Práce v Avastu se zásadně promění. Noví zaměstnanci se s ostatními ještě nepotkali a možná ani nepotkají

avast-office-praha-hq-minInsider

Foto: Avast

Pražské sídlo Avastu

0Zobrazit komentáře

Reakce české vlády na pandemii je proměnlivá jako počasí. Od pátku mají lidé, pokud možno, opět zůstat pracovat z domova. Na Avast však proměnlivá nařízení nedopadají. Tuzemský antivirový obr se totiž již v létě rozhodl, že do konce roku zůstanou jeho kanceláře zavřené. Avast tak dokázal nejen to, že svým zaměstnancům důvěřuje, ale také, že na krizové situace dokáže efektivně reagovat a držet směr.

Výkonný ředitel firmy Ondřej Vlček nyní ve svém příspěvku na LinkedInu představil nové firemní procesy, které reflektují změny posledních měsíců. Kromě práce odkudkoliv přibude od nového roku neomezená dovolená, svoboda v organizování pracovního času a zaměstnanecké akcie.

Avast, který letos utržil už 15 miliard korun, však chce být připraven i na časy, kdy se zaměstnanci vrátí zpět do kanceláří. Připravují se proto nová studia pro spolupráci týmů i klidnější zóny pro nerušenou práci jednotlivců. „Rok 2020 zpochybnil naše předsudky, chování a dokonce i hodnoty,“ přiznal Vlček v úvodu svého příspěvku.

Sbližování offline a online prostředí nemohlo nabrat větší akceleraci a Vlček předjímá důležitost jednodušších a agilnějších pracovních opatření. Management se proto sešel u rýsovacího prkna a začal hledat možnosti pro větší flexibilitu zaměstnanců v budoucnosti, jakkoliv může být nepředvídatelná.

vlcek-autor-david-sheppard-min

Foto: David Sheppard/Avast

Ondřej Vlček, CEO Avastu

Od ledna 2021 v Avastu přestanou řešit, kolik hodin zaměstnanec strávil na svém úkolu, i to, zda sedí v kanceláři, nebo na Kanárských ostrovech. Pozornost směřují čistě na výsledky. Zaměstnanci si tak mohou bez těžkého svědomí dovolit spát až do oběda a místo pátku pracovat v neděli. Samozřejmě pokud zrovna nemají schůzku s klientem.

Avast po svých lidech vyžaduje maximální efektivitu a věří, že právě absolutní svoboda jim v tom pomůže. Budují kulturu s každodenní flexibilitou, kde si lidé mohou svůj režim řídit tak, aby vyhovoval jejich osobním potřebám na neformálním ad-hoc základě.

„Flexibilitu slibují všechny IT firmy, ale zdá se, že tady to opravdu myslí vážně vzhledem k tomu, že je to součástí nových firemních stanov,“ říká pro CzechCrunch devětadvacetiletý UX designér Jozef Šovčík, jehož letošní zkušenost nové pořádky perfektně ilustruje.

Do Avastu Šovčík nastoupil v květnu letošního roku a se svým týmem se dosud neviděl. Celý náborový proces proběhl online, osobně se s někým z Avastu setkal až při podpisu smlouvy a přebírání počítače. „Nikdo nebyl připravený na takovou situaci, takže nebylo úplně jednoduché zorientovat se v procesech a v práci. Všechno je zřejmě někde popsané, jen je občas složité to dohledat. Na dotazy však skvěle funguje Slack,“ popisuje Šovčík.

avast-office-praha2

Foto: Avast

Pražské kanceláře Avastu jsou teď prázdné

V kanceláři Avastu tedy zatím nepracoval a až to jednou bude opět možné, stále bude upřednostňovat možnost práce z domu či odkudkoliv odjinud. „Do kanceláře bych šel tak dvakrát do měsíce, občas je to fajn,“ přemýšlí UX designér. Častější osobní kontakt je podle něj důležitý zejména ve chvíli, kdy člověk začíná, adaptuje se a seznamuje se s týmem.

Všichni zaměstnanci Avastu si nově mohou vybrat, zda chtějí pracovat na kontrakt WFO (Work from Office), tedy převážně z kanceláře, nebo WFA (Work from Anywhere), převážně odkudkoliv. Prezenční zaměstnanci budou mít garantovaný stůl v nově zrekonstruovaných kancelářích, druhá skupina dostane veškeré potřebné vybavení včetně ergonomické židle a stolu na adresu, kterou si určí.

Neomezené volno a firemní akcie

Další klíčovou součástí nových firemních procesů je neomezené osobní volno, které již dříve zavedly i jiné firmy. Letos si ještě povinně všichni vybírají zbylé dny dovolené, protože převod do následujícího roku by nedával smysl. Každý si totiž bude moct vzít placené volno, kdy zrovna potřebuje, pokud to samozřejmě pracovní situace umožní.

Vlček, který se během svého prvního roku v čele Avastu rozhodně nenudil, spoléhá na to, že ve firmě pracují dospělí lidé, kteří respektují své kolegy a především táhnou za jeden konec provazu. A k tomu motivuje zaměstnance nově i tím, že jim po prvním roce práce a ve dvou následujících letech věnuje firemní akcie.

karel-obluk

Přečtěte si takéV Česku chybí byznysový talent a globální ambice. Díky úspěchům firem jako Avast se to mění, říká investor Karel OblukV Česku chybí byznysový talent a globální ambice. Díky úspěchům firem jako Avast se to mění, říká investor Karel Obluk

„Pro evropskou společnost, a zejména pro společnost naší velikosti, je to docela neobvyklý krok a já pevně věřím, že je správný. Je to něco, co jsem chtěl udělat už dlouho,“ zmiňuje Vlček. Podle něj to zvýší angažovanost lidí, což potvrzují i slova Jozefa Šovčíka. Novému zaměstnanci Avastu se líbí myšlenka, že pokud odvede dobrou práci, sám na tom v podstatě vydělá.

„Motivační to rozhodně je a i díky tomu chci ve firmě zůstat. Akcie jsou skvělé, protože potenciálně můžou dost vyrůst. Peníze bych i tak investoval do nějakých akcií, toto jsou akcie extra navíc,“ říká Šovčík.

Nové pracovní ujednání Avastu je postaveno na velké míře svobody, která pochopitelně odráží i velkou míru zodpovědnosti. Změny způsobu práce s sebou také přinesly nutnou restrukturalizaci, kterou firma nyní dokončila a připravuje se na další rok, kdy oficiálně začnou platit i nové firemní stanovy.