Zahraniční investoři jsou při expanzi výhodou, říká Šmída z Twista. Dobývá Polsko a chystá se na Rumunsko
Když v roce 2013 vzniklo Twisto jako první tuzemská služba pro odloženou platbu, kdy zákazník na e-shopu nakoupí a za zboží zaplatí až za dva týdny nebo později, podle svého zakladatele a šéfa Michala Šmídy ještě nevědělo, jestli se rozroste do zahraničí. To se časem změnilo, fintechový startup funguje také v Polsku a nedávno nabral investici 440 milionů korun s cílem obsadit i další trhy.
„Začali jsme jako ryze česká služba na odložené platby pro českou e-commerce,“ řekl Šmída na nedávné konferenci CzechCrunch Onlajn, ve které jsme se věnovali expanzím na zahraniční trhy. „Uvědomili jsme si, že pokud chceme být evropským hráčem a vzít si peníze od evropských VC fondů, tak musíme za hranice,“ pokračoval Šmída.
Twisto, přes které loni protekly více než tři miliardy korun, tak nemohlo zůstat jen lokální firmou a stanovilo si ambici obsadit minimálně region střední Evropy, dlouhodobě pak možná i kontinent. Do první zahraniční země, Polska, se fintech dostal v roce 2018 díky investici z předešlého roku, za kterou stála mimo jiné ING Banka.
Mezinárodní finanční dům mladé firmě pomohl zejména v budování kredibility, vzájemná spolupráce umožnila Twistu na polském trhu hned ze začátku najímat seniorní a zkušené lidi. „Když jsme se bavili s partnery nebo s regulátorem, nebyli jsme jen ‚startup z Česka‘, ale součást zajímavé skupiny se zajímavými investory,“ hodnotí Šmída.
Aktuálně v Polsku Twisto zaměstnává asi 40 lidí a tamní trh reprezentuje zhruba třetinu celého byznysu, do konce roku by se však měl poměr vyrovnat na stejné části. Postupným růstem tak fintech naplňuje vlastní představu o potenciálu země, jež je díky své velikosti a pokročilosti finančních služeb jedním z nejlepších trhů v regionu.
„Na západ jsme se tehdy nedívali. V tu dobu tam už byla velká konkurence od hráčů, kteří byli investičně v úplně jiné fázi. Pro nás by Německo znamenalo nutnost naraisovat sto milionů eur, ale v té fázi jsme úplně nebyli,“ usmívá se teď Šmída, který zároveň popisuje, co muselo Twisto udělat pro to, aby vůbec mohlo nový trh otevřít.
Základním krokem bylo nové rozdělení rolí a kompetencí ve firmě. I když Šmída létal na trase Praha–Varšava každý týden, v polské metropoli potřeboval v týmu zkušené a důvěryhodné lidi, kteří pro otevření nového trhu udělali nejvíc práce. Další interní změnou byl i přesun fungování Twista z češtiny do angličtiny.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsU samotného přizpůsobování produktu nebyl problém aplikaci přeložit do dalšího jazyka, všechny funkcionality totiž zůstávají napříč trhy více méně stejné. Velmi podobné je i chování zákazníků. Zajímavostí však je, že polští uživatelé jsou k používání odložených plateb a finančních inovací otevřenější než Češi.
„Největší oříšek jsou regulace. Náš produkt je i v Polsku silně regulovaný, ať už jde o nastavení podmínek k zákazníkovi, poplatky, úroky,“ popisuje Šmída. Do budoucna má přitom Twisto v hledáčku Rumunsko, kam expanzi o něco zdržela pandemie koronaviru, ale také několik dalších zemí, jež však Šmída zatím nechce konkrétně zmiňovat.
***
Co říká na to, že mnoho českých firem při expanzi do Polska pohořelo, a jaké největší překážky na trhu muselo Twisto překonat? Jak český fintech zvládl nástup práce z domova kvůli pandemii? A proč se rozhodl právě pro Rumunsko? Podívejte se na záznam konference CzechCrunch Onlajn, kde o zahraniční expanzi a jejích specifikách mluvil i Michal Šmída, zakladatel českého fintechu Twisto.
Partnery čtvrtého CzechCrunch Onlajnu jsou společnost Geetoo, která se zaměřuje na cloudové technologie a poskytování cloudových služeb, K2 e-shop, což je komplexní e-commerce řešení od ostravské skupiny K2, startup Productboard tvořící platformu pro produktové manažery a také fintechový startup Twisto, který se svou aplikací přináší moderní způsob placení.