Kde to jde, pouze po kolejích. Francie chce kvůli leteckým emisím řešit vnitrostátní přepravu výhradně vlaky

Francouzští zákonodárci chtějí omezit vnitrostátní leteckou přepravu

0Zobrazit komentáře

Země galského kohouta je proslavená svými rychlostními vlaky, které jsou schopny dopravit pasažéry z jedné strany Francie na druhou jen za několik málo hodin. Druhou nejrychlejší možností je využít některou z vnitrostátních leteckých linek, což by se však nyní mohlo s novým zákonem trochu zkomplikovat.

V prvním čtení byl totiž francouzskými zákonodárci schválen zákon, na základě kterého bude nutné tam, kde je to možné, zvolit pro vnitrostátní přepravu vlak. Toto omezení je součástí rozsáhlejší legislativní změny týkající se klimatu, která je ve Francii momentálně projednávána.

Ve svém přesném znění zakazuje cestujícím přepravovat se letecky na těch trasách, které lze vlakem absolvovat za 2,5 hodiny a méně s výjimkou letů, na které navazuje další spoj. A byť se to může zdát jako svazující pravidlo, v praxi se toto nařízení týká přesně pěti tras z Paříže do Lyonu, Nantes, Bordeaux, Remeše a Marseille.

Jak informuje BBC, zákon chce omezit emise, které má na svědomí právě vnitrostátní letecká přeprava. Cílem Francie je do roku 2030 redukovat objem emisí o 40 procent oproti množství, které bylo produkováno v 90. letech. Na studování jízdních řádů vlaků je ovšem prozatím čas. Zákon totiž ještě musí projít senátem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pokud se tak stane, budou na něj muset reagovat především konkurenti domácí Air France – s ní totiž již loni v květnu vláda vyjednala zrušení krátkých letů výměnou za finanční pomoc ze strany státu ve výši sedmi miliard eur (183 miliard korun). Reakcí bylo oznámení Air France o redukci počtu vnitrostátních linek o 40 procent do konce tohoto roku.

V původním znění zákona navrhovala iniciativa Občanská úmluva pro klima zrušení letů na trasách, které by šlo vlakem absolvovat za čtyři hodiny. Těch by bylo přibližně dvacet. Některé hlasy nyní volají po obnovení této lhůty, jelikož je na nich možné ušetřit až třikrát více oxidu uhličitého než na dvouapůlhodinových trasách, které odbavují pouze 12 procent cestujících, zatímco trasy čtyřhodinové hned 30 procent.

Automobilka Rimac u Záhřebu vybuduje obří kampus. Komplexu za miliardy se v Evropě jen tak něco nevyrovná

rimac

Foto: Rimac

Automobilka Rimac představila podobu svého nového kampusu

0Zobrazit komentáře

Projekt, za který by se nemuselo stydět ani Silicon Valley. Tak by se dal označit nově představený designový kampus, za kterým stojí dravá chorvatská automobilka Rimac. Ta chce u Jadranu vybudovat komplex, jenž nabídne nejen pracovní zázemí pro samotnou firmu, ale i muzeum, ubytování či testovací dráhu pro vozy, které se mohou stát zajímavými konkurenty modelům od Tesly.

Příběh, který píše Mate Rimac, se s největší pravděpodobností bude jednou přednášet nejen na chorvatských školách pro budoucí byznysmeny. Jedná se o ukázkovou pohádku, kterak mladý muž s vášní pro auta vlastníma rukama vybudoval globálně progresivní společnost ovlivňující dění v celém automobilovém průmyslu.

Vývěsním štítem tohoto úspěchu by se měl stát nový kampus, který chce Rimac vybudovat nedaleko Záhřebu a do nějž chce koncentrovat veškeré své aktivity. Podobu areálu mají na svědomí chorvatští architekti ze studia 3LHD, kteří dostali za úkol navrhnout místo, jež nabídne kvalitní zázemí pro výzkum, vývoj a výrobu nejmodernějších technologií elektrických vozů.

„Nyní jsme dosáhli bodu, kdy musíme vybudovat náš trvalý chorvatský domov, a to je přesně to, čím kampus Rimacu je. Poté, co jsme přerostli naše stávající zařízení, vytváříme prostor, který nejlépe odráží naši značku a naše ambice. Spolupracujeme s předními světovými architekty na vybudování kampusu, který nenásilně zapadá do přírodních krás Chorvatska, a zároveň spojujeme všechny aspekty Rimacu do jednoho místa,“ uvádí Mate Rimac.

rimac-kampus6

Foto: Rimac

Pohled na kampus v nočních hodinách

rimac-kampus5

Foto: Rimac

Komplex by měl ležet necelých 20 kilometrů od Záhřebu.

