Švýcarský PriceHubble nedávno koupil český startup Realtify a oba teď slaví. Investoři do něj posílají 735 milionů

Peter BrejčákPeter Brejčák

pricehubble-team-lea-waser

Foto: PriceHubble

Stefan Heitmann a Markus Stadler (zakladatelé PriceHubble) a Julien Schillewaert (CEO)

0Zobrazit komentáře

Tomu se říká dobré načasování. Vladislav Kochetov se svým startupem Realtify, který vyvíjí datově-analytický nástroj pro development rezidenčních nemovitostí, vstoupil na trh v létě 2020. V letošním červnu, tedy o pouhých jedenáct měsíců později, firmu za desítky milionů korun prodal švýcarskému PriceHubble a ten teď sám hlásí další velkou novinku, která má jeho rozvoj dál akcelerovat.

Rychle rostoucí startup, který působí v oblasti analytiky umělé inteligence a digitálních řešení pro realitní trh, oznámil dokončení druhého investičního kola, a to ve výši 34 milionů dolarů. PriceHubble tak v přepočtu získává přibližně 735 milionů korun. Jeho úspěch se přitom dotýká i české scény.

Kromě toho, že startup díky zmiňované akvizici působí na tuzemském trhu, v něm podle informací CzechCrunche drží podíl i sám Kochetov. Přesnou výši tohoto podílu však nesděluje. „To je bohužel přísně důvěrná informace. Mohu ale říct, že jsem uzamkl cenu akcií už před novou valuací,“ komentuje s úsměvem Kochetov.

Pro PriceHubble teď jde o druhé investiční kolo, podle portálu Pitchbook se startupu již předtím podařilo získat pět milionů dolarů. Aktuální kolo vedla společnost Digital+ Partners s výrazným přispěním fondů Latitude Ventures, TX Ventures a několika angel investory včetně Martina Enderleho, předsedy dozorčí rady německé společnosti Delivery Hero, vlastníka Dáme Jídlo.

vladislav-kochetov-3

Foto: Realtify

Vladislav Kochetov je ve PriceHubble odpovědný za rozvoj podnikání ve střední a východní Evropě

„Celý náš tým je nesmírně hrdý na to, že může oznámit úspěšné zafinancování druhého investičního kola. Jde o významný milník na cestě k naplnění naší vize stát se jednoznačným lídrem v oblasti digitálních řešení založených na datech pro nemovitostní a finanční trhy v Evropě a Asii,“ říká Julien Schillewaert, ředitel PriceHubble.

Švýcarský startup zabývající se technologiemi v realitách (tzv. proptech) založili Stefan Heitmann a Markus Stadler v roce 2016 a aktuálně působí na devíti trzích, kromě domácího Švýcarska také v Česku, na Slovensku, ve Francii, Německu, Rakousku, Japonsku, Nizozemsku a Belgii. Celkem má přes 800 zákazníků, přičemž jejich počet se během posledních dvanácti měsíců ztrojnásobil.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

PriceHubble vyvíjí produkty pro realitní trh založené na datech a strojovém učení se zaměřením na oceňování nemovitostí a prediktivní analýzu. Cílem je přinášet na trh větší transparentnost. Nově získané prostředky chce firma využít ke strategickému růstu a expanzi či k dalším inovacím v oblasti datových zdrojů.

„Díky novému kapitálu může PriceHubble dále urychlit expanzi na globálním trhu a pokračovat v rozšiřování našeho technologického prvenství v oblasti řešení založených na datech pro realitní a finanční trhy. Jedná se o jedno z největších druhých kol na evropské proptech scéně a rád bych poděkoval našim stávajícím i novým investorům za jejich důvěru a odhodlání,“ popisuje Heitmann.

„Přestože k digitalizaci marketingu nemovitostí došlo před více než deseti lety, mnoho aspektů procesu prodeje a oceňování zůstává stále analogových, což znamená, že je každá fáze transakčního procesu citlivá. PriceHubble do odvětví přináší oceňování založené na datech a prediktivní analytice, které mají pomoci vyřešit stále často existující problémy realitního trhu,“ dodává Remus Brett z Latitude Ventures.

Izraelský startup chce pěstovat steaky v bioreaktorech klidně i na Marsu. Nabral na to další více než dvě miliardy

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

aleph-farms-steak-1

Foto: Aleph Farms

Vypěstovaný steak od Aleph Farms má být téměř k nerozeznání od hovězího masa

0Zobrazit komentáře

I když si mnozí uvědomují negativní environmentální nebo etické aspekty konzumace masa, vzdát se ho prostě není jednoduché. Čím dál více startupů a firem se nám ale snaží prodat ideu, že můžeme, respektive brzy budeme moci, maso jíst, a přitom se chlubit takřka nulovou uhlíkovou stopou našeho oběda. Řešením mají být rostlinné nebo ještě lépe laboratorní náhražky zvířecích produktů. Izraelský startup Aleph Farms na jejich vývoj získal dalších 105 milionů dolarů.

Už od roku 2017, kdy byl založen, se Aleph Farms specializuje na kultivaci masa v bioreaktorech, do nichž se vloží malý objem buněk odebraných z živého zvířete a ty pak díky speciální výživě vyrostou třeba do steaku. Jelikož startup nedávno úspěšně vytvořil prototyp jednoho takového rib eye steaku, spustil druhé kolo financování, kde od mnoha gastronomických i investičních firem z celého světa získal v přepočtu více než 2,2 miliardy korun.

