Startupy jsou motorem inovací. Ambiciózní desítka se ve Zlíně utká o vítězství v Creative Business Cupu

Peter BrejčákPeter Brejčák

Loňský vítěz Creative Business Cupu Jan Sláma, který stojí za startupem faceUp

0Zobrazit komentáře

Globální konkurenceschopnost České republiky závisí na schopnosti inovovat a tvořit tak přidanou hodnotu, startupy přitom mají schopnost rychle se adaptovat na změny a jsou jedním z hlavních motorů technologických inovací. Z tohoto důvodu agentura CzechInvest organizuje další ročník soutěže Creative Business Cup, v níž se 30. března utká desítka mladých firem. CzechCrunch je mediálním partnerem akce.

Od Památníku Tomáše Bati ve Zlíně se budou startupoví soutěžící snažit přesvědčit odbornou porotu i širokou veřejnost o tom, že právě oni budou Česko nejlépe reprezentovat na globálním finále, jež se letos odehraje online z Kodaně.

Do mezinárodního finále postoupí jen jeden zástupce, který tam bude soutěžit po boku loňského lokálního vítěze, aplikace na boj proti šikaně na školách a později i ve firmách Nenech to být. Mezinárodní finále jejím autorům z brněnského FaceUp Technology odepřela pandemie, ale letos se dočkají náhradního termínu souběžně s vyvrcholením aktuálního ročníku. A už výhra v národním kole pro ně byla důležitým milníkem.

Creative Business Cup byla první soutěž, kde jsme prezentovali Nenech to být i jako whistleblowingovou platformu pro firmy. Vítězství v národním kole nám přineslo mediální pozornost, hlavně nás ale utvrdilo v tom, že naše platforma je na nejlepší cestě obstát i jako globální produkt v korporátním prostředí. Od té doby sbíráme klienty po celém světě a působíme už na čtyřech světadílech,“ popisuje Jan Sláma z FaceUp.

nntb1

Foto: NNTB

Jan Sláma, Pavel Ihm a David Špunar, zakladatelé FaceUp.com

Letošní desítku startupů, jež působí v kreativních průmyslech, tvoří například dva zástupci, kteří zábavnou formou řeší propojení lidí se zrakovým postižením se širokou veřejností – Play by Ears pomocí audioher v telefonu, Labyront prostřednictvím haptické deskové hry.

Téma udržitelnosti spojuje Kave Footwear, jež vyrábí tenisky z odpadu a kávové sedliny, Nilmore, nový druh cirkulární textilie, a Jedlý kelímek, který nahrazuje plastové kelímky sušenkou s podobnými vlastnostmi.

Platforma Artinii propojuje vlastníky filmových práv s pořadateli projekcí a diváky. Spojení tradičního řemesla a moderních technologií zase ukazují hardwarové startupy Leitners Watch, jenž vyrábí chytré hodinky, a Undout, jehož tvůrci vzali nápad šéfa Facebooku a vyvinuli nový typ budíku s cílem zlepšit kvalitu spánku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Povýšit dětský zážitek ze čtení pohádek za pomoci zvukových efektů a zkvalitnit tak společný čas rodičů a dětí si pak za cíl klade Readmio. Úplně nové zážitky a vyšší spokojenost seniorům slibuje Flying Kale se svým produktem Kaleido, který jim pomocí virtuální reality ukazuje nová místa nebo vrací vzpomínky z předešlých návštěv zajímavých měst.

„Kulturní a kreativní průmysly vytváří těžko automatizovatelná pracovní místa, přinášejí inovace napříč odvětvími a podílí se tak na vzniku oblastí s vysokou přidanou hodnotou. Creative Business Cup v sobě tyto dvě – pro nás klíčové – agendy propojuje, proto jsme již čtvrtým rokem organizátorem národního kola,“ komentuje soutěž generální ředitel CzechInvestu Patrik Reichl.

patrik-reichl-czin-normal-min

Foto: CzechInvest

Generální ředitel CzechInvestu Patrik Reichl

„Nedokážu si představit reprezentativnější místo konání, než je Památník Tomáše Bati. Baťa je pro mě velkou inspirací nejen z pohledu byznysových a technologických inovací, ale hlavně pro jeho společenský přesah. To jsou kvality, které, doufám, prokážou ve Zlíně i naši finalisté,“ doplňuje Reichl.

Národní kolo soutěže Creative Business Cup 2021 se uskuteční online 30. března 2021 od 15 hodin ve Zlíně v Památníku Tomáše Bati. Diváci a odborná veřejnost se mohou účastnit skrze online vysílání. Online se k soutěži připojí i samotní finalisté, na místě bude odborná porota a účastníci debaty.

Vedle Reichla na akci vystoupí také poslankyně Evropského parlamentu a vedoucí Parlamentní skupiny pro malé a střední podniky Martina Dlabajová. V panelové diskuzi o kreativních průmyslech a startupech ji doplní prezident Zlínského kreativního klastru Čestmír Vančura a ředitel PrusaLabu Ondřej Kašpárek.

