Aerolinka EasyJet chce do deseti let provozovat první letadla na elektřinu

Jiří SvobodaJiří Svoboda

electirc plane (1)

Koncept elektrického letadla od EasyJet ve spolupráci s Wright Electric

0Zobrazit komentáře

Trend elektronizace je patrný ve všech sférách transportního byznysu – velkou neznámou ve věci této ekologičtější formy přepravy však zůstávají letadla, přesněji řečeno pak letadla pro komerční lety se stovkami pasažérů. Ambice vyplnit tuto díru na trhu má jedna z největších low-cost aerolinek světa, britská EasyJet.

Ta chce za pouhých deset let s pomocí losangelského startupu Wright Electric vyvinout a zařadit do provozu plně elektrický stroj. Nový koncept by měl být schopen doletu 540 km a mohl by tedy teoreticky operovat až na pětině všech letů, které EasyJet aktuálně provozuje. Dalším cílem pak bude, aby veškeré krátké lety byly do dvaceti let záležitostí pouze plně elektrických letadel.

windy-m

Přečtěte si takéČeský startup Windy.com Iva Lukačoviče pomáhá médiím a vládám s předpověďmi hurikánů Irma a MariaČeský startup Windy.com Iva Lukačoviče pomáhá médiím a vládám s předpověďmi hurikánů Irma a Maria

Koncept, který EasyJet a Wright Electric představily, už na první pohled není typickým letadlem. Nejvíce změn je vidět na křídlech – u trupu jsou výrazně rozšířená, přičemž uvnitř těchto částí se nachází celkem 16 rotorů. Klasické velké motory jsou tak nahrazeny aerodynamickou variantou, přičemž konce křídel jsou navíc netypicky rozvětveny nahoru a dolů. Pohon by měl zajišťovat celý blok baterií v zadní části letadla.

easyjet1

Krok směrem k elektronizaci koresponduje s dlouhodobým ekologickým plánem EasyJetu. Aerolinka uvádí, že od roku 2000 snížila hodnoty vypouštěných emisí z letadel o 31 %, o dalších 7 % by pak skóre měl vylepšit nově představený Airbus A321neo. Těchto nových strojů chce EasyJet nakoupit rovnou stovku.

easyjet2

K honbě za bezemisním létáním si přitom EasyJet vybral ověřenou firmu. Wright Electric sice vzniklo teprve před dvěma lety, ale už nyní má za sebou investici z prestižního akcelerátoru Y Combinator a tým složený z bývalých pracovníků NASA, Boeing či Cessna. Za krátkou dobu dokázal vyrobit fungující prototyp dvoumístného elektrického dopravního letadla.

Elektrická letadla zatím jen v malém

Nutno podotknout, že ve stádiu výroby menších, a pro delší trasy tak těžko použitelných letadel, je většina projektů podobného charakteru. Příkladem může být společnost Zunum Aero, kterou finančně podpořili giganti Boeing a JetBlue, či německé Lilium, které svou vizí míří spíše k „létajícím taxi„. V rozvíjejícím se odvětí nesměla chybět pochopitelně ani NASA, která nedávno představila svůj koncept letounů řady X.

AIRBUS S.A.S 2017 3

Airbus A321neo v barvách EasyJet

Foto: EasyJet

GoPro představilo novou kameru HERO6 a sférickou kameru Fusion

Michal PtáčekMichal Ptáček

fus
0Zobrazit komentáře

Populární výrobce akčních videokamer GoPro, který se těší oblibě u cestovatelů a rekreačních i profesionálních extrémních sportovců, si přichystal pro své fanoušky po delší době velkou novinku. Americká firma, kterou v roce 2002 založil surfař a dnes už i miliardář Nick Woodman, totiž představila novou kameru HERO6, která navazuje na předchozí model HERO5.

luptak

Přečtěte si takéEtický hacker Pavol Lupták: Anonymní kryptoměny a decentralizace služeb způsobí do pár let kolapsEtický hacker Pavol Lupták: Anonymní kryptoměny a decentralizace služeb způsobí do pár let kolaps

Ta nyní zvládá natáčet v kvalitě 4K při 60 fps nebo vytvořit slow motion video v režimu 1080p / 240 fps. Údajnou novinkou by měl také být údajně velmi rychlý přenos dat do telefonu, kdy aplikace GoPro vytvoří ze záběrů a fotek profesionální video.

GoPro HERO6 Black – product (1)

Hero6

„HERO6 představuje novou úroveň kvality obrazu a stabilizace videa. Kromě toho umožňuje třikrát rychlejší přenesení videí do chytrého telefonu, odkud je můžete okamžitě sdílet s přáteli,“ řekl Nicholas Woodman, zakladatel a CEO GoPro, který novinku odhalil ve čtvrtek večer na půdě Kalifornské akademie věd v San Francisku.

Konkrétní výbava a vlastnosti HERO6 pak vypadají takto:

  • Procesor GP1 vyvinutý GoPro
  • 4K/60 fps či 1080p/240fps
  • Kompatibilní s QuikStories, GoPro App, Karmou a GoPro příslušenstvím
  • Nejpokročilejší stabilizace 
  • Nový dotykový zoom
  • 3x rychlejší přenos dat (5GHz Wi-Fi)
  • Voděodolná do 10 m
  • Zlepšený výkon za nízkého osvětlení
  • RAW a HDR foto režimy
  • Hlasové ovládání v 10 jazycích
  • GPS, akcelerometr a gyroskop
  • WiFi + Bluetooth

Kromě HERO6 představilo GoPro ještě sférickou kameru Fusion, která dokáže natáčet v režimu 5,2K, pořizovat 18megapixelové sférické fotky a zaznamenávat 360 stupňové audio. Kamery je pak voděodolná do hloubky 4,8 metrů.

Varianta Hero6 se na českém trhu prodává za cca 15 tisíc Kč. U sférické verze Fusion se dá cena očekávat ještě o několik tisíc Kč vyšší.

fus

GoPro Fusion