Oříšky balil ve vlastním pokoji a nikdo je nekupoval. Letos v e-shopu Grizly.cz prodá zdravé potraviny za půl miliardy
Dominik Píchal, zakladatel e-shopu Grizly.cz
Dominik Píchal začal budovat e-shop se zdravými potravinami a později i jejich vlastní značku, aby si zajistil vedlejší příjem během studia vysoké školy. Z přivýdělku nakonec nebylo téměř nic, i tak ale postupem času z olomouckého Grizly.cz vybudoval internetový obchod, se kterým v letošním roce cílí na obrat ve výši půl miliardy korun. A věří mu také investoři.
Skupina eRockets, za níž stojí podnikatelé Jiří Hlavenka, Jan Svoboda, Tomáš Fikar, Josef Mech a Ondřej Klega, za nezveřejněnou výši v e-shopu nedávno získala patnáctiprocentní podíl. A samotný Grizly.cz chce kromě domovského českého a slovenského trhu postupně dobýt celý region střední Evropy.
Píchal se k vlastnímu online obchodu dostal oklikou díky svému otci, který provozoval síť kamenných prodejen s oblečením a před jedenácti lety spustil také vlastní e-shop. Kvůli ekonomické krizi v letech 2009 až 2012 však tento byznys postupně upadal a Píchal starší byl nucen postupně obchody zavírat.
„Tehdy se mě otec zeptal, co má dělat s e-shopem, který mu ani tak moc nevydělával,“ popisuje v rozhovoru pro CzechCrunch osmadvacetiletý Dominik Píchal. „Řekl jsem mu, že si to vezmu na starost,“ pokračuje s tím, že internetový obchod zaměřil na sortiment sportovní výživy, protože v té době Píchala bavilo posilovat.
Tři milníky podnikání
Na e-shopu tehdy studenta vysoké školy lákala zejména chuť dělat něco vlastního zkombinovaná se zájmem o e-commerce. Původní plán, aby mu Grizly.cz vydělával jako boční příjem, se však nepodařilo naplnit. V prvních měsících provozu v obchodě reálně nikdo nenakoupil. Situace se změnila až po téměř roce.
„Tehdy jsem se dozvěděl o ‚pépécéčkách‘,“ směje se Píchal při zmínce o PPC reklamě. Díky správnému nastavení reklamních kampaní tak na Grizly.cz začali chodit první zákazníci. Mladý podnikatel tento moment z roku 2014 označuje jako faktický začátek e-shopu a zároveň jako jeden ze tří klíčových okamžiků svého podnikání. Tím druhým pak bylo rozšíření portfolia o zdravou výživu a oříšky.
„Sportovní výživě se říká doplněk stravy ze správného důvodu – je to jen doplněk. Základem nejen pro sportovce je ale pořád zdravá a vyvážená strava, proto jsme začali nabízet různé značky zdravých potravin,“ říká Píchal a vzpomíná, že před šesti lety byl jeho e-shop na tuzemském trhu jedním z prvních podobně zaměřených internetových obchodů.
Za třetí a pravděpodobně nejdůležitější milník pak Píchal označuje rozhodnutí začít v roce 2016 vyrábět vlastní produkty pod značkou Grizly. Ta měla původně sportovcům evokovat sílu, ale funguje i teď se zaměřením na potraviny díky symbolu zdraví. Právě v tomto roce se k synově podnikání rozhodl naplno přidat i jeho otec, který předtím působil spíše jen v poradní roli.
„K vlastní značce jsme došli tak trochu náhodou. Když jsme začali se zdravou výživou, prodávali jsme různé pytlíčky oříšků, které tehdy měly 80 gramů a byly docela drahé. Dostali jsme se k dodavateli, jenž je dovážel do Česka, a zjistili jsme, že cena za kilogram je poměrně nižší a že si prostředník účtuje vysokou marži. Řekli jsme si, že to nemůže být tak složité, a začali jsme oříšky vážit sami,“ popisuje Píchal.