Komplex, který by měl vyrůst nedaleko sídla firmy, bude rozprostřen na ploše 200 tisíc metrů čtverečních, přičemž samotná zástavba si vyžádá polovinu této plochy. To z kampusu dělá jeden z největších projektů svého druhu v Evropě, a to nejen v sektoru automotive. Rimacu by měl otevřít možnosti daleko masovější produkce jeho elektromotorů a baterií, které dodává i automobilkám Kia, Hyundai či Porsche.

Podle prohlášení chorvatské společnosti je cílem podoby projektu „co nejlépe charakterizovat nejen samotnou automobilku, ale i její zaměstnance“. Mate Rimac totiž buduje centrálu budoucnosti mobility v zemi, do které by to řekl jen málokdo, což chce Rimac i svou novou základnou co nejvíce amplifikovat.

„Jedna věc, ke které jsme se zavázali, je rozvoj našeho podnikání v Chorvatsku. Jsme hrdí na to, že tu můžeme být, a díky tomuto novému místu bude i nadále naším stálým domovem,“ uvádí Rimac.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podoba exteriérů komplexu hledala inspiraci i ve vlajkové lodi Rimacu, elektrickém hypersportu Rimac C_Two, a také ve vášni pro rychlost. Spolu s výrazným designem jde ruku v ruce zaměření na udržitelnost a inovace, díky němuž komplex nabídne řadu chytrých funkcí. V okolí budov se budou rozrůstat lesíky, louky, střechy pokryjí zahrady a prostor se najde i pro mokřadní biotop.

Rimac si zadal požadavek, aby komplex nabídl i ubytování pro zaměstnance, které v tomto případě nemá být řešeno jednou obytnou budovou – jednotlivá ubytování v podobě samostatných modulů budou rozdrobena právě do těchto luk a lesíků.

rimac-kampus

Foto: Rimac

V areálu dostane své místo i mokřad

rimac-kampus7

Foto: Rimac

Z prosklené restaurace by měl být výhled do okolní zeleně i na hospodářská zvířata

„Hlavní prioritou projektu bylo vytvořit co nejlepší pracovní prostředí pro naše zaměstnance, umožnit návštěvníkům i veřejnosti užít si prostor a splynout se zaměstnanci Rimacu. Areál je naším odrazovým můstkem k plánům růstu, které máme pro příští desetiletí a dále. Etabluje nás jako výrobce jedinečných hypersportů, předního dodavatele technologií elektromobility a posouvá nás do vedoucí pozice světa autonomie a mobility,“ dodává Mate Rimac.

Herny, školky i hospodářská zvířata

Návrh počítá s rozdělením celého areálu do několika částí. V největší bude probíhat výzkum, vývoj, výroba a správa celého podniku a budou tam vybudovány i kanceláře značky Greyp, pod kterou Rimac vyrábí elektrokola. Toto stavení bude prosklenou restaurací propojeno s druhou budovou, ve které by mělo docházet k onomu splynutí návštěvníků se zaměstnanci Rimacu.

Bude tam totiž umístěn showroom, který zákazníkům nabídne pohled na vozy Rimacu, možnost konfigurovat si je dle konkrétních představ a debatovat o nich se zaměstnanci společnosti. Součástí budovy by mělo být i muzeum věnované historii automobilky a také bar, kde mohou váhající zájemci o koupi vozu na dně sklenky hledat odpověď.

rimac-kampus1

Foto: Rimac

Místo nabídne prostor nejen pro výrobu a vývoj nových technologií, ale i vozů značky Rimac

Pro ty, kteří by chtěli nahlédnout přímo do kuchyně Rimacu, budou k dispozici mimo jiné speciální prohlídky kampusu, v rámci kterých by měly být odhalovány procesy výroby a další zajímavosti. Prohlídková trasa se ovšem jistě vyhne několika utajovaným místnostem, v nichž bude probíhat práce na novinkách pro partnery.

V současné době Rimac zaměstnává přibližně tisícovku osob, což je číslo, které se má díky novému kampusu rozrůst na 2,5 tisíce. Mimo herny a tělocvičny bude zaměstnancům k dispozici i podniková školka, školicí středisko, dostatečné množství parkovacích míst a v neposlední řadě i hospodářská zvířata, díky nimž bude kampus produkovat i vlastní biopotraviny.

Celková investice do vybudování ambiciózního komplexu je aktuálně vyčíslena na 200 milionů eur, tedy zhruba 5,2 miliardy korun. Samotná výstavba by měla být naplánována na konec tohoto roku a k jejímu dokončení by mělo dojít během roku 2023.

rimac-kampus2

Foto: Rimac

Interiéry mají působit světlým, vzdušným a hřejivým dojmem

rimac-kampus8

Foto: Rimac

Pro zákazníky je připraven showroom, kde budou moci poznat vozy Rimac skutečně zblízka

rimac-kampus4

Foto: Rimac

Vizualizace kampusu automobilky Rimac