ovšem jako každý boom i tento s sebou přináší svá úskalí. Výletníci například často hromadně parkují na okraji lesních cest či rezervací, rozdělávají oheň, jako by byli v kempu, a nezřídka po sobě ani neuklidí. Oblíbený web wildcamping.tips kvůli tomu dokonce ukončil provoz.

„Chovejte se v přírodě slušně, když dojedete na místo. Tam, kde je nepořádek, to ukliďte, prosím. Pokud spíte na divoko, spěte jako zvíře – večer zalehněte, ráno zase zmizte a nenechte tam po sobě vůbec nic. Žádný oheň, žádná párty, žádný nepořádek,“ apeluje bývalý provozovatel cestovatelského webu.

Campari se snaží negativním dopadům svého podnikání předejít hned v začátcích. Primární je myšlenka sdílení, která má za cíl zamezit plýtvání a maximálně využít již vyrobené obytňáky a karavany. Lidé si tak nemusí kupovat vlastní auta a přívěsy, aby jim pak stály na ulici, ale místo toho si je půjčují.

„Naším cílem je vytvořit komunitu z majitelů obytných vozů a zákazníků, kteří si jejich vozy půjčí, a společně pracovat na myšlence udržitelnosti,“ zdůrazňuje Janoušek. Campiri má proto za cíl zákazníky edukovat a inspirovat k ekologickému chování. Zákazník například u každého vozu uvidí ekologické skóre a podle toho si bude moci vybírat.

V budoucnu pak budou ekologické vozy preferovány ve výsledcích vyhledávání. Janouškova vize jde však ještě dál. „Stejně jako u osobních vozů budou obytné vozy postupně přecházet na elektrické pohony. Obytné auto si kompletně vyrobí energii ze slunce, a to jak na vlastní pohon, tak i na pohon spotřebičů ve voze,“ zmiňuje jednatel firmy. V této oblasti má fotovoltaika význam i díky velké ploše karavanu.

david-spinar-miton

Foto: Miton

David Špinar, CEO investiční skupiny Miton

Šéf Campiri by chtěl, aby budoucí karavany parkovaly v nové generaci kempovacích míst, které budou zcela soběstačné a budou rovněž nabízet nabíječky poháněné sluneční energií. Tím pádem by veškerá energie využita na provoz aut měla pocházet ze slunečního záření. Jedno procento z obratu chce navíc firma investovat do rozvoje infrastruktury, jako je instalace košů nebo míst pro ekologickou likvidaci odpadů z obytných vozů.

„Udržitelnost není něco, co lze vyřešit tím, že někomu zakážeme pronajímat jeho předělanou dodávku. Je to běh na dlouhou trať a naším ultimátním cílem je dosáhnout toho, aby kempování jako celek bylo tzv. climate positive,“ říká Janoušek. V rámci osvěty chce firma komunikovat se zákazníky i půjčovnami mimo jiné o využívání ekologických prostředků a docílit, aby je zákazníci aktivně požadovali.

Spát uvnitř a přitom žít venku

Campiri vzniklo v minulém roce jako nápad podnikatele Michala Tyla, který ovšem ve stejném roce rozpracovaný projekt prodal Lukáši Janouškovi a Paulovi Tesarovi. Tesar se posledních sedm let věnuje budování podobných systémů, avšak k pronájmu lodí a jachet. Jeho vývojářská agentura Prague Labs aktuálně vyvíjí platformu také pro Campiri.

Díky zkušenostem, které má tým v oblasti marketingu, fintechu a především budování rezervačních systémů, bude digitální řešení venku již v březnu. Zahrnovat má přehled dostupných vozů, dynamicky nastavené ceníky a možnost doplňkových služeb k pronájmu, jako je půjčení kola či pojištění. Řešení by mělo být uživatelům dobře známé, neboť se bude blížit principům, na které jsou zvyklí například z Bookingu či Airbnb.

ccvc-ipad

Přečtěte si takéJe tu nový newsletter CzechCrunch VC. Měsíčník o dění ve světě startupových investic a venture kapitáluJe tu nový newsletter CzechCrunch VC. Měsíčník o dění ve světě startupových investic a venture kapitálu

Jako hlavní investor se do projektu zapojil letos v lednu i zmíněný David Špinar, šéf investiční skupiny Miton, která je na tuzemském trhu ostříleným investičním hráčem a má za sebou jak řadu zajímavých investic, tak úspěšné exity. V nedávné době například vstoupila do Blabu Petra Kováčika nebo digitálního deníku VOS a začala stavět fond zaměřený na duševní zdraví.

Právě Špinar kouzlu karavanů v loňském roce podlehl a pořídil si jeden od dánského výrobce Hero Camper. Během třítýdenního putování po Česku si ho oblíbil natolik, že se s manželkou stali jejich autorizovanými prodejci.

„Outdoorové cestování nás vždycky bavilo, ale s Hero Rangerem dostaly naše výlety zcela jiný rozměr. Jeho kvalita, praktický design a komfort nás nepřestávají bavit. Spát uvnitř a přitom žít venku. To je přesně to, co nám vyhovuje,“ popisuje Špinar.

Rubriku Startupy podporujíjt-retina