Z 5 na 100 milionů korun za rok. České menstruační kalhotky Snuggs vystřelily a poprvé je koupíte i v drogerii

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

snuggs-founders

Foto: Snuggs

Linda Šejdová a Tomáš Zahradník, zakladatelé startupu Snuggs

0Zobrazit komentáře

Na začátku roku 2020 Linda Šejdová a Tomáš Zahradník plánovali, že jejich startup Snuggs čeká relativně pozvolný, zhruba čtyřnásobný růst. O jejich unikátní menstruační kalhotky se ale nakonec strhl tak velký zájem, že firma vyrostla skoro dvacetinásobně a loňský rok zakončila s tržbami dosahující na téměř 100 milionů korun. A rok 2021 by pro Snuggs neměl být o nic pomalejší.

„Vůbec jsme to nečekali. Začátkem roku jsme měli cíl udělat obrat 20 milionů, hned na jaře jsme ho museli upravit na 50 milionů, v létě znovu výrazně na 70 milionů. A dopadlo to ještě o dost lépe,“ přiznává s úsměvem pro CzechCrunch Linda Šejdová, spoluzakladatelka Snuggs. V řeči čísel to vedle téměř stomilionových tržeb znamená 140 tisíc prodaných kalhotek.

Český startup rozvířil vody v intimním světě, do něhož zhruba před dvěma lety vstoupil se superabsorbpčními a zároveň nepropustnými kalhotky, které mohou ženám během menstruace nahradit vložky či tampóny. Rok 2020 pak definitivně ukázal, že se svým produktem Šejdová se Zahradníkem tzv. uhodili hřebíček na hlavičku.

„Ukázalo se, že Snuggs řeší fundamentální problém, který chtějí menstruující lidé vyřešit, ať už se děje cokoliv. Startupovou hantýrkou jde o pain-killer, ne vitamín,“ popisuje Tomáš Zahradník a dodává, že pandemie jeho startupu zásadněji nepomohla, ale naštěstí ani neuškodila. Čísla každopádně mluví jasně a ve Snuggs si pochvalují, že se jim rapidní růst podařilo ukočírovat.

snuggs-kalhotky

Foto: Snuggs

České menstruační kalhotky Snuggs

„Máme radost, co dokážeme s malým, ale super efektivním a sehraným týmem. První půl rok jsme odpracovali ve čtyřech, nyní nás je kolem deseti. Koncem roku by nás mělo být dvacet. Kapacitu výroby jsme zvýšili na pětinásobek,“ dodává šestadvacetiletý Zahradník a prozrazuje, že letošní rok začal pro Snuggs dalšími rekordy.

Jen během ledna, tedy jediného měsíce, dokázala firma prodat stejně kalhotek jako za prvních pět měsíců loňského roku. Šlo zhruba o 30 tisíc kusů, což je necelá pětina celého roku 2020. Plány na tento rok tak hned nabraly jasnější kontury. „Museli jsme se poučit a dát si cíl, který nebudeme muset každý kvartál navyšovat. Takže každý rok dvojnásobek,“ říká pětadvacetiletá Šejdová.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Růst firmy i budování povědomí o tom, že něco jako speciální menstruační kalhotky s třívrstvou ochranou s nanovlákny existují a fungují, má podpořit také vůbec první vstup do kamenného retailu. Snuggs začínají tento týden nabízet své produkty v síti drogerie DM, čímž chtějí pro mnoho zákazníků snížit bariéru nákupu, jelikož dosud byly jejich pratelné a opakovaně použitelné kalhotky ke koupi jen online.

„Vstup do offlinu nám začal dávat smysl teprve až po vytvoření silného povědomí o značce. O nákupu něčeho tak nového, jako jsou menstruační kalhotky, by se málokdo impulzivně rozhodl na prodejně. Edukaci je potřeba odpracovat jinde a poté nechat zákaznici si vybrat, zda nakoupí u nás na e-shopu, u online partnera nebo ve své drogerii,“ popisuje strategii Zahradník.

snuggs_spolecna_2000px-min

Foto: Snuggs

Linda Šejdová a Tomáš Zahradník, zakladatelé startupu Snuggs

V Česku, na Slovensku a v dalších čtyřech evropských zemích včetně Německa aktuálně Snuggs prodávají především přes svůj e-shop, ale objevují se také například v online obchodech Econea, Maluna, Pilulka či Rohlik.cz – zkrátka tam, kde nacházejí protnutí v tematice, zákaznících či brandových hodnotách. A stejné to bylo i případě drogerie DM.

„Zákazníkům chceme vždy nabízet produkty, které budou nejlépe odpovídat jejich aktuálním potřebám. Zároveň dbáme v co nejvyšší míře na trvalou udržitelnost. Rádi také dáváme prostor lokálním dodavatelům. Menstruační kalhotky Snuggs zohledňují všechny výše popsané principy, proto bylo rozhodnutí i jejich zavedení do sortimentu DM vlastně jednoznačné,“ uvedli pro CzechCrunch zástupci původem rakouské sítě drogerií.

milan-polak-zoot2-min

Přečtěte si takéZoot jde znovu do zahraničí. Český módní e-shop otevírá tři nové země a věří, že tentokrát to zvládne lépeZoot jde znovu do zahraničí. Český módní e-shop otevírá tři nové země a věří, že tentokrát to zvládne lépe

Důležitou metrikou je pro Snuggs také skutečnost, že i při rychlém růstu, jemuž pomáhaly také prostředky od investičního fondu Nation 1 a angel investora Martina Rozhoně, se dle svých slov dokázaly udržet v zisku. Podrobněji ho však komentovat nechtějí. Naopak prozrazují, že se plánují dál prosazovat v zahraničí, a to především na západoevropských trzích.

