Budoucnost masa je v rostlinách. Švýcarský Planted nabírá na své kuřecí i trhané vepřové stovky milionů

Filip HouskaFilip Houska

planted2

Foto: Planted

Rostlinné trhané vepřové v bulce od Planted

0Zobrazit komentáře

Ani Švýcaři nechtějí být v rostoucím trendu rostlinných alternativ k tradičnímu masu pozadu. Curyšský startup Planted, který si udělal jméno především na kuřecím z hráškového proteinu, nyní ohlásil úspěšné investiční kolo. V rámci něj získal 17 milionů švýcarských franků (402 milionů korun) a má dobře nabito k zahraniční expanzi, ke které se chystá také řada dalších silných hráčů.

Švýcarský Planted není na gastronomickém trhu budoucnosti žádným nováčkem. Existuje již od roku 2019, kdy vznikl jako spin-off z výzkumné univerzity ETH Zürich, a ve svých laboratořích pracoval hlavně na alternativách kuřecího masa. Na ně využíval zejména hráškový protein v kombinaci s hráškovou vlákninou, která zajišťuje „ideální strukturu“ pro výrobu rostlinného kuřecího.

Jejich snahy pro revoluci na trhu s masem, o kterou se snaží několik dalších startupů včetně zajetých značek Beyond Meat a Impossible Foods, během předloňského podzimu podpořila důležitá investice ve výši sedmi milionů švýcarských franků. Díky ní mohl tým rozjet plnohodnotnou produkci a zabrousit do jiných typů mas. Zejména trhaného vepřového.

planted-founders-1

Foto: Planted

Zakladatelé startupu Planed

planted4

Foto: Planted

Rostlinné kuřecí tak, jak se prodává ve vybraných obchodech

„Naše nové trhané vepřové se skládá z proteinů ze slunečnice, ovsa a žlutého hrachu, díky nimž dokážeme změnit strukturu i chuť. Skvělou věcí na slunečnicových proteinech je i to, že jsou upcyklovány z produkce slunečnicového oleje, tudíž splňujeme i kritéria cirkulární ekonomiky,“ říká spoluzakladatel Planted Christoph Jenny pro TechCrunch.

S tím, jak Planted rozšiřuje svou nabídku, se dostává do více supermarketů a restaurací. Aktuálně jeho sortiment nabízí až tři tisíce obchodů a restaurací napříč domovským Švýcarskem, Německem a Rakouskem. Nejnovější investice ve výši 17 milionů švýcarských franků, za kterou stojí Vorwerk Ventures, Blue Horizon Ventures i fotbalista Yann Sommer, pak má tuto postupnou expanzi ještě více posílit.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Část peněz mimo jiné poputuje i do urychlení produkce, což jde ruku v ruce se zvýšenou poptávkou ze stran zahraničních trhů. V neposlední řadě bude Planted investovat také do výzkumu a vývoje, přičemž prvním důležitým prvkem se stanou tzv. fermentační platformy, prostřednictvím kterých má pronikat do dalších druhů potravin.

Maso, pro které nemuselo trpět zvíře

Švýcarští Planted nebudou mít při masivnější expanzi do zahraničí úplně jednoduchou pozici, a to z důvodu konkurenčních hráčů, kterých je na trhu s rostlinným masem celá řada. Ať už jde o ty velké, mezi které patří Impossible Foods nebo Beyond Meat, jenž nedávno zahájil spolupráci i s McDonald’s, tak o ty menší, možná ještě dravější startupy.

Mezi ně patří třeba New Wave Foods nebo singapurští Shiok Meats, kteří se specializují na mořské plody. Velkou roli má na tomto trhu i Izrael, kde tamní vědci zkouší maso tisknout na 3D tiskárně. Ani Češi nejsou v této oblasti úplnými nováčky, což může potvrzovat značka Mana, která experimentuje se svým ManaBurgerem. A to zdaleka není vše.

Za zmínku stojí i velmi čerstvá spolupráce britské Meatless Farm s fotbalovým velkoklubem Real Madrid, prostřednictvím které budou chtít obě strany propagovat udržitelnější stravování.

manaburger

Foto: Mana

ManaBurger je rostlinná alternativa k hovězímu burgeru

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Legenda bez pozlátka. Plzeňský Prazdroj mění ve jménu ekologické odpovědnosti vzhled svých ikonických lahví

pilsner4

Foto: Pilsner Urquell

Pilsner Urquell mění vzhled svých tradičních lahví

0Zobrazit komentáře

Hospody utichly a s nimi i charakteristický zvuk do sebe narážejících půllitrů. O to více je však slyšet sladká zvonkohra cinkajících pivních lahví kupovaných tzv. na doma. Znalci, kteří holdují pivu z Plzně, však možná budou v příštích týdnech u regálů trochu zmatení. Plzeňský Prazdroj totiž ve jménu udržitelnosti mění vzhled klasických skleněných obalů piva Pilsner Urquell.

