Mladý Čech učí Nizozemce prodávat kola. Se svým startupem BikeFair teď od investorů získal přes 10 milionů
Jan Pecník do Nizozemska odešel před několika lety studovat vysokou školu, teď na jednom z globálně největších trhů s koly rozbíhá startup, s nímž chce vyřešit na první pohled poměrně banální problém – jejich krádeže. Tam se však platforma BikeFair nezastavuje a jejím cílem je postupně digitalizovat všechno, co s péčí o kola souvisí.
Důvěru do mladého startupisty vkládají také investoři, kteří do BikeFairu zatím vložili 410 tisíc eur, tedy bezmála jedenáct milionů korun, a aktuálně firma dotahuje ještě další čtyři miliony korun. Vedoucím investorem byl český fond Grouport, jenž v minulosti podpořil například Spendee, Kareer, HoloMe nebo Tatum a spadá do finanční skupiny Depo Ventures.
Tyto prostředky BikeFair plánuje využít na vývoj online tržiště, které bude spolehlivější a bezpečnější jak pro prodávající, tak i kupující. Startup technicky funguje i ve Velké Británii a Spojených státech, zatím však cílí jen na Nizozemsko, kde má velkou ambici pokrýt čtvrtinu trhu s koly. Časem však má přijít i česká verze.
Nizozemci ani neví, že kolo ztratí
V průměru má každý Nizozemec dvě kola, i tak je ale těžké nějaké sehnat, o čemž se přesvědčil sám Pecník, když začal studovat nizozemskou vysokou školu. Respektive na koupi jich našel hodně, prodejci si pak ale často řekli o víc peněz nebo bylo zjevné, že kolo bylo kradené.
„Nakonec jedno ukradli i mně, snoubence zase prodali nefunkční,“ popisuje zakladatel BikeFairu pro CzechCrunch své zkušenosti, jak tamní trh funguje. V Nizozemsku se prý navíc běžně stává, že se stovky tisíc kol lidem ztratí, ale ti o tom ani nevědí.
Pecník měl ke kolům vždy blízko a zároveň chtěl smysluplně pracovat s daty, a tak se rozhodl postavit vlastní firmu. V začátcích nakoupil čtyřicet kol, která následně opravil na třicet „slušných“ a zkusil je prodat. Tím si otestoval online prodej a pokus dopadl úspěšně, proto pak sehnal spoluzakladatele a zrodilo se online tržiště BikeFair.
„Služba díky pečlivému ověřování původu každého kola zaručuje, že žádný prodaný bicykl nepochází z trestné činnosti. Každý prodávající musí poskytnout číslo rámu kola, to je posléze zkontrolováno skrze policejní databázi a přes mezinárodní registry,“ vysvětluje Pecník s tím, že platforma zároveň prověřuje důvěryhodnost a kvalitu inzerátů interními algoritmy a všímá si i kvality prodejních fotografií.
Tržištěm ovšem plány nizozemského startupu s českými kořeny nekončí. Mimo prodej chce firma platformu postavit tak, aby zprostředkovala servis, pojištění či další navazující služby a díky vyhledávací funkci dokázala vylepšit i pozice lokálních bikeshopů či prodejců kol. A s pomocí dalších investorů se do vývoje platformy zapojuje také blockchain.