Průkopnickým rozhodnutím s vážením oříšků v podání Grizly zároveň bylo, že je zákazníkům začal prodávat ve velkých baleních, což tehdy na trhu nikdo jiný nedělal. V začátcích jednoduše oříšky otec se synem balili v Píchalově pokoji, s růstem byznysu se však přesunuli do vlastního skladu a balírny, v níž teď zaměstnávají téměř stovku lidí.
Obrat 300 milionů s dvojnásobným růstem
Prodej produktů pod vlastní značkou se pozitivně podepsal i na byznysu e-shopu. Ten loni zaznamenal obrat ve výši 300 milionů korun se stoprocentním meziročním růstem, jen 30 procent prodejů přitom tvoří produkty od jiných dodavatelů. Rozhodnutí budovat vlastní výrobu navíc na léta dopředu ovlivnilo a posunulo celou firmu.
„Tehdy jsme si nastavili byznys model, jenž držíme doteď a stojí na dvou rovinách,“ popisuje Píchal. Jednou z nich je právě prodej na e-shopu, v němž se snaží zákazníkům nabídnout všechno, co souvisí se zdravou výživou, na jednom místě. Proto má v portfoliu nad deset tisíc produktů od různých dodavatelů, například také od společnosti Mixit, jež loni expandovala do Rumunska a v tržbách plánovala překonat 400 milionů korun.
Druhou základní rovinou byznysu pro Grizly je právě svoboda práce s vlastní značkou a produkty. Při jejich výrobě se Píchal snaží spolupracovat jen s prověřenými dodavateli a kontrolovat kvalitu, nakupovat od nich přímo a následně pak zboží zprocesovat, zpracovat, zabalit do pěkného obalu a nabídnout zákazníkovi.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Nejsme jako klasický e-shop řešící jen nákup a prodej. Máme poměrně slušné pozadí a zkušenosti právě ve výrobě a balení. Máme vlastní značku, se kterou si můžeme hrát, a snažíme se v našem oboru být trendsetterem. Myslím, že se nám to postupně daří naplňovat,“ popisuje Píchal.
Se svým e-shopem si proto klade ambiciózní cíle a loňský dvojnásobný růst chce letos zopakovat, čímž by Grizly dosáhl na obrat ve výši kolem 500 milionů korun. Historicky se přitom od svých začátků udržuje v zisku, i tak se ale rozhodl část podílu ve firmě prodat investorům, kteří značce pomohou prorazit také v zahraničí.
„Velkou výhodou e-shopu Grizly.cz je vlastní výroba, což se pozitivně odráží také v ekonomických výsledcích v posledních třech letech. Věříme, že brand Grizly má velký potenciál a může získat zajímavou tržní pozici minimálně v celém středoevropském regionu,“ říká Ondřej Klega, jeden z partnerů skupiny eRockets, jež drží podíly i v e-shopech Astratex nebo SportObchod.
Aktuálně Grizly.cz prodává v podstatě jen na českém a slovenském trhu, a to v poměru 85 ku 15 procentům. Pomalu spouští také prodeje v Polsku a v letošním roce by na řadu mělo přijít Maďarsko. O směřování dalších zahraničních kroků zatím nebylo rozhodnuto, buďto půjde o východní Evropu a Balkán, nebo naopak o západní kurz do Německa a dále.
Celou výrobu však minimálně v nejbližším roce Grizly plánuje ponechat v domovské Olomouci, kde zaměstnává přibližně stovku lidí. Kromě zahraniční expanze se ale bude muset popasovat s novými výzvami, které Píchal vidí hlavně v oblasti logistiky.
„Průměrný košík má u nás patnáct kusů produktů, denně tak expedujeme deset tun zboží. Každých čtyřiadvacet hodin musíme deset tun naskladnit, zprocesovat, dát do jedné zásilky a poslat zákazníkovi,“ přibližuje zakladatel e-shopu firemní procesy.
„Je to náročné a určitě máme prostor pro zlepšení. Letošní rok se tak zvenčí může zdát ‚nudný‘, protože se zaměřujeme na zlepšování vnitřních procesů, ale naším cílem je, abychom dokázali zpracovávat stovky tun zboží,“ dodává Dominik Píchal.