40 let stará hra drtí Kickstarter. Malí obři z BattleTechu už vybrali přes sto milionů, tradici mají i v Česku

Figurková válečná hra dala vzniknout videohernímu MechWarriorovi, sama teď prožívá obrovskou renesanci. A od 90. let se jí daří i u nás.

Michal MančařMichal Mančař

battletech-boxed

Foto: MechWarrioři z CzechCrunche

BattleTech u nás v devadesátkách vyšel v češtině. Dnes se tak i lokální komunita těší z jeho renesance

0Zobrazit komentáře

Kolik peněz asi tak může na Kickstarteru vybrat skoro čtyřicet let stará stolní hra? Možná vás to překvapí, ale jsou to miliony dolarů. Dokonce tolik, že financují útok na samotný vrchol nejúspěšnějších herních projektů crowdfundingové platformy. Takovou drtivou ofenzívu zrovna finišuje BattleTech, stolní hra o soubojích gigantických BattleMechů alias OBRů. Právě ta, která je vzorem pro videoherní MechWarrior. A také ta, na kterou se od devadesátých let v knihovničce práší mnoha českým hráčům.

Představte si devadesátky v Česku. Videohry byly v plenkách (nebo spíš na disketách). Stolní hry znamenaly buď Člověče, nebo Dostihy. A do toho přišlo nakladatelství Altar. Dnes už spíš zapomenutá značka, bez které si ale počátky herní zábavy u nás nejde představit. Vždyť to byl Altar, který domácím hráčům přinesl Dračí doupě, legendární českou variaci na slavné Dungeons & Dragons. Kromě fantasy hry na hrdiny se ale podíval i do mechanizované budoucnosti válečnictví. Představil u nás značku BattleTech.

Tu možná neznáte v její původní podobě figurkové válečné hry. Ale dost možná jste se s ní setkali ve videoherní sérii MechWarrior. Třebas takový její pátý díl nebo multiplayerová akce MechWarrior Online jsou v současnosti stále relevantní a hrané tituly. Jenže velice aktivní je i prapůvodní BattleTech. Ten, co se hraje na papírových mapách s šestiúhelníky a v tahových soubojích na stole detailně simuluje střety mnohatunových kráčejících kolosů. Dokonce je tak aktivní, že právě válcuje Kickstarter.

Na crowdfundingové platformě v těchto dnech finišuje už druhá kampaň BattleTechu. V té první v roce 2019 vybralo rozšíření základní hry od 11 tisíc lidí 2,6 milionu dolarů, něco přes padesát milionů korun. Aktuální kampaň pět dní před koncem tehdejší částku už více než zdvojnásobila. Počítadlo vybraných peněz se díky dvaceti tisícům fanoušků přetočilo už přes 5,7 milionu dolarů, tedy více než 120 milionů korun. Podle předpovědi serveru Kicktraq, jenž sleduje vývoj crowdfundingových projektů, by mohlo v závěru ukázat sedm milionů dolarů.

battletech-03

Foto: CzechCrunch

Figurky do her jako BattleTech se prodávají nenamalované. Ale i jejich malování je krásnou součástí wargamingu

Když ještě před prvním Kickstarterem američtí vydavatelé z Catalyst Game Labs oznámili velkou renesanci BattleTechu, při níž představili nové produkty a facelift těch starých, nejspíš sami netušili, jakou zlatou žílu natrefí. Mezi stolními hrami je aktuální projekt na Kickstarteru zatím třináctý nejúspěšnější. A to ho ještě čekají poslední dny, které tradičně lákají dost zájemců. Pokud se vyplní sedmimilionová předpověď, zabuší BattleTech na brány top 5 nejfinancovanějších stolních her v historii platformy po boku epického Zaklínače.

To není špatné na hru, která příští rok oslaví čtyřicátiny. Čtyřicátiny? Inu ano, BattleTech vznikl v roce 1984. Což o to, spousta slavných her – už byla řeč o Dungeons & Dragons – je ještě starších. Jenže futuristické válečnictví se na rozdíl třeba právě od slavné hry na hrdiny za ta léta prakticky nezměnilo. Tedy alespoň herně. Dnešním pohledem nehezké kovové figurky vystřídaly moderní plastové modely bitevních strojů. Ale když popadnete stará pravidla a porovnáte je se současnými, najdete minimum změn.

