Prodejce udržitelné módy Freshlabels chce po těžkém roce dobýt západní Evropu. Od investorů shání 40 milionů
Zakladatelé Freshlabels Jan Bouška a Jakub Veselský
E-shop Freshlabels vznikl již před patnácti lety a už od svých začátků se rovnou zaměřil na relativně specifickou část trhu s výběrovým, designovým a kvalitním zbožím. Koncept hledající „čerstvé značky“ (proto „fresh labels“) se přitom v poslední době rozšířil také o jeden z největších módních trendů současnosti, a to udržitelnost.
Podle zakladatelů Jana Boušky a Jakuba Veselského je právě udržitelný přístup nejdůležitějším jednak v nabídce produktů, ale i v samotném byznysu Freshlabels. S tímto přístupem se teď průkopník udržitelné módy chystá dobývat trhy západní Evropy, na což plánuje od investorů přes investiční platformu Crowdberry získat kapitál ve výši 1,5 milionu eur, v přepočtu bezmála 40 milionů korun.
„Minulý rok se nám podařilo zvýšit efektivitu procesů a letos se na ni chceme zaměřit ještě víc. Vylepšená e-commerce platforma nám umožní pokročilou datovou a zákaznickou analytiku, s čímž úzce souvisí i lepší personalizace obsahu,“ popisuje Veselský z pozice ředitele Freshlabels.
„Plánujeme rozšiřovat nabídku o další ‚beyond surface‘ značky i produkty a posunout celkový zákaznický zážitek. Věříme, že naše nové projekty se setkají s kladným ohlasem, ať už je to celkové zaměření na minimalizaci dopadů naší činnosti na okolí, projekt Loop nebo naše vlastní kolekce. Investice nám pomůže tohle všechno uskutečnit a zákazníci i všichni ostatní, kterým je udržitelnost blízká, můžou být u toho,“ pokračuje Veselský.
Aktuálně má Freshlabels ve své nabídce více než stovku vybraných značek z celého světa, u nichž je největší důraz kladen na design, kvalitu i udržitelnost. Tím se e-shop snaží vytvářet protipól k takzvané rychlé a levné módě, čímž kolem sebe buduje také komunitu odpovědných zákazníků. Do konce letošního roku přitom módní prodejce plánuje zvýšit podíl udržitelných značek v nabídce ze současných padesáti na 75 procent.
„Freshlabels je na českém trhu pojem. Nás zaujal svým přístupem k udržitelnosti, dlouhodobou vizí a ambicí přinášet milovníkům módy individualismus ohleduplný ke světu kolem nás. Po Footshopu je to další růstová firma, která na vlně zrychlení e-commerce a digitalizace přináší zákazníkům něco navíc a už potvrdila svou schopnost prorazit v západní Evropě,“ uvádí Dano Gašpar z investiční platformy Crowdberry.
Historicky kromě Freshlabels na této platformě získal prostředky ve výši kolem čtyř milionů eur (přes sto milionů korun) například zmiňovaný tuzemský Footshop, stejnou částku – poté ještě navýšenou o další dva miliony eur od státní společnosti Slovak Investment Holding – vybral i slovenský e-shop GymBeam.
„Freshlabels pro investory představuje příležitost podílet se na významném růstovém potenciálu na úplném počátku dlouhodobého trendu v módním průmyslu. A samozřejmě jim dává také možnost spoluvlastnit oblíbenou značku,“ doplňuje Gašpar s tím, že cílová suma je 1,5 milionu eur a minimální vstupní investice představuje deset tisíc eur, tedy kolem 250 tisíc korun.
Těžký rok s koronavirem
Ne všechno však v poslední době Freshlabels vycházelo podle představ. Pro podporu budování komunity módní prodejce koncem loňského roku představil i službu Loop, v níž vykupuje použité oblečení, pro které hledá další využití. Původní plány na spuštění přitom o něco zdržela pandemie koronaviru, protože zákazníci měli vracet nošené zboží přímo na prodejny.
„Téměř ihned po spuštění Loopu bohužel došlo k nucenému uzavření našich obchodů a až na krátkou výjimku zůstaly zavřené doteď. Z toho důvodu neměli zákazníci možnost službu využít. V mezidobí jsme pracovali na online variantě vrácení, kterou máme v plánu spouštět na přelomu dubna a května,“ zmiňuje pro CzechCrunch aktuální plány Veselský.
Kvůli těmto důvodům zatím ve Freshlabels nemohli postoupit ani do druhé fáze projektu. V ní plánuje rozšířit různé způsoby využití vrácených produktů, a to ve formě second handu, upcyclingu nebo například darování potřebným. Aktuálně se tak e-shop soustředí na relaunch Loopu v online podobě a získání dostatečného množství produktů pro další kroky.