Země galského kohouta je proslavená svými rychlostními vlaky, které jsou schopny dopravit pasažéry z jedné strany Francie na druhou jen za několik málo hodin. Druhou nejrychlejší možností je využít některou z vnitrostátních leteckých linek, což by se však nyní mohlo s novým zákonem trochu zkomplikovat.
V prvním čtení byl totiž francouzskými zákonodárci schválen zákon, na základě kterého bude nutné tam, kde je to možné, zvolit pro vnitrostátní přepravu vlak. Toto omezení je součástí rozsáhlejší legislativní změny týkající se klimatu, která je ve Francii momentálně projednávána.
Ve svém přesném znění zakazuje cestujícím přepravovat se letecky na těch trasách, které lze vlakem absolvovat za 2,5 hodiny a méně s výjimkou letů, na které navazuje další spoj. A byť se to může zdát jako svazující pravidlo, v praxi se toto nařízení týká přesně pěti tras z Paříže do Lyonu, Nantes, Bordeaux, Remeše a Marseille.
Jak informujeBBC, zákon chce omezit emise, které má na svědomí právě vnitrostátní letecká přeprava. Cílem Francie je do roku 2030 redukovat objem emisí o 40 procent oproti množství, které bylo produkováno v 90. letech. Na studování jízdních řádů vlaků je ovšem prozatím čas. Zákon totiž ještě musí projít senátem.
Pokud se tak stane, budou na něj muset reagovat především konkurenti domácí Air France – s ní totiž již loni v květnu vláda vyjednala zrušení krátkých letů výměnou za finanční pomoc ze strany státu ve výši sedmi miliard eur (183 miliard korun). Reakcí bylo oznámení Air France o redukci počtu vnitrostátních linek o 40 procent do konce tohoto roku.
V původním znění zákona navrhovala iniciativa Občanská úmluva pro klima zrušení letů na trasách, které by šlo vlakem absolvovat za čtyři hodiny. Těch by bylo přibližně dvacet. Některé hlasy nyní volají po obnovení této lhůty, jelikož je na nich možné ušetřit až třikrát více oxidu uhličitého než na dvouapůlhodinových trasách, které odbavují pouze 12 procent cestujících, zatímco trasy čtyřhodinové hned 30 procent.
Projekt, za který by se nemuselo stydět ani Silicon Valley. Tak by se dal označit nově představený designový kampus, za kterým stojí dravá chorvatská automobilka Rimac. Ta chce u Jadranu vybudovat komplex, jenž nabídne nejen pracovní zázemí pro samotnou firmu, ale i muzeum, ubytování či testovací dráhu pro vozy, které se mohou stát zajímavými konkurenty modelům od Tesly.
Příběh, který píše Mate Rimac, se s největší pravděpodobností bude jednou přednášet nejen na chorvatských školách pro budoucí byznysmeny. Jedná se o ukázkovou pohádku, kterak mladý muž s vášní pro auta vlastníma rukama vybudoval globálně progresivní společnost ovlivňující dění v celém automobilovém průmyslu.
Vývěsním štítem tohoto úspěchu by se měl stát nový kampus, který chce Rimac vybudovat nedaleko Záhřebu a do nějž chce koncentrovat veškeré své aktivity. Podobu areálu mají na svědomí chorvatští architekti ze studia 3LHD, kteří dostali za úkol navrhnout místo, jež nabídne kvalitní zázemí pro výzkum, vývoj a výrobu nejmodernějších technologií elektrických vozů.
„Nyní jsme dosáhli bodu, kdy musíme vybudovat náš trvalý chorvatský domov, a to je přesně to, čím kampus Rimacu je. Poté, co jsme přerostli naše stávající zařízení, vytváříme prostor, který nejlépe odráží naši značku a naše ambice. Spolupracujeme s předními světovými architekty na vybudování kampusu, který nenásilně zapadá do přírodních krás Chorvatska, a zároveň spojujeme všechny aspekty Rimacu do jednoho místa,“ uvádí Mate Rimac.
Foto: Rimac
Pohled na kampus v nočních hodinách
Foto: Rimac
Komplex by měl ležet necelých 20 kilometrů od Záhřebu.
Komplex, který by měl vyrůst nedaleko sídla firmy, bude rozprostřen na ploše 200 tisíc metrů čtverečních, přičemž samotná zástavba si vyžádá polovinu této plochy. To z kampusu dělá jeden z největších projektů svého druhu v Evropě, a to nejen v sektoru automotive. Rimacu by měl otevřít možnosti daleko masovější produkce jeho elektromotorů a baterií, které dodává i automobilkám Kia, Hyundai či Porsche.