Je snad lepší důkaz dobře nadesignované hry? Možná i proto si ji české nakladatelství Altar vybralo k lokalizaci pro místní trh. V devadesátkách tak do obchodů zamířil BattleTech: Souboj OBRů v 31. století. Proč OBRů? To máte jednoduché, v altařím překladu je to zkratka pro Obrněné Bitevní Roboty v angličtině známé jako BattleMechy či prostě Mechy. I když je nutné dodat, že dvanáct metrů vysoké a po zuby ozbrojené stroje nejsou autonomní roboti, ale živými piloty ovládané bitevní stroje.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nerdovské okénko stranou, BattleTech byl pro české hráče nevídaným úkazem. Pořádaly se v něm turnaje, články o taktice či konstrukci OBRů byste našli v tehdejších magazínech o hrách a fantastice. Díky překladu od Altaru si vytvořil domácí základnu, ze které těží i dnes. Nové produkty a nárůst popularity hry v posledních letech totiž oživily a rozšířily také českou komunitu BattleTechu, která opět pořádá pravidelné herní akce, zaučuje nováčky a podílí se i na fanouškovských překladech herního obsahu.

Stejně jako v minulosti tak BattleTech příznivce doma i ve světě dnes okouzluje neobvyklou taktickou hrou, která vás posadí do velitelského křesla na sci-fi bojišti. Určujete, jakými zbraněmi a kam se svými Mechy (či OBRy) vypálíte. Simuluje konkrétní místa zásahu i zničení jednotlivých součástek. Můžete na bitevní pole napochodovat se stotunovým ničitelem, ale když vás přechytračí menší a obratnější nepřítel, dostane se vám třeba do méně pancéřovaných zad a přesnou trefou vyřadí váš reaktor.

Právě mírou detailů, které však nejsou vykoupeny překombinovanými pravidly – většina situací se řeší hodem dvou kostek a pohledem do tabulky –, BattleTech ční nad jiné válečné hry i devětatřicet let po své premiéře. Takzvaný figurkový wargaming, který na stolech simuluje konflikty skutečné i fantastické, málokdy jde do takové hloubky. Nejznámější hry jako Warhammer, do něhož se zamiloval i herec Henry Cavill, na herní stoly přinášejí desítky, klidně i stovky modelů a hromadu házení kostkami.

battletech-01

Foto: CzechCrunch

BattleTech vznikl v roce 1984, ale popularitu si drží dodnes. I díky videohrám a i díky českým hráčům

Tím ale takové tituly občas ztrácí na rozmanitosti nebo nádechu simulace. Zato v BattleTechu vás čekají okamžiky ne nepodobné hlášením bojových pilotů či velitelů obrněných vozidel. Salva z raketometu vyřadila gyroskop vašeho Mecha, kterému hrozí pád a další poškození. Zvládnete svůj stroj udržet ve stoje? A když dojde na opětování palby, risknete přehřátí a výbuch munice výměnou za vyšší palebnou sílu? Nutno také podotknout, že jiné hry navíc často vyžadují vyšší vstupní náklady než na jednu knížku pravidel a pár figurek OBRů.

BattleTech ale už spoustu let baví nejen svou hratelností. Přidává k ní propracované pozadí rozsáhlého sci-fi příběhu. Ne nadarmo se při vysvětlování univerza BattleTechu používá spojení „Hra o trůny ve vesmíru“. Stovky planet kolonizované lidmi totiž dospěly (tedy spíš neustálou válkou zdegenerovaly) do neofeudalismu, o zrady ani hrdinství není nouze. Příběh BattleTechu pokrývá několik století, vyšly desítky románů (první tři dokonce česky) i notně devadesátkový kreslený seriál.

