Spotify v prvním čtvrtletí utržilo přes dvě miliardy eur, ale jeho profitabilita klesá. Zdraží proto předplatné
Na rozdíl od čím dál tím dražšího soupeření na poli televizních streamovacích služeb, mezi těmi hudebními se trh nyní zdá zcela stabilní. Spotify tak za uplynulé čtvrtletí získalo další, poměrně standardní, tři miliony platících posluchačů a s přehledem si drží místo na vrcholu. Na jeho poli ale začíná zase trochu jiný typ boje. Švédská služba spouští placené podcasty, rozšiřuje dostupnost i na Facebook a plánuje zdražení několika typů předplatného.
Z finančního hlediska na tom Spotify nebylo vůbec špatně. Za počáteční měsíce letošního roku ohlásilo obrat 2,15 miliardy eur (přes 55 miliard korun), což je nárůst přibližně o 16 % oproti loňskému roku a přesně taková částka, jaká se očekávala. Dobré zprávy přinesla také čísla ztrát na akcii, které byly oproti předpokladům naopak nižší. Hodnota akcií firmy po ohlášení výsledků přesto asi o desetinu klesla.
Spotify totiž sice neustále stabilně roste, ale pomaleji, než se předpokládalo. Navíc pořád ztrácí peníze, byť méně než dříve. Zatímco na Wall Street se očekávalo, že se služba pochlubí asi 360 miliony všech aktivních uživatelů, skutečné číslo se zastavilo na 356 milionech, blízko spodní hranice vlastních projekcí firmy. Stejně jako tomu bylo koncem loňského roku se pak také nyní snížil průměrný příjem z jednoho placeného účtu, konkrétně o 7 % meziročně.
Jak zmiňuje The Wall Street Journal, snižování příjmu na prémiového uživatele platí pro pět z šesti posledních čtvrtletí. Způsobují to hlavně snahy o nabírání nových předplatitelů různými promo akcemi a levnějšími předplatnými v zemích jako Indie a Rusko. Spotify proto postupně ohlašuje a spouští nové strategie, jak tuto situaci zlepšit a přiblížit se obecné ziskovosti.
Stále například počítá s tím, že jedna z hlavních cest k tomu vede přes podcasty. Ty jsou, jako v případě Joe Rogan Experience, díky exkluzivitě jedním ze způsobů, jak lidi lákat k přechodu na prémiové účty, a zároveň nabízejí široké pole pro reklamu. Podle informací Spotify tráví uživatelé jeho služby poslechem podcastů čím dál více času a například zmíněný Joe Rogan prý výrazně překročil očekávání.
Dalším krokem tak je v tomto audio formátu představit další způsob, jak uživatele motivovat k placení. Na prezentaci minulý týden představil placené podcasty Apple a Spotify nyní spouští vlastní verzi. Tvůrci budou v rámci předplatného svým posluchačům nabízet bonusový obsah nebo předplatitelé prostě získají možnost si své oblíbence vychutnat bez reklam či je přímo finančně podpořit.