Bohemia Interactive loni vydělala přes 600 milionů korun. Nyní chtějí čeští vývojáři prorazit i v Číně

Filip HouskaFilip Houska

marek_spanel

Foto: Bohemia Interactive

Marek Španěl, spoluzakladatel a šéf českého herního studia Bohemia Interactive

0Zobrazit komentáře

Minulý rok silně ovlivnil také herní průmysl, neboť lidé doma trávili více času hraním počítačových her. Jako vítězové prvního pandemického roku vyšla vývojářská studia, která rostla snad na všech frontách, což je případ i české společnosti Bohemia Interactive. Ta už začátkem ledna reportovala tržby pohybující se kolem 1,6 miliardy korun, ale bez dalších podrobností. Nyní firma prozradila víc.

Matador tuzemské herní scény, který se proslavil populární vojenskou sérií Arma a sklízí úspěch i za postapokalyptické DayZ, přichází s auditovanými výsledky a potvrzuje, že rok 2020 byl pro něj historicky druhým nejúspěšnějším. Loňské tržby se započítanými provizemi prodejců her (Steam a spol.) činí 1,1 miliardy korun, což je o zhruba 10 procent více než předloni (997 milionů), přičemž celkové hrubé tržby jsou na hranici 1,6 miliardy korun.

Velmi výrazně vyrostl u Bohemia Interactive také čistý zisk po zdanění, jenž se meziročně navýšil o 43 procent a dosáhl částky 608 milionů korun. Zisk EBITDA, tedy před zdaněním, úroky a odpisy, pak dosáhl 848 milionů korun (o 29,9 % více než v roce 2019). Za tento úspěch může „Bohemka“ děkovat především svým dvěma vlajkovým titulům – Arma 3 a DayZ, kterých se loni dohromady prodalo na 5,4 milionu kopií.

arma-3

Foto: Bohemia Interactive

Vojenský sandbox Arma 3 od Bohemia Interactive

„Celosvětové prodeje her loni pozitivně ovlivnila pandemie covid, nicméně silný rok 2020 jsme očekávali už před jejím propuknutím. V rámci dlouhodobé strategie jsme počítali s rozšiřováním našich herních titulů na konzole a mobilní platformy a s tím spojeným přílivem nových hráčů,“ říká k výsledkům hospodaření Slavomír Pavlíček, finanční ředitel Bohemia Interactive.

Právě na dostupnost na herních konzolích a mobilních zařízeních společnost dost sázela. Na Xboxu si tak lidé mohou zahrát DayZ, na PlayStationech pak třeba free-to-play střílečku Vigor, která se odehrává v poválečném Norsku, a na telefonech například titul Ylands, jenž cílí na děti s cílem rozvíjet jejich kreativní schopnosti a učit je programátorským dovednostem. Arma 3 je však stále dostupná pouze na PC.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V letošním roce má Bohemia Interactive v plánu růst z geografického hlediska, k čemuž má pomoci i strategický partner Tencent. Čínský gigant totiž v pražském studiu začátkem února koupil minoritní podíl a po Epic Games či Activision Blizzard rozšiřuje své herní portfolio o další důležitou značku s celosvětovým přesahem. Mimo jiné pomůže Bohemii i s větším zapojením na čínský trh.

„Rádi bychom byli na čínském trhu více vidět. Čínští hráči nás zajímají,“ říkal spoluzakladatel a šéf studia Marek Španěl v rozhovoru pro server Lupa.cz. Vedle toho se chce společnost nadále soustředit i na rozšiřování svých her na konzole a také budovat multiplatformní engine Enfusion, který má tituly posunout na lepší technologickou úroveň.

K nápojům i kosmetika. Majitel Kofoly Jannis Samaras se svou ženou vstupují do výrobce ekologické drogerie Tierra Verde

Iva BrejlováIva Brejlová

samaras

Foto: Kofola

Jannis Samaras, generální ředitel skupiny Kofola

0Zobrazit komentáře

Český výrobce ekologické drogerie a kosmetiky Tierra Verde se stomilionovým obratem má nové spolumajitele. Třetinový podíl si v ní pořídili manželé Zuzana a Jannis Samarasovi, cenu avšak žádná ze stran nezveřejnila. Zaměření firmy se měnit nemá, ostatně na ekologii také majitel Kofoly Samaras v posledních letech klade stále větší důraz.

Menšinový podíl ve výši tří procent zároveň získal Jan Čillík, který ve firmě pracuje šestým rokem a v posledních letech byl na pozici provozního ředitele. Dosavadní spolumajitelé Martin Dokoupil a Tibor Schätzel zůstávají i nadále společníky. Mezi ně a Samarasovi se dělí zbylých 97 procent firmy, takže každý vlastní přibližně třetinový podíl.