Výroba menstruačních kalhotek, která by letos mohla dosáhnout až na 300 tisíc kusů, nadále zůstává v Česku a Snuggs zároveň pro své zákazníky chystají i několik novinek. Velmi brzy spustíme červenou barvu a nový materiál organickou bavlnu. Máme připravené další produkty, ale nebudeme zatím prozrazovat,“ dodává Linda Šejdová.

Twisto odkrývá vývoj e-shopů. Přibývají metody placení i doručení, ale stále chybí lepší data o dostupnosti zboží

Peter BrejčákPeter Brejčák

twisto-payment-eshop

Foto: Twisto

Placení v e-shopu přes Twisto Pay

Český fintech Twisto po několikaleté přestávce obnovuje studii Český Košík Roku, v níž analyzuje tuzemský e-commerce trh. Společně s daty od Heureky hodnotí české e-shopy, které v minulém roce dohromady dosáhly na obrat ve výši téměř 200 miliard korun. Motivací pro opětovné vypracování studie je zásadní nárůst nákupů na internetu v roce 2020 a konkrétní výsledky za stovku zkoumaných prodejců představí 22. února.

Už nyní ale startup odkrývá některé trendy hýbající celou e-commerce oblastí. „Pandemie udělala z online nakupování nezbytnou součást života. Zároveň už přes 50 procent nákupů v českých e-shopech je uskutečňováno přes mobilní zařízení,“ vysvětluje chief portfolio officer Twista Lukáš Hurych, který za studií stojí a aktuální trendy rozebere se zástupci e-shopů na webináři v úterý 23. února.

„Proto jsme se rozhodli studii obnovit a zaměřit se na mobilní rozhraní e-shopů,“ dodává Hurych. Poslední Český Košík Roku, jehož letošního ročníku je CzechCrunch mediálním partnerem, Twisto organizovalo před čtyřmi lety. Od té doby však e-commerce ušla dlouhou cestu a posunula se také v dalších oblastech.

Příkladem je rozšiřování alternativních platebních metod. Například odložené platby, na kterých si tržní pozici buduje právě Twisto nebo konkurenční Mall Pay a naskakuje na ně také Equa bank, nabízí dle dat českého fintechového startupu už 22 procent e-shopů. V roce 2015 to přitom bylo méně než 10 procent.

lukas-hurych

Foto: Twisto

Lukáš Hurych, Chief Portfolio Officer v Twistu

Nejrozšířenější platební metodou je nadále tuzemský fenomén v podobě platby na dobírku, kterou nabízí 97 procent e-shopů, přičemž bankovní převod a platba kartou drží okolo 90 procent. Stále více internetových obchodů nabízí také Apple Pay a Google Pay – aktuálně kolem jedné čtvrtiny z celkového počtu.

Na popularitě získávají i kryptoměny, které však zatím podporuje pouze hrstka e-shopů. Do budoucna však lze očekávat další rozšiřování, a to i s ohledem na včerejší překonání historického maxima v případě bitcoinu a jejich akceptace na stále více místech obecně.

Podobně jako platební metody se zlepšují i možnosti doručování. Již 58 procent e-shopů například nabízí doručení na výdejní místa Zásilkovny, Uloženky, Balíkovny a obdobných služeb. Jako zajímavý příklad pak Twisto zmiňuje službu Zoot Taxi, kdy kurýr zákazníkovi doručí oblečení a zároveň počká, než si ho zákazník vyzkouší a případně vrátí nevyhovující kousky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Twisto, které nedávno od investorů získalo 440 milionů korun, naopak nevidí pokrok v oblasti informování o dostupnosti zboží. Během čtyř let se například nezměnil podíl obchodů, které ukazují nejdřívější možný termín doručení, 49 procent ze zkoumaných e-shopů zákazníkům pořád nabízí jen informaci „skladem“. Dále až 86 procent obchodníků zákazníkům neumožňuje vybrat si den doručení zásilky.

„Sedmnáct ze stovky největších e-shopů má vlastní aplikaci, šest používá takzvanou progresivní webovou aplikaci. Zbývající e-shopy se spoléhají na klasický webový e-shop přizpůsobený pro užívání na mobilu. Je to výrazný posun oproti roku 2017, kdy pouze zhruba 70 procent e-shopů mělo mobilní web. V roce 2014 to byla jen necelá čtvrtina,“ vyjmenovává další postřehy z trhu Hurych.

Český Košík Roku letos Twisto organizuje počtvrté. Hlavní součástí je žebříček stovky uživatelsky nejpřívětivějších e-shopů podle pohodlnosti užívání jejich mobilních rozhraní, což se hodnotí na základě dat od Heureky. Dále jsou internetové obchody hodnoceny v dílčích kategoriích dle jednotlivých kroků nákupního procesu a součástí studie jsou i žebříčky v jednoduchosti registrace či kvalitě doručování.

lapidarium

Přečtěte si takéVýstaviště otevřelo Lapidárium, krásná budova prošla rekonstrukcíVýstaviště otevřelo Lapidárium. Jedna z nejkrásnějších budov prošla rekonstrukcí

Studie, která poprvé proběhla v roce 2014 a pokračovala do roku 2016, se zároveň snaží identifikovat aktuální trendy v e-commerce a vytvářet jasná doporučení, jak své online služby zkvalitnit. Právě tyto oblasti včetně dopadů pandemie koronaviru na online nakupování a související trendy Twisto se zástupci e-shopů rozebere na webináři 23. února. Registrace na něj probíhají zde.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je společnost Twisto. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.