Slovenský výrobce elektrických dodávek Voltia utržil téměř 80 milionů. Letos chce prodat dvojnásobek aut
Elektrické dodávky nemají ve své nabídce pouze zaběhnuté společnosti typu Volkswagen, Peugeot nebo Mercedes. O slovo se hlásí například i britský Arrival, jenž chce e-dodávku začít vyrábět už příští rok. Nemusíme však chodit daleko, abychom narazili na firmu, jejíž modely můžeme už nyní potkávat v Londýně, Paříži, Dortmundu nebo Ostravě.
Jedná se o slovenskou Voltii, která sídlí v Bratislavě a věnuje se přestavbám elektrických dodávek. Ta loni podepsala partnerství s automobilkou Nissan, jehož výsledkem byl model e-NV200 XL Voltia, který v minulosti obdržel hned několik ocenění. Nyní jsme se dočkali nové úpravy, která přináší řadu novinek.
Největší změnou je nárůst „zavazadlového“ prostoru na deset metrů krychlových. Novinka je o 28 centimetrů vyšší a v útrobách se zvýšila i světlá výška, která se zastavila na 2,2 metru. Výkon činí 80 kW a 254 Nm točivého momentu. Baterie má kapacitu 40 kW a může se nabíjet přes palubní nabíječku o výkonu 6,6 kW.
Na dálnici se rozjedete maximálně na 123 km/h a na zrychlení z klidu na sto budete potřebovat 14 sekund v případě, že nevyužijete maximální zatížení 580 kilogramů. Modernizovaná verze se začne vyrábět nejdříve na Slovensku a později i u vybraných partnerů ve Francii a Velké Británii.
„Vylepšená verze stávajícího modelu je reakcí na potřeby klientů, kterým během pandemie rychle rostou objemy přepravovaného zboží. Takže nákladní prostor zvětšený o dva krychlové metry jistě ocení. Svým způsobem pomáháme v boji proti COVID-19,“ říká Juraj Ulehla, spoluzakladatel a CEO Voltie.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs
Elektrická dodávka se nejvíce hodí pro doručování tzv. poslední míle, tedy na poslední část složité logistiky, na kterou auta nutně nepotřebují mít dojezd několika stovek kilometrů na jedno nabití. I proto by dojezd v městském provozu nad hranicí 200 kilometrů měl být více než dostatečný. Jako první si novinku na Slovensku mohla vyzkoušet společnost DPD.
„Jsme rádi, že jsme mohli být první, kdo otestoval vylepšený model Voltie. Se zvětšeným nákladním prostorem 10 m3 jsme během pilotního provozu v průběhu tří týdnů najezdili více než tisíc kilometrů a doručili přes dva tisíce balíků,“ říká Peter Pavuk, generální ředitel DPD na Slovensku.
„Pro městské trasy je tento typ auta vhodnější díky své manévrovatelnosti a snadnějšímu parkování. Ve srovnání s verzemi s kapacitou šest a osm kubíků je tato pro nás optimálnější z hlediska objemu přepravovaného zboží, počtu najetých kilometrů a většího snížení emisí na přepravovaný balík,“ dodává.
Pro letošní rok pak Voltia chystá nové spolupráce, přičemž jedna z nich probíhá s rakouskou společností Productbloks, která se věnuje chladírenským řešením pro automobilový průmysl. Cílem této spolupráce je postavit elektrickou chladírenskou dodávku pro potřeby farmacie a potravinářství a aktuálně vrcholí veškeré přípravy pro blížící se testování.
Voltia letos míří mimo jiné na zdvojnásobení počtu prodaných vozů (z loňských 250 by chtěla dosáhnout na 500), díky čemuž by zvýšila i své tržby. Ty se během roku 2020 i vlivem pandemie propadly na 79 milionů korun z původních 131 milionů, jež firma zaznamenala v roce 2019.
Konkurence na to jde jinak
Voltia ovšem není jediným výrobcem, který to na poli elektrododávek zkouší. Za zmínku stojí projekt německé pošty, který vypadal velmi slibně, ale nakonec byl přesně rok zpátky ukončen. Aktuálně se za konkurenci dá považovat například britský Arrival nebo Rivian, který v minulosti získal obří zakázku na 100 tisíc elektrických dodávek, které bude využívat Amazon.
Ani jedna z konkurenčních společností však nejde cestou přestavby, jako to dělá Voltia. Ta své modely staví na základech Nissanu e-NV200 a jak je vidět, i tato cesta může přinášet úspěch. Přestavby od Slováků totiž už můžete potkávat na silnicích, zatímco ostatní firmy většinou o svých plánech stále jen mluví.