Když se postaví cykloinfrastruktura, lidé na ni přejdou, říká zakladatel Rekol. Sdílenou dopravu nelze ignorovat
Také v Česku se v posledních letech stále více rozšiřují různé služby na sdílení dopravních prostředků, ať už jde o flotily aut, koloběžek, skútrů nebo kol. Jejich obecnou výhodou je, že si je lidé půjčují jen ve chvíli, když někam potřebují jet, a následně je mohou využívat jiní. Jejich sdílením tak nedochází k zahlcování veřejného prostoru jako v případě, kdyby měl každý uživatel své vlastní.
„Lidé se konečně začínají o těchto službách dozvídat, a když budeme mluvit v celosvětovém měřítku, v roce 2018 byly zhruba dva miliony uživatelů sdílených skútrů, loni to bylo necelých devět milionů. Určitě je to trend, který nelze ignorovat,“ popisuje Tereza Veselá ze společnosti E-sharing, jež od loňského roku v Praze provozuje elektrické skútry polské franšízy Blinkee.
Veselá tyto statistiky prozradila na nedávné konferenci CzechCrunch Onlajn na téma budoucnosti dopravy, kde v debatě vystoupila společně se zakladatelem a ředitelem růžových sdílených kol Rekola Vítkem Ježkem. Rostoucí zájem o tento druh služeb přitom pozoruje i tato česká firma – i když podle Ježka pomaleji, než by rád viděl.
***
Podívejte se na záznam konference CzechCrunch Onlajn, kde o budoucnosti dopravy mluvili i Tereza Veselá ze společnosti E-sharing, jež v Praze provozuje elektrické skútry polské franšízy Blinkee a Vítek Ježek, zakladatel a ředitel sdílených kol Rekola.
„Postupem času se sdílená kola stávají každodenní součástí života mnohých lidí, ať už jde o původní skupinu uživatelů hipsterů, nebo se posouváme k dámám v kostýmech i starším lidem v důchodovém věku, kteří kola využívají třeba jako rehabilitační pomůcku,“ popisuje Ježek.
Těmito slovy tak zakladatel Rekol dokazuje, že navzdory častým argumentům kritiků (jako jsou kopcovitost Prahy nebo nedostatečná cyklistická infrastruktura ve městě) se sdílená kola využívají stále více. Přes pracovní dny si podle Ježka lidé kola půjčují hlavně v ranní, a ještě více ve večerní dopravní špičce, během víkendů naopak roste počet zápůjček například na výlety.
Ze strany města však zatím nedochází k budování potřebné infrastruktury, jako je tomu v Paříži, o čemž na konferenci mluvil expert na mikromobilitu ze společnosti Urban Laab Roman Meliška. Argument, že kolo v Praze nevyužívá dostatek lidí a že tedy není potřeba investovat do rozvoje infrastruktury, moc neobstojí.