Dějové pozadí hry, jež vznikla v mozku slavného designéra Jordana Weismana – z jeho práce můžete znát kyberpunkový Shadowrun v papírové i videoherní podobě –, má mimochodem celkem znatelnou českou stopu. Jeden ze šlechtických rodů, které vládnou vesmíru, nese jméno Marik. Mezi rozšířené jazyky jeho říše patří čeština. Jak by také ne, když dávným praotcem rodiny byl ve fiktivních dějinách český důstojník Antonín Marik (nebo že by Mařík…). A mezi jeho potomky byste před budoucími kosmickými panovníky našli třeba i primátora Prahy.

warhammer-henry-cavill

Přečtěte si takéChceš být jako Henry Cavill? Začni s Warhammerem, hraje se i u násChcete být jako Henry Cavill? Začněte s Warhammerem! I u nás snadno najdete spoustu hráčů a fanoušků

Ze stolů se BattleTech každopádně rozlil i do digitálního světa. Úspěšné crowdfundingy a renesance posledních let popularitu původní hry znásobily, přesto zůstává oblíbená videoherní adaptace MechWarrior. Pátý díl série stále dostává rozšíření, příznivci multiplayerových klání poměřují kanóny ve hře MechWarrior Online. I díky první povedené kampani figurkové hry taktéž na Kickstarteru uspěla strategie pojmenovaná také prostě BattleTech. Spíš už retro znalci si pak vzpomenou na vynikající taktické tituly MechCommander.

BattleTech je prostě už skoro čtyři dekády fenomén, který nikdy nezažíval lepší období než dnes. Právě probíhající crowdfunding s podtitulem Mercenaries hru a její už tak bohatou nabídku modelů obohatí o desítky nových figurek vojenské techniky k namalování a další obsah. Pokud také uvažujete o přihození pár desítek dolarů, nezapomeňte si v mezičase pořídit i příručku pravidel, Mercenaries je pouze rozšiřují.

Odlehčenou verzi pravidel pro začátečníky si můžete stáhnout zdarma ze stránek vydavatele Catalyst Game Labs. Plnohodnotná pravidla jinak lze koupit samostatně jako BattleMech Manual či Total Warfare nebo rovnou v základní krabici A Game of Armored Combat s několika modely. Při troše štěstí – nabídka BattleTechu u nás stěží stíhá poptávku – je seženete i v českých e-shopech.

Nejdražší deskovka na trhu. Fantasy dobrodružství ve světě Skyrimu a Morrowindu vyjde v češtině

České vydavatelství Fox in the Box uvede na domácí trh luxusně zpracovanou stolní předělávku slavných videoher od studia Bethesda.

Michal MančařMichal Mančař

test2

Foto: Chip Theory Games

Desková hra The Elder Scrolls: Betrayal of the Second Era bude epickým výletem do fantasy světa Tamriel

0Zobrazit komentáře

Fantasy svět Tamriel ze série The Elder Scrolls už hostil nespočet oblíbených videoher. Nejznámější je sněhem zasypaný Skyrim, svého času vládl Oblivion, ještě dříve uchvátil představivost hráčů vynikající Morrowind, už v devadesátkách pak bavily Daggerfall a Arena. Známá značka her na hrdiny od vývojářů ze studia Bethesda však už přerostla digitální dobrodružství a objeví se i na stolech. Nejnověji v titulu The Elder Scrolls: Betrayal of the Second Era, který vyjde i v češtině.

Deskovka Betrayal of the Second Era právě válcuje crowdfundingovou platformu Gamefound, kde měla před velikonočním víkendem od devíti tisíc podporovatelů vybraných přes 2,8 milionu dolarů, tedy více než 60 milionů korun. Kampaň poběží ještě téměř dva týdny, takže šanci získat vlastní kopii stále máte, nicméně připravte si minimálně 195 dolarů neboli 4 200 korun. Výměnou za nemalou částku vám však po vzoru videoherních titulů bude grandiózní fantasy dobrodružství, které si užijete v kooperaci až se třemi dalšími hrdiny. Anebo i v sólo variantě.

„Hra se snaží přiblížit zážitek z videoher ze stejného univerza na stůl u vás doma. Měla by vytvářet stejná dobrodružství se stejnou volností rozhodnutí, pohybu a vývoje postav, která proslavila elektronickou předlohu,“ popisuje pro CzechCrunch David Hanáček z českého deskoherního vydavatelství Fox in the Box, které se ve spolupráci s americkými autory hry z Chip Theory Games postará o to, že TES: BotSE u nás vyjde v lokalizované variantě. V kampani uváděné datum dodání je říjen příštího roku.

Kombinace zpracování a licence zřejmě ze hry učiní nejdražší lokalizovanou deskovku na trhu.

