Aby firmy mohly dál růst, musí naplno využít digitální svět, říká Radek Dráb z Accenture Song
Firmy se musí přizpůsobit nové době a změnit způsob, jak se zákazníky komunikují a interagují. Jinak se stanou irelevantními.
Radek Dráb, šéf Accenture Song pro střední Evropu
Nebýt na internetu dnes znamená neexistovat. Pro firmy je už prakticky nezbytnou nutností působit také v online světě a stejně jako roste důležitost digitálního působení, narůstá zároveň složitost interakcí se zákazníky. Značky komunikují na Facebooku, Instagramu, TikToku, mají své e-shopy a při stále větší konkurenci si potřebují nejen udržet stávající zákazníky, ale též získávat nové. Podle Radka Drába je přitom klíčové, aby se firmy zaměřily na celkovou zkušenost s jejich značkami a ne pouze na komunikaci a marketing. To totiž nestačí.
Radek Dráb ví, o čem mluví. V Česku a regionu střední Evropy řídí Accenture Song, kde se specializují na transformaci zákaznické zkušenosti. Jedna z divizí poradenské společnosti Accenture pracuje na projektech, které sahají od produktových inovací přes marketing až po prodej a služby, a Radek Dráb v rozhovoru pro CzechCrunch vysvětluje, jak se potřeby firem v digitálním světě mění.
Komunikace se zákazníkem se stále více přesouvá do digitálu, pandemie tento trend ještě umocnila. Jakým výzvám dnes čelí firmy a jejich marketingové týmy?
Přesun do digitálu samozřejmě není úplná novinka, kterou by přinesla jen pandemie. Ta tento trend pouze akcelerovala. Digitální interakce mezi firmami a jejich zákazníky narůstají už řadu let. Spolu s tím ovšem narůstá i komplexita těch interakcí – stále přibývají nové komunikační platformy, možnosti prezentace na nich i množství technologických nástrojů pro jejich obsluhu.
To vše při zpravidla neměnné, respektive spíše klesající výši firemních prostředků na marketing. Práce marketingových manažerů je tak stále těžší. Chce se po nich více, za méně a rychleji.
Co by v takové situaci měly marketingové týmy dělat, aby dokázaly dál udržet své zákazníky a získávat nové?
Aby firmy a jejich značky zůstaly v dnešním prostředí pro zákazníka relevantní, musí změnit způsob, jak s ním interagují. Marketing dneška by měl být jen zčásti o komunikaci, tedy ve smyslu kampaní a jednosměrných sdělení. Marketing musí být „větší než komunikace“ a musí se soustředit na zkušenost.
Metriky, jakými je například povědomí o značce, vypovídají pouze o dílčí dimenzi značek klientů. Protože – a to je klíčové – značka je soubor příslibů. Ale to, jak jsou ony přísliby naplněny, je právě ona zkušenost se značkou. Zkušenost navíc musí být doručena celou firmou, nejen marketingovými kampaněmi.
Proto v Accenture Song propojujete celou řadu oborů?
Pro takovou situaci máme unikátní servisní model, který spočívá v propojení strategického poradenství, technologií a marketingu i kreativity. Firmám pomáháme i díky našemu zázemí ve strategickém poradenství a technologiích marketing řešit komplexněji a napojit ho na větší transformační projekty, včetně nastavení obchodních a provozních modelů a volbu a vyladění technologické infrastruktury, bez které dnes marketing nemůže fungovat. To vše s cílem generovat konkrétní dopad na prodeje a obchodní výsledky. Škála našich možností je tedy širší než u tradiční marketingové agentury a sahá od designu a inovací přes technologické platformy, značky a komunikaci až po obsah a digitální marketing.
To je poměrně široké rozkročení aktivit. Vy jste ostatně historicky nakoupili mnoho firem, které pomohly expertizy v daných oblastech budovat. Je to vaše cesta, jak růst?
V každém z výše zmíněných pilířů chceme klientům nabízet ty nejlepší kapacity z oboru. Budujeme je jak organicky, tak akvizicemi, přičemž v poslední dekádě bylo Accenture nejaktivnější na trhu ze všech poradenských firem, pokud jde o nákupy firem. Například v oblasti designu a inovací zákaznické zkušenosti zapojujeme specializovanou agenturu Fjord. V oblasti značky a komunikace zase dodáváme služby marketingové agentury, a to včetně marketingové a komunikační strategie, kreativity a projektového managementu. Tady byla a je naše akviziční aktivita obzvláště výrazná.
Nejvýraznější byla bezpochyby akvizice známé agentury Droga5 z roku 2019. Jak zapadla do vaší strategie?
Jednak se loni stal celosvětovým CEO Accenture Song sám zakladatel Droga5 David Droga a i díky němu posilujeme naše vedení o další kapacity z oboru. Namátkou zmíním Nicka Lawa, který dříve působil na pozici globálního viceprezidenta Applu, kde měl na starosti integrovaný marketing. Zároveň Droga5 přináší do Accenture Song zkušenosti z práce na kampaních pro klienty, jako je například Facebook, Amazon, HBO či Under Armour. Součástí naší sítě je ale také celá řada dalších agentur, které působí v různých oblastech a na různých trzích.
V Německu pracuje pro Lufthansu či Zalando naše agentura Kolle Rebbe. SinnerSchrader je vedoucí globální digitální agenturou pro koncern Volkswagen a má osmdesátičlenný tým i v Praze. Další naše společnost Mackevision je špička v oblasti SFX (speciální efekty) a CGI (počítačově generované vizuály), pracuje pro řadu automobilek včetně Porsche a Ferrari a dodávala také vizuální efekty pro seriál Game of Thrones. A mohl bych dál pokračovat. Máme silné zastoupení od Skandinávie po Jihoafrickou republiku, od Spojených států po Čínu a Austrálii.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.