Původní zakladatelka Nataša Foltánová však své působení v Tierra Verde ukončila úplně. Doteď vlastnila 40 procent firmy. Majitelé nechtějí důvody veřejně komentovat, podle vyjádření Martina Dokoupila se však majetková struktura řešila ještě před navázáním rozhovorů se Samarasovými.

tierra_verde_vyroba

Foto: Tierra Verde

Tierra Verde vyrábí ekologickou drogerii, kosmetiku a produkty pro domácnost

„Jsou to lidé, kteří nejen sdílí, ale také žijí naše hodnoty. Těším se, že budeme mít nově k dispozici nejen Jannisovy podnikatelské zkušenosti, ale také Zuzčinu moudrost a kreativitu. Pro Tierra Verde je klíčové, že příchodem Zuzky, Jannise a Honzy máme na palubě majitelů skupinu pěti lidí, kteří mají různou životní zkušenost, talenty i temperament a současně sdílí hodnoty a cíl,“ říká Dokoupil.

Vstup manželů Samarasových do společnosti nemá za cíl změnit fungování směrem dovnitř ani navenek. Za komerční část Tierra Verde má být nadále zodpovědný Rostislav Brzobohatý, za provoz pak Jan Čillík.

Dobrý pocit z výrobků

Zuzana Samara uvádí, že výrobky společnosti jí byly blízké už dříve. „Je to pár let, co si mě získaly. Bylo to v období, kdy mne začalo hodně zajímat, co si dávám na kůži nebo čím čistím domácnost a co následně po úklidu vyleju do přírody. Docela se mi v životě daří dát na svůj pocit. A dobrý pocit z používání těchto výrobků je pro mne důležitý,” popisuje.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Je to skvělá firma s velmi dobrým týmem a krásnými výrobky. Kéž by více firem mělo podobnou filosofii a cíle. Jsou pro mne inspirací. Ekologie, udržitelnost a cirkulární ekonomika jsou témata, která řeším každý den, ale poprvé mám šanci zažít firmu, která má ve svém DNA tyto hodnoty od samého prvopočátku.” doplňuje pak Samaras.

Samaras je podle webu Ekonews mimo jiné chovatelem včel, chce pomáhat farmářům pěstovat jablka a další suroviny v biokvalitě a například vodu Rajec, která spadá do portfolia skupiny Kofola, chce prodávat ze sudů s tím, že použije nerezový keg obal s nejnižší uhlíkovou stopou. V Rajecké dolině také vznikla bio zóna pro volný sběr bylin. „Baví nás neustále hledat nové cesty, jak vytvářet zdravé nápoje a podnikat v symbióze s přírodou. Nesnažíme se proto o jednorázové projekty,“ uvedl k tomu Samaras.

tierra verde1

Tierra Verde klade od počátku důraz na ekologii

I tamní zemědělci se zavázali, že nebudou používat syntetické pesticidy nebo hnojiva. „Mým velkým cílem je dostat udržitelné uvažování do každodenního chodu firmy, do každého jednotlivého rozhodnutí – od omezení jednorázových mlíček do kávy po ochranu vodních zdrojů,” nastínil Samaras.

Majitel společnosti Kofola své portfolio nechal rozrůst o síť freshbarů a salaterií Ugo nebo výrobce bylinných čajů a směsí Leros, v roce 2019 pak Kofola oznámila akvizici minerálních vod Ondrášovka a Korunní. Za loňský rok skupina zaznamenala kvůli postižení gastronomického sektoru pokles prodejů, ale i tak se udržela nad očekáváním. Její tržby přesáhly 6 miliard korun. 

Loni Kofola oznámila také akvizici Pragerových ciderů a limonád, jimiž rozšířila své řemeslné a přírodní produkty. V centru Prahy pak během léta pod brandem Ugo otevřela svou největší Salaterii. Mimo jiného právě tady ukázala své zaměření: s cílem snižovat svou uhlíkovou stopu čepuje z nerezových sudů kromě Kofoly i pramenité vody.

manzele-samarasovi

Foto: Archiv JS

Manželé Zuzana a Jannis Samarasovi, noví spolumajitelé společnosti Tierra Verde

ai

Přečtěte si takéBengio varuje: AI se učí lhát a manipulovat. Chce ji hlídatUmělá inteligence začíná lhát i vydírat. Jeden z otců oboru teď buduje systém, který ji má hlídat

Tierra Verde se zaměřením na ekologii už začínala. V roce 2008 spustila prodej mýdlových ořechů na praní, od té doby rozšířila své portfolio o výrobky pro úklid či mytí nádobí. Loni vstoupila na kosmetický trh s novou řadou šamponů, mýdel a sprchových gelů. Má zároveň produkty z recyklovaných materiálů nebo ty pro zero-waste domácnost, v roce 2017 přišla s konceptem bezobalových stáčíren. Ty jsou dnes dostupné na více než 300 místech v České republice i na Slovensku.

Jako první česko-slovenský výrobce drogerie získala mezinárodní certifikát Ecogarantie. V roce 2019 utržila téměř 67 milionů korun, zisk pak přesáhl tři miliony. Aktuálně pro ni pracuje 70 lidí, její obrat za rok 2020 dosáhl 100 milionů korun.