Spolupráce veřejného, soukromého a akademického sektoru

Letošní národní kolo Creative Business Cupu se zároveň stalo ukázkou spolupráce veřejného, soukromého a akademického sektoru. CzechInvest při organizaci propojil studenty místní Univerzity Tomáše Bati se Zlínským kreativním klastrem a jeho členskou firmou IS Produkce, která zajišťuje online přenos akce.

Studenti Fakulty mediálních komunikací se zároveň pod vedením manažerky Centra kreativních průmyslů a podnikání UPPER za dohledu odborníků podílí na návrhu a tvorbě scény, audiovizuálních děl i grafických prvků provázejících celou soutěž.

tomas-cupr2

Přečtěte si takéRohlík prodlouží čerstvost ovoce. Nanese na něj unikátní ochrannou vrstvuRohlík prodlouží čerstvost potravin. Na ovoce nanese unikátní rostlinnou ochrannou vrstvu od amerického startupu

„Jsme rádi, že Zlínský kreativní klastr bude letos hostitelem národního kola Creative Business Cupu. Těšíme se na setkání s chytrými a zajímavými lidmi u nás ve Zlíně, byť to tentokrát bude jen v online prostoru,“ uvádí prezident Zlínského kreativního klastru Čestmír Vančura.

„Vážím si toho, že se národní kolo bude vysílat právě ze Zlína. V kulturních a kreativních průmyslech vidím potenciál pro rozvoj podnikání a cením si spolupráce regionálních aktérů na této soutěži. Inovace jsou hybatelem budoucnosti. Právě zboží a služby se budou do budoucna odlišovat jak svým designem, tak právě inovacemi,“ doplňuje primátor Zlína Jiří Korec.

Od pokrmů do kapsy k doplňkům stravy. Michal Kočí chce se značkou Trime řešit podvýživu i zpomalovat stárnutí

michal-kociInsider

Foto: Trime

Michal kočí, zakladatel startupu Trime

0Zobrazit komentáře

Dodávat tělu perfektně vyvážený poměr prospěšných látek přesně odpovídající životnímu stylu často vyžaduje přidat ke klasickým pokrmům také doplňky stravy. Ty poskytují potřebné množství látek v té správné koncentraci a snadno poživatelné formě, které klasickým surovinám často scházejí. Přesto jsou doplňky společností vnímány spíše negativně, dokonce jako určitá forma podezřelých suplementů, které užívají pouze vrcholoví sportovci.

Tento pohled by rád změnil Michal Kočí se svou značkou Trime, která říká, že přináší na trh doplňky stravy myslící v první řadě na uživatele žijící ve 21. století. Devětadvacetiletý podnikatel navazuje na svůj předchozí projekt Pokeat, který nabízí vyvážené pokrmy do kapsy. Za první rok své existence se tomuto českému startupu podařilo dosáhnout milionových tržeb a dnes Pokeat najdeme například i v nabídce Alzy.

Letos v únoru však Michal Kočí Pokeat za částku v řádech nižších milionů korun prodal, čímž se mu otevřela cesta k novému projektu. Nebyly to ovšem jen získané peníze, které mu umožnily Trime spustit. Jak sám říká, ještě důležitější byly nabrané zkušenosti, které může uplatnit v oblastech od vedení vlastního výrobního podniku až po obchodní stránku projektu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Trime by podle Michala Kočího nebylo možné bez takových znalostí rozjet, což platí i o nabraných kontaktech. Mezi nimi je například odborník na výživu a naturopat Jakub Přibyl. Právě s ním Michal Kočí přináší na trh dle svých slov tak trochu jiné doplňky stravy.

„Rozhodli jsme se vybrat ta nejlepší možná řešení založená na datech a vědě. Na základě prokázaných znalostí lidské fyziologie a psychologie víme, že holistický přístup k lidskému zdraví je jedinou cestou ke zdravému a vyváženému životnímu stylu. Výsledkem jsou doplňky stravy vyrobené z těch nejkvalitnějších ingrediencí,“ uvádí Kočí.

Edukace a transparentnost

Jak sám upozorňuje, člověk, který se rozhodne dělat něco pro své zdraví a dodávat svému tělu látky, které mu v tom pomáhají, může být po prozkoumání celého segmentu výživových doplňků více než zmaten. Produktů s tělu prospěšnými látkami je na trhu obrovské množství. Některé staví na inovacích, jiné se opírají o tradiční postupy, přičemž o jejich kvalitě příliš nevypovídá ani jejich cena.

„Na trhu je obrovské množství produktů, které se na první pohled tváří stejně, jsou mezi nimi však obrovské rozdíly, například co se využitelnosti v organismu týče. Příkladem jsou třeba různé zdroje mastných kyselin Omega3. Na trhu jsou produkty, které mají mizernou biodostupnost, a pak ty, které fungují skvěle,“ říká Kočí.

trime-michal-koci1

Foto: Trime

Své produkty chce Trime mířit jak na specialisty, tak i běžné zákazníky

„U potravin se už dnes dost lidí ptá na zdroj a víme, že například mezi kuřecím masem jsou velké rozdíly. Jak bylo kuře chováno, čím bylo krmeno, jak dlouho a tak dále. U doplňků to lidé zatím moc neřeší, principiálně je to ale velmi podobné,“ vysvětluje zakladatel Trimu. Spotřebitel se tak může velmi jednoduše ztratit v tom, který doplněk stravy je pro něj vhodný, případně zda vůbec nějaký potřebuje. A právě zde chce Trime podat pomocnou ruku.

