Budoucnost masa je v rostlinách. Švýcarský Planted nabírá na své kuřecí i trhané vepřové stovky milionů
Ani Švýcaři nechtějí být v rostoucím trendu rostlinných alternativ k tradičnímu masu pozadu. Curyšský startup Planted, který si udělal jméno především na kuřecím z hráškového proteinu, nyní ohlásil úspěšné investiční kolo. V rámci něj získal 17 milionů švýcarských franků (402 milionů korun) a má dobře nabito k zahraniční expanzi, ke které se chystá také řada dalších silných hráčů.
Švýcarský Planted není na gastronomickém trhu budoucnosti žádným nováčkem. Existuje již od roku 2019, kdy vznikl jako spin-off z výzkumné univerzity ETH Zürich, a ve svých laboratořích pracoval hlavně na alternativách kuřecího masa. Na ně využíval zejména hráškový protein v kombinaci s hráškovou vlákninou, která zajišťuje „ideální strukturu“ pro výrobu rostlinného kuřecího.
Jejich snahy pro revoluci na trhu s masem, o kterou se snaží několik dalších startupů včetně zajetých značek Beyond Meat a Impossible Foods, během předloňského podzimu podpořila důležitá investice ve výši sedmi milionů švýcarských franků. Díky ní mohl tým rozjet plnohodnotnou produkci a zabrousit do jiných typů mas. Zejména trhaného vepřového.
„Naše nové trhané vepřové se skládá z proteinů ze slunečnice, ovsa a žlutého hrachu, díky nimž dokážeme změnit strukturu i chuť. Skvělou věcí na slunečnicových proteinech je i to, že jsou upcyklovány z produkce slunečnicového oleje, tudíž splňujeme i kritéria cirkulární ekonomiky,“ říká spoluzakladatel Planted Christoph Jenny pro TechCrunch.
S tím, jak Planted rozšiřuje svou nabídku, se dostává do více supermarketů a restaurací. Aktuálně jeho sortiment nabízí až tři tisíce obchodů a restaurací napříč domovským Švýcarskem, Německem a Rakouskem. Nejnovější investice ve výši 17 milionů švýcarských franků, za kterou stojí Vorwerk Ventures, Blue Horizon Ventures i fotbalista Yann Sommer, pak má tuto postupnou expanzi ještě více posílit.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsČást peněz mimo jiné poputuje i do urychlení produkce, což jde ruku v ruce se zvýšenou poptávkou ze stran zahraničních trhů. V neposlední řadě bude Planted investovat také do výzkumu a vývoje, přičemž prvním důležitým prvkem se stanou tzv. fermentační platformy, prostřednictvím kterých má pronikat do dalších druhů potravin.
Maso, pro které nemuselo trpět zvíře
Švýcarští Planted nebudou mít při masivnější expanzi do zahraničí úplně jednoduchou pozici, a to z důvodu konkurenčních hráčů, kterých je na trhu s rostlinným masem celá řada. Ať už jde o ty velké, mezi které patří Impossible Foods nebo Beyond Meat, jenž nedávno zahájil spolupráci i s McDonald’s, tak o ty menší, možná ještě dravější startupy.
Mezi ně patří třeba New Wave Foods nebo singapurští Shiok Meats, kteří se specializují na mořské plody. Velkou roli má na tomto trhu i Izrael, kde tamní vědci zkouší maso tisknout na 3D tiskárně. Ani Češi nejsou v této oblasti úplnými nováčky, což může potvrzovat značka Mana, která experimentuje se svým ManaBurgerem. A to zdaleka není vše.
Za zmínku stojí i velmi čerstvá spolupráce britské Meatless Farm s fotbalovým velkoklubem Real Madrid, prostřednictvím které budou chtít obě strany propagovat udržitelnější stravování.