United Airlines pokračují v nákupech letounů budoucnosti. Od startupu Heart pořídí 100 elektrických letadel
Některým přepravním společnostem přestává být vůně spalovaného kerosinu po chuti, a proto hledají alternativu. United Airlines ji našly u švédského startupu Heart Aerospace, od kterého odeberou hned 100 kusů devatenáctimístných letounů ES-19 poháněných elektřinou. Stroje by měly od roku 2026 obsluhovat regionální americké linky.
Jak to tak vypadá, United Airlines se rozhodly vybudovat flotilu plnou futuristických letounů. Na začátku roku už totiž oznámily pořízení strojů Archer Aviation, od kterých za minimálně miliardu dolarů nakoupí stroje schopné kolmého vzletu i přistání. Spolu s nimi bude navíc v hangárech americké přepravní společnosti stát také 15 nadzvukových letounů od startupu Boom, jejichž počet by se mohl časem rozrůst hned na 50 kusů.
United Airlines však s nákupy nekončí a nyní oznámily plány pořídit navrch hned stovku elektrických letounů. Ty budou pocházet z dílny švédského startupu Heart Aerospace, do kterého United Airlines také rovnou investovaly, a to společně s Breakthrough Energy Ventures Billa Gatese a Mesa Airlines. Nákup strojů by měl proběhnout ihned poté, co letouny splní veškeré bezpečnostní, obchodní a provozní požadavky.
Důvodem, proč United Airlines nakupuje nízkoemisní stroje ve velkém, je jejich závazek dostat své emise do roku 2050 na úplnou nulu. To by vzhledem k tomu, že podobné cíle má celá řada leteckých společností, nebylo samo o sobě tak unikátní. V případě United Airlines by však tohoto cíle nemělo být dosaženo uhlíkovými kompenzacemi, ale provozem skutečně bezemisních letounů.
„Jsme hrdí na to, že můžeme ve spolupráci se společností Mesa Air Group přinést našim zákazníkům elektrická letadla dříve než jakákoli jiná americká letecká společnost,“ prohlásil Michael Leskinen, prezident United Airlines Ventures, investiční paže amerických aerolinek.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs
Jeho slova by měla být naplněna v roce 2026, na kdy je naplánované dokončení vývoje letounu ES-19 a jeho uvedení na trh. Mělo by se jednat o letoun podstatně větší než doposud představená elektrická letadla, který bude využívat stejného typu baterií, s nimiž je pracováno v automobilovém průmyslu.
Tento krok by mohl výrazně urychlit vývoj pohonného ústrojí, díky němuž by měly mít ES-19 dostatek energie pro lety dlouhé až 400 kilometrů. Stroje koncipované pro devatenáct pasažérů by měly být schopny odbavit více než stovku vnitrostátních linek ve Spojených státech.
„Očekáváme, že trh regionální letecké dopravy na krátké vzdálenosti bude hrát klíčovou roli v rozvoji elektrických letadel. Se zdokonalováním technologie baterií by se měla letadla s většími rozměry stávat stále životaschopnějšími. My ovšem nechceme čekat na letadla pro 50, 75 či 125 pasažérů. Chceme se zapojit hned tím, že investujeme do společnosti, která má podle našeho názoru velký technologický náskok a naději, že s ní budeme časem spolupracovat na letounech se stále většími rozměry,“ dodal Leskinen.
Spolu s United Airlines se k nákupu stovky letounů tohoto typu zavázala také Mesa Air Group, která je strategickým partnerem United Airlines. Taktéž americký podnik každoročně přepraví více než 13 milionů pasažérů na linkách propojujících 95 měst ve 35 státech amerického kontinentu. I díky této společnosti by se tak letecká přeprava nad Spojenými státy mohla stát daleko ekologičtější.