Aleph Farms se díky tomu v ohledu přitahování investic staly druhým nejúspěšnějším ze všech projektů, které v laboratoři pěstují maso ke konzumaci. První místo se 186 miliony dolarů v rámci financování Series loni získali američtí Memphis Meats, což podle mnohých znamenalo zlomový bod v daném segmentu. Jak navíc dodává Bloomberg, aktuální zpráva z Aleph Farms znamená, že celkový objem investic do laboratorního masa za rok 2021 už teď překročil rekordní loňský rok.

Minimálně investoři tak na tomto poli očekávají velké věci, i když je stále spíše v raných začátcích. Kultivace masa v bioreaktoru už v základu představuje složitý proces analýzy buněčné struktury množených tkání, fungování samotných buněk, chemických procesů jejich růstu a podobně. Na konci je navíc jenom beztvará šedá hmota, masu sice blízká na molekulární úrovni, ale na talíři by ji asi nikdo nechtěl.

aleph

Foto: Aleph Farms

Vypěstovaný rib eye steak od startupu Aleph Farms

Nejjednodušší je nabídnout ji v mleté formě, to ovšem uspokojí pouze malou část strávníků. Aleph Farms se proto od svého začátku soustředí na vytváření steaků nerozeznatelných od těch přímo ze zvířete. Porcí vysokého roštěnce, pro kterou nemusela zemřít kráva, se pochlubilo letos v únoru. Celé kouzlo se skrývá ve speciálně vyvinuté metodě 3D tisku buněk ve vrstvách, díky níž lze zajistit správnou strukturu výsledné „flákoty“.

„Připravujeme se na to, že v roce 2022 na trh uvedeme náš první produkt – tenký hovězí steak,“ řekl serveru NoCamels spoluzakladatel a ředitel Aleph Farms Didier Toubia. „Dodatečný kapitál od špičkových partnerů s bezkonkurenčními zkušenostmi a odbornými znalostmi nás výrazně přibližuje naší vizi poskytovat bezpečný a bezpodmínečný přístup ke kvalitní výživě komukoli, kdykoli a kdekoli,“ dodal.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Konkrétně mají získané investice Izraelcům pomoci jak v pokračování současného vývoje, tak ve vytváření jiných druhů steaků i masa z různých zvířat, o což se snaží i konkurenční Future Meat Technologies. Byť je se skotem spojena největší ekologická zátěž, spolu s etickou stránkou je výrazná také u dalšího dobytka či kuřat. Hlavně ale peníze pomohou v expanzi produkce a do budoucna také na další trhy mimo ten domácí.

Právě to v současnosti představuje zdaleka největší výzvu pro laboratorní maso. Nevíme totiž, jak ho vyrábět dostatek při dostatečně nízké ceně. „Vytisknutý“ rib eye steak, o němž jsme psali v únoru, byl jen důkazem konceptu, který ukazuje pouze technickou proveditelnost a k verzi vhodné pro uvedení na trh má velice daleko.

Bylo by vůbec možné ho ve velkém měřítku, v týdny trvajícím procesu 3D tisku pěstovat a zajistit přitom cenu blízkou zvířecímu produktu? To dnes dost možná neví ani v Aleph Farms.

aleph-farms-space-biofarm-laboratory-meat-bioreactor

Foto: Aleph Farms

Biofarma na maso na jiné planetě podle Aleph Farms

Moment, kdy laboratorní maso dosáhne ceny toho zvířecího, je podle ředitele startupu asi pět let daleko od plánovaného vstupu na trh. Do té doby bude nejspíš výsadou jen určité části společnosti. Paralelně se samotným vývojem bude navíc třeba přesvědčit samotné konzumenty i zákonodárce, že steak z bioreaktoru na trhu má své místo.

Aleph Farms nedávno navázal spolupráci s firmami v Japonsku a Brazílii, díky čemuž bude moci svoje produkty nabídnout i tam. Zvlášť zajímavá je brazilská dohoda s gastronomickou firmou BRF, pro níž jsou zvířecí produkty jedny z hlavních. Rýsuje se zde cesta částečného přechodu masového průmyslu na alternativy.

apple-severance-emmy

Přečtěte si takéSkvělé komedie, sci-fi i kriminálky. Je Apple TV+ nové HBO?Skvělé komedie, napínavé sci-fi, chytré kriminálky a F1. Je Apple TV+ nové HBO?

Izraelský startup má dokonce ambice steaky vyrábět na základnách na jiných planetách, například na Marsu, a už v roce 2019 se podařilo několik porcí vypěstovat na palubě Mezinárodní vesmírné stanice. Získávat maso z laboratoří místo živých zvířat na polích a ve velkochovech se dnes nicméně snaží dle dostupných údajů kolem sedmdesáti startupů po celém světě.

Ačkoliv všechny mají k produktu pro běžné lidi poměrně daleko, zájem rychle roste už nyní a odráží vývoj trhu s rostlinným masem, které získává na popularitě u zákazníků. Podle některých odhadů mají do roku 2040 šanci získat třetinu celého masového trhu, v té době odhadovaného na 1,8 bilionu dolarů. Není divu, že investice přibývají. A veškeré důležité dění v této oblasti můžete sledovat i na CzechCrunch.cz.