40 let stará hra drtí Kickstarter. Malí obři z BattleTechu už vybrali přes sto milionů, tradici mají i v Česku
Figurková válečná hra dala vzniknout videohernímu MechWarriorovi, sama teď prožívá obrovskou renesanci. A od 90. let se jí daří i u nás.
Kolik peněz asi tak může na Kickstarteru vybrat skoro čtyřicet let stará stolní hra? Možná vás to překvapí, ale jsou to miliony dolarů. Dokonce tolik, že financují útok na samotný vrchol nejúspěšnějších herních projektů crowdfundingové platformy. Takovou drtivou ofenzívu zrovna finišuje BattleTech, stolní hra o soubojích gigantických BattleMechů alias OBRů. Právě ta, která je vzorem pro videoherní MechWarrior. A také ta, na kterou se od devadesátých let v knihovničce práší mnoha českým hráčům.
Představte si devadesátky v Česku. Videohry byly v plenkách (nebo spíš na disketách). Stolní hry znamenaly buď Člověče, nebo Dostihy. A do toho přišlo nakladatelství Altar. Dnes už spíš zapomenutá značka, bez které si ale počátky herní zábavy u nás nejde představit. Vždyť to byl Altar, který domácím hráčům přinesl Dračí doupě, legendární českou variaci na slavné Dungeons & Dragons. Kromě fantasy hry na hrdiny se ale podíval i do mechanizované budoucnosti válečnictví. Představil u nás značku BattleTech.
Tu možná neznáte v její původní podobě figurkové válečné hry. Ale dost možná jste se s ní setkali ve videoherní sérii MechWarrior. Třebas takový její pátý díl nebo multiplayerová akce MechWarrior Online jsou v současnosti stále relevantní a hrané tituly. Jenže velice aktivní je i prapůvodní BattleTech. Ten, co se hraje na papírových mapách s šestiúhelníky a v tahových soubojích na stole detailně simuluje střety mnohatunových kráčejících kolosů. Dokonce je tak aktivní, že právě válcuje Kickstarter.
Na crowdfundingové platformě v těchto dnech finišuje už druhá kampaň BattleTechu. V té první v roce 2019 vybralo rozšíření základní hry od 11 tisíc lidí 2,6 milionu dolarů, něco přes padesát milionů korun. Aktuální kampaň pět dní před koncem tehdejší částku už více než zdvojnásobila. Počítadlo vybraných peněz se díky dvaceti tisícům fanoušků přetočilo už přes 5,7 milionu dolarů, tedy více než 120 milionů korun. Podle předpovědi serveru Kicktraq, jenž sleduje vývoj crowdfundingových projektů, by mohlo v závěru ukázat sedm milionů dolarů.
Figurky do her jako BattleTech se prodávají nenamalované. Ale i jejich malování je krásnou součástí wargamingu
Když ještě před prvním Kickstarterem američtí vydavatelé z Catalyst Game Labs oznámili velkou renesanci BattleTechu, při níž představili nové produkty a facelift těch starých, nejspíš sami netušili, jakou zlatou žílu natrefí. Mezi stolními hrami je aktuální projekt na Kickstarteru zatím třináctý nejúspěšnější. A to ho ještě čekají poslední dny, které tradičně lákají dost zájemců. Pokud se vyplní sedmimilionová předpověď, zabuší BattleTech na brány top 5 nejfinancovanějších stolních her v historii platformy po boku epického Zaklínače.
To není špatné na hru, která příští rok oslaví čtyřicátiny. Čtyřicátiny? Inu ano, BattleTech vznikl v roce 1984. Což o to, spousta slavných her – už byla řeč o Dungeons & Dragons – je ještě starších. Jenže futuristické válečnictví se na rozdíl třeba právě od slavné hry na hrdiny za ta léta prakticky nezměnilo. Tedy alespoň herně. Dnešním pohledem nehezké kovové figurky vystřídaly moderní plastové modely bitevních strojů. Ale když popadnete stará pravidla a porovnáte je se současnými, najdete minimum změn.
Je snad lepší důkaz dobře nadesignované hry? Možná i proto si ji české nakladatelství Altar vybralo k lokalizaci pro místní trh. V devadesátkách tak do obchodů zamířil BattleTech: Souboj OBRů v 31. století. Proč OBRů? To máte jednoduché, v altařím překladu je to zkratka pro Obrněné Bitevní Roboty v angličtině známé jako BattleMechy či prostě Mechy. I když je nutné dodat, že dvanáct metrů vysoké a po zuby ozbrojené stroje nejsou autonomní roboti, ale živými piloty ovládané bitevní stroje.