Tradiční zelená a zlatá barva zůstávají, mizí však aluminiová folie a plastové nálepky, které na lahvích nahradí papírové etikety. K nim navíc přibudou i některé nové designové prvky, přičemž inovovaný vzhled bude platný jak pro lahve určené na tuzemský trh, tak i ty mířící do zahraničí.

„Na všech našich lahvích končíme s alobalem a plastem. Pro naše zákazníky se to může zdát jako drobná změna na lahvi, ale přínos tohoto rozhodnutí pro životní prostředí je obrovský,“ doplňuje ke změně etiket Václav Berka, emeritní vrchní sládek Prazdroje.

Olivově zelené sklo doplněné o stříbrné či zlaté staniolování hrdla má v pivovaru tradici sahající hluboko do minulého století. Za tu dobu si prošel vzhled lahve Pilsner Urquell výraznými změnami, které na ni čekají i nyní. Změna tzv. adjustace lahve, tedy jejího celkového vzhledu, by měla přijít již během tohoto měsíce.

pilsner3

Foto: Pilsner Urquell/CzechCrunch

Porovnání současné a nové podoby lahve

Díky úpravám by měly být lahve plně recyklovatelné a společnost tak ročně ušetří až 106 tun nerecyklovatelného odpadu. Jak hliníková fólie, tak i plastové nálepky totiž komplikovaly i recyklaci samotných papírových etiket lahví, které jsou nejčastějším obalem, do kterého se Pilsner Urquell stáčí.

Oba prvky na obalu plnily především ozdobný charakter. Takzvaný staniolový šáteček, dnes vyráběný z hliníku, dodává obalu na exkluzivitě, jak je ostatně zvykem například u lahví šampaňského. Zároveň však také chrání hrdlo před nečistotami.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Rozhodnutí jde ruku v ruce s uvědomělým přístupem Plzeňského Prazdroje k udržitelnosti a ekologii. Jeho cílem je zajistit do roku 2030 uhlíkovou neutralitu ve všech svých pivovarech a do roku 2050 být uhlíkově neutrální i napříč celým dodavatelsko-odběratelským řetězcem. Každoročně se také snaží o snižování množství spotřebované vody a energie, znovuvyužívá vedlejší produkty výroby a snižuje procento vyprodukovaného odpadu.

Rozpoznatelný všude ve světě

K ekologickým změnám navíc pivovar přidává i nové designové prvky na lahvi. „Kromě nezanedbatelného ekologického přínosu jsme citlivě inovovali i design lahví. Ten teď ještě více zvýrazňuje výjimečnost piva Pilsner Urquell. Lahve jsme opatřili reliéfní ražbou zvanou embossing, která zdůrazňuje symboly značky. Tato technika je poprvé použita i v propracovaném a na trhu unikátním korunkovém uzávěru,“ uvádí ve zprávě společnosti Zuzana Dudová, senior brand manažerka značky Pilsner Urquell.

Pilsner Urquell má ve světě piv své výjimečné postavení. Ostatně pivo plzeňského typu je celosvětově používaným souhrnným označením pro všechna světlá spodně kvašená piva připravovaná dle plzeňské receptury. Proto můžeme i všude ve světě narazit na pojmy jako Pils či Pilsener, které označují právě tento druh piva.

pilsner5

Foto: Pilsner Urquell

Nejvýraznější změna proběhla na hrdle lahve

A není to jen o názvu. Plzeňský Prazdroj vyváží své pivo do 50 zemí světa, ve kterých jej nyní bude snazší identifikovat. „Nový design také sjednocuje podobu lahví Pilsner Urquell ve všech zemích – lidé tak snadno poznají naše pivo v obchodech a restauracích po celém světě,“ dodává Zuzana Dudová.

Zájem o lahvové pivo podle údajů pivovaru roste, důvodem jsou zavřené hospody. Jak uvádí ve své zprávě, prodeje v tomto segmentu klesly o 30 %. V řeči čísel načepovali hospodští o 111 milionů piv méně než v roce předchozím. Celkové prodeje se propadly o 8 % s 6,69 milionu hektolitrů piva prodanými jen v České republice.

Rostl však objem piva prodaného v obchodech, a to o 7 %, přičemž největší růst přišel právě u piva lahvového. Nesmíme ovšem zapomínat, že do těchto čísel Pilsner Urquell zahrnuje i prodeje ostatních značek, které schraňuje pod svými křídly, jako jsou Radegast, Gambrinus, Velkopopovický Kozel a Birell.