Jídlo nestačí. Wolt v Česku otevře svůj první kamenný obchod, ze kterého bude rozvážet zboží všeho druhu

Kurýr rozvozové služby Wolt v Hradci Králové

Foto: Wolt

Rozvážet jen obědy a večeře z restaurací nestačí. Rozvozové služby po celém světě si chtějí ukousnut kus z dalšího rychle rostoucího trhu a k hotovým jídlům přidávají kurýrům do tašek také další zboží všeho druhu. Nejnovější trend se nevyhýbá ani České republice, kde se chystá svůj první kamenný obchod otevřít finský startup Wolt. Důvod je jasný – zákazníkům chce do pár desítek minut přivézt, pokud možno, vše, co by mohli chtít nebo potřebovat.

Největší konkurencí je pro Wolt tuzemské Dáme jídlo, a jelikož se celý svět ubírá podobným směrem, není překvapivé, že i v segmentu quick commerce, což je termín pro rychlé doručení libovolného zboží objednaného online, půjdou proti sobě. Dáme jídlo spustilo svou službu Dáme market před několika měsíci a jak ve velkém rozhovoru pro CzechCrunch prozradil jeho šéf Filip Fingl, vidí v ní velkou budoucnost. Podobně smýšlí také Wolt.

Finský startup, který do Česka přišel v roce 2018 a z Prahy se postupně rozšířil do Brna, Olomouce, Plzně, Ostravy, Liberce, Pardubic a Hradce Králové, oznámil, že na podzim u nás spustí velmi podobnou službu jako jeho konkurent a bude se dokonce i podobně jmenovat. Wolt Market je název prvního kamenného obchodu v Praze, ze kterého bude firma expresně doručovat přes tisíc produktů.

Všichni rozváží všechno

„Nejedná se o to, že bychom šli proti sobě (proti Dáme jídlo – pozn. red.). Zákazníci jednoduše oceňují rychlou a pohodlnou donášku. Fenomén expresní donášky potravin získává celosvětově na oblibě a dříve či později bude vlastní obchod v našem segmentu standardem,“ říká pro CzechCrunch ředitel českého Woltu Jan Foret a připomíná, že Wolt Market firma neotevírá pouze v Praze.

Česká republika bude každopádně mezi prvními zeměmi, kde Wolt – dnes působící ve 23 zemích světa – svůj kamenný obchod otevře. Prozatím takzvaný dark store, jak se obchodům, které slouží především jako sklady pro kurýry a běžní zákazníci do nich nemají přístup, testoval ve Finsku a Řecku. V další vlně se chystá do Česka, Německa, Dánska, Maďarska a Polska, tedy na trhy, v nichž vidí největší potenciál.

jan-foret-wolt

Jan Foret, šéf rozvozové služby Wolt v Česku

Foto: Wolt

„V Česku bude první Wolt Market spuštěn v Praze na podzim letošního roku a výhledově mají následovat i další města. Počáteční plán je otevřít několik obchodů – jeden až tři – v lokalitách s největší poptávkou, především v centrech měst. Naším cílem je postupně zrychlovat dobu doručení. Nyní se pohybuje do 30 minut,“ plánuje Jan Foret.

Ve Finsku, kde již Wolt Market funguje, se prý kurýři dokáží s nákupem dostat k zákazníkovi od objednání průměrně už za 20 minut. Právě na rychlosti a zároveň dostatečně zajímavém a širokém sortimentu celý koncept quick commerce stojí. Wolt dosud na tuzemském trhu navázal spolupráci s více než dvěmi sty maloobchodními partnery, od nichž už vybrané produkty rozváží, ale s vlastním skladem chce vše posunout na další úroveň.

V nabídce Wolt Marketu má být zpočátku přes tisíc položek. Mezi dosavadní partnery patří například Žabka, Delmart, Lush, Freshlabels či Erotic City a Jan Foret pro CzechCrunch prozradil, že nyní dává dohromady nový tým, který bude vybírat i další dodavatele. Konkrétní zatím být nechce, ale naznačuje: „Chtěli bychom naše zákazníky naučit nakupovat jak potraviny, tak další zboží, jako je kosmetika a drogistické zboží. A výhledově bychom určitě rádi rozšířili nabídku o další sortimenty.“

I po spuštění Wolt Marketu severská služba plánuje, že bude spolupracovat se současnými partnery a rozvážet zboží i z jejich obchodů. Podle Foreta má z jiných trhů zkušenost, že po spuštění Wolt Marketu došlo ke zvýšení poptávky také u maloobchodních partnerů. Stejně tak není v plánu konkurovat velkým online supermarketům, jako jsou v Česku Rohlík s Košíkem, kde lidé dělají zpravidla větší nákupy.

„Naše benefity vidíme v jiných oblastech. Snažíme se oslovovat naše stávající zákazníky, aby mohli na jednom místě rychle objednat vše potřebné, a to v kvalitě, na jakou jsou zvyklí,“ dodává Jan Foret. Kvalitu, o níž mluví a která dle něj staví zejména na rychlém zákaznickém servise i doručení do 30 minut, si mohou čeští zákazníci ověřit už v osmi českých městech, kam se Wolt postupně rozrostl.

Naposledy expandoval do Hradce Králové a sousedních Pardubic, v dubnu se zase vydával do Liberce a k jídlu postupně přibírá další sortiment v podobě již zmíněných potravin, kosmetiky nebo květin. V květnu začal podobně jako konkurenční Bolt Food spolupracovat se sítí Žabka, čímž se dostáváme zpět k úvodnímu konkurenčnímu boji. Dáme jídlo, Wolt i Bolt po loňském odchodu Uber Eats ovládají tuzemský rozvozový trh a všichni jdou stejným směrem. Všichni zkrátka chtějí rozvážet všechno.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.

CC25

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.