Patří společenská zodpovědnost do všech firem? Proč po zákazu politických diskuzí z Basecampu odešla třetina lidí
Jak by v dnešním světě měly firmy fungovat uvnitř i navenek z hlediska jejich role ve společnosti? Měl by se například tvůrce platformy pro organizaci práce angažovat v politickém dění nebo se k němu vyjadřovat? Je vůbec možné se tomu vyhnout? Má mít společenské dění důsledky pro fungování byznysu? To, co se nedávno událo v Basecampu, je další výraznou kapitolou v současné problematice společenské zodpovědnosti firem.
Vlastně je vcelku paradoxní, že poslední kontroverze kolem firemní kultury se udála ve firmě, která o tomto tématu napsala už pět knih, z nichž jedna se dostala i na seznam New York Times Bestsellers. Basecamp, známý hlavně díky populárnímu softwaru pro projektové řízení, se dlouhodobě prezentuje jako velice efektivní společnost, nezatížená organizačními problémy jako mnoho jiných.
Proto se také Basecamp rozhodl změnit pravidla k lepšímu každodennímu fungování, nezatíženém složitými politickými diskuzemi. Ihned po tom, co spoluzakladatel a ředitel firmy Jason Fried změny oficiálně ohlásil, se ovšem strhla vlna kontroverze. „Nesouhlasím s nimi, jsem z nich smutný a rozhořčený,“ napsal na Twitteru například Jonas Downey, teď už bývalý šéf designu Basecampu. Spolu s ním odešlo i mnoho dalších zaměstnanců. V čem je ale vlastně problém?
V Basecampu naši firmu považujeme za produkt
Nová pravidla Fried ve zveřejněném e-mailu shrnul do šesti bodů, které uvedl komentářem o neustále se proměňující formě firmy a předpokládaném nesouhlasu ze strany některých zaměstnanců. „V Basecampu naši firmu považujeme za produkt. Nemusíme se spokojit s tím, co máme, ale můžeme si vytvořit, co chceme,“ napsal Fried. Dodal přitom, že zároveň je potřeba vždy vybrat jasný jeden bod směřování, byť s vědomím plurality názorů a možné kontroverzi.
I’ve worked at Basecamp for a long time because it’s a company full of smart and kind people, and together we’ve always tried to take care and do the right things. I don’t agree with the changes announced today, and I’m sad & upset.
— Jonas Downey (@jonasdowney) April 26, 2021
Část z šesti následujících bodů má spíše čistě operativní charakter, takže se týká například zjednodušení systému benefitů nebo zrušení formalizovaného hodnocení zaměstnanců mezi sebou navzájem. U jiných se ale objevují problematické aspekty, které na první pohled zjednodušují fungování firmy, na druhý limitují vliv řadových zaměstnanců a jejich zpětnou vazbu na celkové směřování.
Odmítnutí komisí ve prospěch rozhodnutí ze strany lidí s „relevantními zkušenostmi“ a odpovídající autoritou může odstranit celý proces domlouvání a hledání kompromisů. Jak ovšem upozorňuje například magazín Quartz, stejný krok může vést k přílišnému odizolování vedení Basecampu od řadových zaměstnanců, kteří tak ztratí možnost vyjádřit se. Podobným směrem se ubírá i zprvu rozumný záměr minimalizovat diskuse kolem dlouhodobých dopadů dřívějších rozhodnutí.
Hlavními kameny úrazu se ovšem staly změny, které celý seznam rámují na začátku a na konci. Detaily každodenního fungování Basecampu tak rázem přechází k vytlačení společenského aspektu podniku. Ten je v posledních letech napříč rozličnými obory čím dál tím aktuálnějším tématem s potenciálně zásadním vlivem na fungování firem.
„Už žádné společenské a politické diskuze na firemním účtu Basecampu,“ říká nové pravidlo. Fried a jeho kolegové ve vedení je považují za příliš komplikované, podněcující zbytečně nepřátelskou atmosféru mezi zaměstnanci a odvádějí pozornost od práce. „Zorientovat se v těchto záležitostech je už tak náročné v životě, ale ještě více v práci. Je toho až moc,“ píše Fried.
Zákaz společenských a politických diskuzí v prvním pravidle pak doplňuje apelem na byznys v jádru Basecampu, který není o společenském vlivu, nýbrž o projektovém vedení a komunikačních nástrojích. „Nemusíme řešit hluboké společenské problémy, veřejně se vyjadřovat k hlavním zprávám dne nebo podporovat různá hnutí našimi zdroji. Všechno jsou to důležitá témata, ale ne v naší práci,“ shrnuje spoluzakladatel Basecampu. Angažovat v těchto směrech se zaměstnanci mají mimo firmu.
Otevřeně pak přiznává, že nová pravidla znamenají určitý typ redukování, stlačování, eliminování, a to je přesně jejich účelem s cílem zvýšit efektivitu práce. Všichni zaměstnanci Basecampu samozřejmě mohou mezi sebou probírat cokoliv chtějí, jen ne v rámci firemní komunikace a organizace. Opět, na první pohled se tak jedná o relativně neproblematická rozhodnutí, která zostřují zaměření podniku na to, co je pro něj hlavní. Tak, jak se to píše v jeho byznysových knihách.