Nejdražší hra na světě. Italský instalatér Mario přeskočil dva dny trvající rekord Zeldy, vydražil se za 34 milionů
Foto: Heritage Auctions
Když se v dubnu prodala cartridge 36 let staré hry Super Mario Bros. za více než 14 milionů korun, byl to důkaz nestárnoucího odkazu titulu od Nintenda i možná až těžko pochopitelné sběratelské mánie. Vždyť skákačka s podsaditým instalatérem Mariem v hlavní roli znásobila do té doby platný rekord nejdražší videohry historie rovnou čtyřikrát. Jenže stačilo čtvrt roku, aby se částka označující nejcennější hru na světě posunula hned dvakrát během tří dnů. A dokonce na více než dvojnásobnou hodnotu.
Rekordní cenu prvního titulu série Super Mario nejprve překonala další doslova legendární hra od Nintenda. The Legend of Zelda je skutečně kultovní spíš u japonsky a anglicky mluvících hráčů, nicméně dala vzniknout veleúspěšné značce fantasy dobrodružství, kterých od vydání prvního dílu v roce 1986 vyšlo v různých podobách ještě šestadvacet. A to na všech zařízeních Nintenda od Game Boye až po současný Switch.
Desítky milionů prodaných kopií za tři a půl dekády existence Zeldy však strčil do kapsy prodej nedávný. Aukční síň Heritage Auctions totiž v pátek vydražila cartridge s původní hrou pro konzoli Nintendo Entertainment System za 870 tisíc dolarů, tedy přes 18,8 milionu korun. Jenže na pozici nejdražší videohry v dějinách se The Legend of Zelda ohřála jen dva dny.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
O superrychlé pokoření nového rekordu se ještě v neděli opět postaral italský instalatér, a to za téměř dvojnásobnou částku oproti Zeldě. Za hru Super Mario 64 zájemce (taktéž při dražbě přes Heritage Auctions) zaplatil dechberoucí sumu 1,56 milionu dolarů. Cenovku ve výši přibližně 33,8 milionu korun nicméně získala hra stejně ikonická, jako byl nedávno vydražený praotec slavného rodu Super Mario Bros.
Super Mario 64 byl totiž po vydání na konzoli Nintendo 64 roce 1996 prvním dílem série, který se z dvojrozměrného zobrazení podíval do 3D světa. A stejně jako jeho o jedenáct let starší předchůdce byl vlajkovým titulem, jenž vystřelil popularitu své konzole vzhůru a určil směr, kterým se plošinové skákačky následující roky ubíraly. Fenomenální úspěch podtrhlo bezmála 12 milionů prodaných kusů a prvenství v žebříčku nejprodávanějších her na Nintendo 64.
Foto: Heritage Auctions
Zapečetěná kopie The Legend of Zelda, první ze série slavných fantasy her
Kromě kultovního statusu Super Mario 64 dosáhl na historickou hodnotu i díky naprosto prvotřídnímu stavu samotné cartridge zapečetěné v ochranném obalu. Na škále Wata, jež označuje fyzický stav sběratelských videoher, získal zcela mimořádných 9,8 bodu z deseti. Desítka by přitom znamenala prakticky zbrusu novou kopii.
„Co vůbec říct, abychom vše vystihli tak dokonale, jak si to tato hra zaslouží? Její význam a postavení v herní historii jsou naprosto jedinečné. A stav této kopie je přímo dechberoucí,“ říká výstižně popis hry na Heritage Auctions. Pro srovnání, zmiňovaná Zelda dosáhla na devět a předchozí Mario na 9,6 bodu.
Do závratných výšin však nelétají pouze ceny za samotné videohry. Začátkem loňského roku se například do dražby dostala unikátní konzole Nintendo PlayStation. Ta vznikla v 90. letech během ojedinělé a velmi rychle ukončené spolupráci gigantů Nintenda a Sony. Bez nadsázky jedinečný kus videoherní historie se vydražil za osm milionů korun.
Přejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.