Aby zaměstnanci dobili baterky. Bumble vyhlásil týdenní volno pro všechny pracovníky, české firmy váhají
Whitney Wolfe Herdová, CEO a zakladatelka seznamky Bumble
Pokud jste čirou náhodou potřebovali něco řešit se zástupci datingové aplikace Bumble nebo online seznamky Badoo, která pod Bumble spadá, nejspíš jste měli minulý týden smůlu. Firma se totiž od pondělí do neděle zavřela a dala téměř všem svým zaměstnancům po celém světě týdenní placené volno. A byť může jít o poměrně zvláštní přístup, podobné myšlenky nejsou úplně cizí ani některým českým firmám, které jsme oslovili a zeptali se jich, jak se k takovému kroku staví.
Zprávu o zavedení týdenní placené dovolené pro 700 pracovníků americká firma potvrdila krátce poté, co se na Twitteru objevil (nyní už smazaný) příspěvek od editorky obsahu Bumblu Clare O’Connorové, která popsala atmosféru ve firmě jako „kolektivní vyhoření“.
Bumble tvrdí, že celofiremní volno bylo třeba, aby se zaměstnanci dokázali srovnat s post-covidovým stresem a mohli se po celý týden soustředit sami na sebe. Do práce se vrací dnes, v pondělí 28. června. Jak ovšem firma uvedla na Twitteru, benefit se netýkal týmů zákaznické podpory.
We recently announced that all Bumble employees will have a paid, fully offline one-week vacation in June, so you could say we *feel this.* #APaidWeekOff https://t.co/MLitlvZDvz
— Bumble (@bumble) April 30, 2021
Podobně odůvodňovala svůj stejný krok i sociální síť LinkedIn. Ta zavřela dveře taktéž na celý týden od 5. dubna. V jejím případě se přitom jedná o násobně větší proces – volno totiž mělo téměř 16 tisíc zaměstnanců. Ke kroku se odhodlala poté, co náznaky vyhoření začaly vycházet z celofiremních dotazníků spokojenosti.
Pro LinkedIn se přitom nejednalo o úplnou novinku. Podobné celkové vypnutí firmy (vyjma kritické infrastruktury) měl i v prosinci kolem vánočních svátků. Teuila Hansonová, která v LinkedInu zodpovídá za nábor, rozvoj a růst zaměstnanců, tvrdí, že po takovém volnu se pracovníci cítili více energičtí a odpočatí.
Firmy nad duševním zdravím přemýšlí více
Pandemický rok ukázal, jak může být lidská psychika křehká. O to víc v situaci, kdy je vytržená z pracovního prostředí a posazená do home officu. Rozšiřují se tak i benefity, například donáška firemních svačin do domácího prostředí. Řada firem jako český antivirový gigant Avast či hudební streamovací služba Spotify také úplně přestane řešit, kolik hodin stráví daný zaměstnanec prací a zda bude v kanceláři nebo doma.
Změn přemýšlení si všímá také i vzdělávací agentura Atairu, která tématem transformace byznysu v kontextu covidu provedla za posledních dvanáct měsíců zhruba stovku firem. Wellbeing a duševní zdraví se stalo i pro ty tuzemské prioritou.
„Můžeme potvrdit, že české firmy přemýšlí nad stejnými prioritami jako firmy v zahraničí. Z nice-to-have aktivity se wellbeing posunul na absolutní nutnost. Bude zajímavé sledovat, s jakými konkrétními postoji budou firmy přicházet, co se týče prázdninového období,” říká pro CzechCrunch Radka Dohnalová, CEO a zakladatelka Atairu.