Podle prohlášení chorvatské společnosti je cílem podoby projektu „co nejlépe charakterizovat nejen samotnou automobilku, ale i její zaměstnance“. Mate Rimac totiž buduje centrálu budoucnosti mobility v zemi, do které by to řekl jen málokdo, což chce Rimac i svou novou základnou co nejvíce amplifikovat.
„Jedna věc, ke které jsme se zavázali, je rozvoj našeho podnikání v Chorvatsku. Jsme hrdí na to, že tu můžeme být, a díky tomuto novému místu bude i nadále naším stálým domovem,“ uvádí Rimac.
Podoba exteriérů komplexu hledala inspiraci i ve vlajkové lodi Rimacu, elektrickém hypersportu Rimac C_Two, a také ve vášni pro rychlost. Spolu s výrazným designem jde ruku v ruce zaměření na udržitelnost a inovace, díky němuž komplex nabídne řadu chytrých funkcí. V okolí budov se budou rozrůstat lesíky, louky, střechy pokryjí zahrady a prostor se najde i pro mokřadní biotop.
Rimac si zadal požadavek, aby komplex nabídl i ubytování pro zaměstnance, které v tomto případě nemá být řešeno jednou obytnou budovou – jednotlivá ubytování v podobě samostatných modulů budou rozdrobena právě do těchto luk a lesíků.
Foto: Rimac
V areálu dostane své místo i mokřad
Foto: Rimac
Z prosklené restaurace by měl být výhled do okolní zeleně i na hospodářská zvířata
„Hlavní prioritou projektu bylo vytvořit co nejlepší pracovní prostředí pro naše zaměstnance, umožnit návštěvníkům i veřejnosti užít si prostor a splynout se zaměstnanci Rimacu. Areál je naším odrazovým můstkem k plánům růstu, které máme pro příští desetiletí a dále. Etabluje nás jako výrobce jedinečných hypersportů, předního dodavatele technologií elektromobility a posouvá nás do vedoucí pozice světa autonomie a mobility,“ dodává Mate Rimac.
Herny, školky i hospodářská zvířata
Návrh počítá s rozdělením celého areálu do několika částí. V největší bude probíhat výzkum, vývoj, výroba a správa celého podniku a budou tam vybudovány i kanceláře značky Greyp, pod kterou Rimac vyrábí elektrokola. Toto stavení bude prosklenou restaurací propojeno s druhou budovou, ve které by mělo docházet k onomu splynutí návštěvníků se zaměstnanci Rimacu.
Bude tam totiž umístěn showroom, který zákazníkům nabídne pohled na vozy Rimacu, možnost konfigurovat si je dle konkrétních představ a debatovat o nich se zaměstnanci společnosti. Součástí budovy by mělo být i muzeum věnované historii automobilky a také bar, kde mohou váhající zájemci o koupi vozu na dně sklenky hledat odpověď.
Foto: Rimac
Místo nabídne prostor nejen pro výrobu a vývoj nových technologií, ale i vozů značky Rimac
Pro ty, kteří by chtěli nahlédnout přímo do kuchyně Rimacu, budou k dispozici mimo jiné speciální prohlídky kampusu, v rámci kterých by měly být odhalovány procesy výroby a další zajímavosti. Prohlídková trasa se ovšem jistě vyhne několika utajovaným místnostem, v nichž bude probíhat práce na novinkách pro partnery.
V současné době Rimac zaměstnává přibližně tisícovku osob, což je číslo, které se má díky novému kampusu rozrůst na 2,5 tisíce. Mimo herny a tělocvičny bude zaměstnancům k dispozici i podniková školka, školicí středisko, dostatečné množství parkovacích míst a v neposlední řadě i hospodářská zvířata, díky nimž bude kampus produkovat i vlastní biopotraviny.
Celková investice do vybudování ambiciózního komplexu je aktuálně vyčíslena na 200 milionů eur, tedy zhruba 5,2 miliardy korun. Samotná výstavba by měla být naplánována na konec tohoto roku a k jejímu dokončení by mělo dojít během roku 2023.
Foto: Rimac
Interiéry mají působit světlým, vzdušným a hřejivým dojmem
Foto: Rimac
Pro zákazníky je připraven showroom, kde budou moci poznat vozy Rimac skutečně zblízka
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.