„Pro nás je člověk naprostým středobodem a děláme vše tak, abychom pomáhali každému, kdo jen trochu chce dělat něco pro své zdraví,“ vysvětluje Kočí. „Chceme zákazníkům nabídku maximálně zpřehlednit a poukázat na to, že ne vždy jsou cena a obal rozhodující. Náš zákazník určitě není člověk, co chce rychlé řešení, ale ten, kterého zajímá prevence a holistický přístup ke zdraví.“

Za jeden z největších problémů u běžně nabízených doplňků stravy Michal Kočí označuje nemožnost rozlišení v kvalitě jednotlivých značek a jejich výrobků. Člověk podle něj jen málokdy vyčte z etikety kvalitu produktu a jeho působení na organismus. Tedy to, jakým způsobem jsou účinné látky stabilizované a zda se tak vůbec děje přirozenou fermentací, nebo se jedná o syntetický způsob zpracování. Případně není schopen dohledat extrakční činidlo ani čistotu suplementu.

Změna stravovacích návyků a motivace

Témat, kterým se chce Trime věnovat, je hned několik. Patří mezi ně problematika „podvýživy“, která může nastat i u lidí pravidelně usedajících k talíři, který však není nutričně vyvážený, což se podepisuje na tělesném zdraví člověka. Trime by proto chtěl prostřednictvím výživových doplňků změnit stravovací návyky běžné populace, přinášet prevenci a napomáhat k tzv. anti-agingu, tedy zpomalování stárnutí, což je trend, který řeší stále více lidí.

K edukaci chce nový Kočího projekt připojit také motivaci ke zdravému životnímu stylu, který je pro fyzickou, ale i psychickou pohodu stejně důležitý jako vyvážený jídelníček. K tomu mají sloužit podcasty a další vytvářený obsah. Z portfolia produktů Trime si pak do svého jídelníčku zákazník může zařadit separátní vitamínové produkty, ale především speciální mixy, které by měly být šité na míru různým potřebám zákazníků.

trime-michal-koci2

Foto: Trime

Produkty Trime přinášejí svému uživateli komplexní informace o složení a způsobu zpracování

„Chceme být zákazníkům blíže, proto připravujeme zaměřené produkty. První je Multikomplex Daily F20 zaměřený na nejvíce deficitní mikronutrienty v naší stravě,“ přibližuje zakladatel projektu jeden z jeho prvních produktů. U všech je transparentně udáváno nejen složení, ale i způsoby získávání a charakteristika jednotlivých látek obsažených v suplementu.

Počet nabízených výrobků by se měl časem rozrůst až na třicet a chybět nebudou ani ty určené k tzv. biohackingu. Mezi nimi bude kupříkladu produkt pro kompenzaci nároků digitální doby na organismus. Ten bude řešit snižování účinků dopadu modrého světla na oči a také oxidativní stres. Dalšími budou například doplňky na podporu aktivity mitochondrií či stimulující kognitivní výkonnost.

Se svými produkty se chce Trime časem specializovat i na zákazníky, kteří nemají svého vlastního výživového specialistu či naturopata, aby se i přesto dokázali v doplňcích dobře orientovat a správně si vybrat. „V zásadě nemá smysl řešit ‚biohacking‘, když mám deficit základních mikronutrientů. Dnes spousta lidí tíhne k senzacím, ale brzy zjistí, že většina má nedostatek základních živin a žije v patologickém stavu,“ vysvětluje Kočí.

allister1

Přečtěte si takéPro někoho je otužování jen cesta, jak být cool. Jiní si tím optimalizují své zdraví, říká biohackerka Veronika AllisterPro někoho je otužování jen cesta, jak být cool. Jiní si tím optimalizují své zdraví, říká biohackerka Veronika Allister

maor-shlomo

Přečtěte si takéZa půl roku 1,5 miliardy v cash. Přichází doba sólo jednorožců?Za půl roku 1,5 miliardy. Startup pro neprogramátory ukázal cestu k fenoménu sólo jednorožců

Své produkty chce časem nabízet nejen v České republice, ale také v dalších státech Evropy. Expanzi by rád zahájil přibližně za půl roku. K tomu ovšem bude potřeba investorů, se kterými zakladatel aktuálně jedná. Dosud náklady na rozjezd projektu ve výši dvou milionů korun financoval z vlastních zdrojů.

„Již nyní za sebou máme první měsíce fungování a velmi dobrou odezvu jak z partnerských prodejů, od specialistů, tak i z našeho vlastního e-shopu. Je znát, že když se přistupuje k produktům poctivě a bez kompromisů, i specialisté a odborníci to ocení. Vnímají rozdíl v kvalitě samotných doplňků, ale i v obalové technologii a přístupu značky,“ uzavírá Michal Kočí.