Hry od Chip Theory Games mají pověst precizních a ne levných produktů, jejichž cena však odpovídá kvalitě výroby a materiálů. Drobnou útěchou pro šetřivější hráče může být skutečnost, že v 195 dolarech za základní krabici (s několika knihami pravidel a příběhů, stovkami karet a žetonů, herními mapami…) je už započítána cena dopravy. Jenže kdybyste chtěli i rozšíření, připravte si dalších pětatřicet dolarů. A za čtyři stovky dolarů neboli 8 500 korun můžete získat kompletní edici s luxusními doplňky.

Elder Scrolls: Betrayal of the Second Era každopádně hráče bez ohledu na cenu a jazyk zavede do několika provincií světa Tamriel, například do Skyrimu a Morrowindu, které daly jméno už zmiňovaným videohrám. Vedle nich se ale podíváte třeba i do Cyrodiilu, který zase můžete znát z Oblivionu. Po volbě rozmanitých ras a povolání vašich hrdinů budete putovat po mapě a procházet příběhovou kampaní, která nabídne přes tři desítky rozsáhlých úkolů. A samozřejmě budete potkávat monstra a získávat magické poklady.

Taková hratelnost bude znalcům původních her dobře známá. A dost možná jim bude známé i jméno Davida Hanáčka. Ten se totiž dříve angažoval v komunitních překladech her od Bethesdy, v případě Oblivionu lokalizační tým dokonce vedl. Před sedmi lety pak své nadšení do her, tentokrát těch stolních, proměnil v založení Fox in the Box. Ke své běžnější profesi tak přidal uvádění vybraných deskovek pro náročné hráče na český trh.

„Dnes bych už Fox in the Box nenazval vedlejší záležitostí, právě naopak, pro mě už je spíše tou hlavní. Ale ano, kromě něj ještě řídím softwarové projekty. Umožňuje mi to udržovat vnitřně pro Fox in the Box status koníčku, kterému pak člověk může dát zvláštní péči a neupadá to do stereotypu denního zaměstnání,“ říká Hanáček. Na rozdíl od portfolia velkých hráčů na českém trhu, například Albi nebo Blackfire, se Fox in the Box soustředí na komplexnější tituly třeba s nižším nákladem, ale o to větší herní hloubkou.

„Dnes už je z vydavatelství společnost s ručením omezeným, s patnácti spolupracovníky a s obratem kolem deseti milionů korun ročně. Většina dosaženého zisku ale zůstává ve firmě a umožňuje nám nákup zajímavějších a nákladnějších her a realizaci projektů, které by byly dříve nemyslitelné. The Elder Scrolls je určitě jeden z nich,“ říká zakladatel Fox in the Box.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Navzdory vyšším nákladům však bude získání hry přes kampaň na Gamefoundu výhodnější než následné pořízení v běžné distribuci. „Hovořit o ceně je předčasné, ale kombinace legendárního zpracování od Chip Theory Games a licence The Elder Scrolls zřejmě ze hry učiní nejdražší lokalizovanou deskovku na trhu,“ upozorňuje Hanáček. Ze stejného světa jako TES: BotSE mimochodem v češtině vyjde i The Elder Scrolls V: Skyrim The Adventure Game, který zájemce vyjde na 3 499 korun.

V současnosti Fox in the Box eviduje zhruba tři stovky podporovatelů na Gamefoundu z Česka. To není kdovíjak vysoké číslo, navíc při vzpomínkách na problémy velkolepé české fantasy deskovky Euthie nebo stolního zpracování populární videohry Kingdom Come: Deliverance. Oba projekty musely své crowdfundingové kampaně skrečovat, ačkoliv několikanásobně překonaly veřejně uváděný cíl. Klíčovým problémem byl i nízký počet podporovatelů. Naštěstí to ale v případě Euthie dobře dopadlo, po krachu KCD se zase objevila nová naděje na vydání.

„Ale jednak kampaň na Gamefoundu ještě potrvá, takže doufám, že se dočkáme vyšších čísel. A pak šlo o to hlavně zjistit, jak velký zájem o takový titul u nás je. Zmíněná meta je slušný základ, se kterým dokážeme nadále pracovat,“ ujišťuje vydavatel. A tak se zatím v klidu může věnovat třeba řešení češtiny. „Pro korekturu překladu najmeme někoho s dobrou znalostí celého světa The Elder Scrolls. Je možné, že opráším kontakty na původní lokalizační tým,“ uzavírá David Hanáček.