Agentura Symbio dostává české značky do světa. Na cestu jim balí marketingový design systém

Marketingový design systém Mºlekula obsahuje klíčové prvky grafické práce se značkou, aby komunikace byla jednotná a tvorba materiálů rychlejší.

marcel–papp-symbio-color

Foto: Symbio

Marcel Papp, produktový ředitel v agentuře Symbio

Když dojde na mezinárodní expanzi, firmy čekají dvě bitvy. Jedna za udržení jednotné vizuální identity a druhá za konzistentní používání značky. Každý trh znamená víc lidí, grafiků i marketérů, a když neexistují jasná pravidla, každý trh začíná žít vlastním životem. Ohýbání pravidel pro práci se značkou nebo míchání barev a fontů pak vede k tomu, že firma ztrácí vizuální jednotu a v hlavách zákazníků nastává zmatek.

A to je skoro to nejhorší, co se značce může stát. „Jakmile firma ví, čím chce na trhu být a jak má na zákazníky vizuálně působit, je srozumitelná a jakýkoli prodej je jednodušší,“ tvrdí Marcel Papp, Head of Product české agentury Symbio, která pracuje pro klienty jako Sazka, ČEZ nebo PPF a tvoří ji v současnosti tým 40 lidí.

„Aby firma dokázala vytyčený směr dlouhodobě udržovat a případně škálovat, potřebuje podle nás dvě zdánlivě neslučitelné věci – agilitu a perfekcionismus. Oboje se snažíme spojit v našem marketingovém design systému Mºlekula,“ vysvětluje Papp. Marketing v digitální době podle jeho zkušeností vyžaduje pružné reakce, kdy rychlost bývá důležitější než dokonalost provedení. Absence pečlivosti v dlouhém horizontu může ale značku zcela rozložit.

Marketingový design systém (MDS) je způsobem, jak zafixovat značku tak, aby všude, kde s ní zákazníci přichází do kontaktu, působil jednotně, profesionálně a posiloval vnímání kvality. Zároveň s jeho pomocí vzniká grafický materiál rychleji a může na něm spolupracovat více lidí.

Je to jednoduše kuchařka receptů, podle kterých celá firma vaří. A podle výsledku přímo z prostředí společnosti Figma MDS zrychluje produkci grafických materiálu až o 34 procent, což by v tomto příkladu odpovídalo přidání 3,5 designérů do sedmičlenného týmu.

V komunikaci na webu, v newsletterech i na sociálních sítích, kde zákazníci čerpají informace před nákupem, se prolínají podobné prvky. Ty MDS rozdrobí na nejmenší částice a udá jasná pravidla pro jejich budoucí kombinování. Podle Pappa přitom není cílem vytvořit nový brandový manuál nebo jiný strategický dokument. MDS jde do mnohem většího detailu a řeší i souhru a komunikaci mezi interními a externími týmy.

Neztratit při expanzi tvář

Aby MDS firmě skutečně pomohlo, mělo by splňovat tři podmínky. Systém musí pokrývat všechny komunikační kanály značek i jejich podznaček, nabízet dostatek komponent a měl by být tokenizovaný. Poslední ze zmíněných vlastností se přímo odráží na reakční rychlosti, protože veškeré tokenizované prvky MDS, například barvy, písma nebo mezery, mohou být „živé“ a napojené skrze rozhraní přímo na web i jiná místa, kde značku zákazníci vidí.

Firmě se pak otevírají dveře k opravdu rychlým a relativně levným iteracím, pivotům a testování positioningu, protože veškeré změny se automaticky propisují k zákazníkům. „Ať už se jakýkoli trh rozhodne pro vytvoření nového grafického materiálu, s využitím MDS bude sdělení vždy on-brand, tedy v souladu se značkou a jejím positioningem. A díky tokenizaci je pak možné velice snadno provádět i dříve nákladné rebrandy a redesigny,“ doplňuje Papp.

MDS od agentury Symbio, Mºlekula, všechno zmíněné splňuje. Používá standardizovaný jazyk, obsahuje knihovnu grafických komponent, nastavuje pravidla pro chování grafických prvků po akci uživatele a narovnává komunikaci napříč týmy. V současnosti ho využívá například Sazka spadající pod mezinárodní skupinu Allwyn nebo sportovní zpravodajství Livesport. Obě společnosti kromě ČR provozují své mobilní i webové aplikace po celé Evropě a potvrzují, že MDS sjednocuje jejich prezentaci, zefektivňuje vývoj, zjednodušuje zaškolování nových designérů nebo vývojářů a snižuje chybovost.

„Smyslem existence Symbia je pomáhat technologickým firmám zrychlovat růst, expandovat do světa a přispět k tomu, aby ČR byla moderní, digitálně vyspělou a prosperující zemí. Naší budoucností nejsou montovny, máme super mozky a těm chceme pomáhat se prodat, být vidět. A MDS je jedním ze způsobů, jak firmám umožnit vstup na zahraniční trhy při zachování dravosti, bez které to dnes nejde,“ uzavírá Papp.

CC Native

Partnerem článku je Symbio

České dráhy nasadí do vlaků internet od Elona Muska. Budeme mezi prvními v Evropě, hlásí jejich šéf

Národní dopravce je v přímé komunikaci se SpaceX, která mu svou technologii poskytne k testování zdarma. Začne se u jednotek InterPanter.

Filip HouskaFilip Houska

cd-starlink-1

Foto: Škoda Transportation / Starlink / CzechCrunch

České dráhy testují Starlink

0Zobrazit komentáře

Říká se, že žádná wi-fi je pokaždé lepší než slabá wi-fi – a během pravidelného cestování vlakem to platí dvojnásob. Není snad nikdo, koho by špatné internetové připojení někdy nenaštvalo. České dráhy ale jdou naproti co nejkvalitnějšímu signálu a oznamují novinku, která na evropských tratích úplně běžná není. Komunikují totiž s lidmi od Elona Muska, kteří mají zprostředkovat satelitní internet Starlink přímo do vlaků.

Starlink od vesmírné společnosti SpaceX není žádnou novinkou – a teď je o něm slyšet mimo jiné v souvislosti s bezprecedentními požáry v Los Angeles, kam ho má Elon Musk přivézt lidem v nouzi. Jeho satelitní internet už ale poměrně dostupně funguje napříč světem včetně Česka – a i v českých vlacích by měl přispět k větší spolehlivosti internetového připojení.

S něčím takovým už mají zkušenost například Litevské státní dráhy, jež Starlink začaly integrovat do vlaků loni v dubnu, a testování probíhalo i na Ukrajině. Teď se k nim přidávají České dráhy, kterým za týden nebo dva dorazí z Ameriky prototypová anténa s tím, že hned na jaře bude nainstalována na první jednotku.

„Zapůjčení a testování Starlinku je zdarma, zaplatíme jen menší technické úpravy vlaku, aby bylo možné anténu nainstalovat a odzkoušet,“ říká pro CzechCrunch šéf Českých drah Michal Krapinec. „Staneme se jedním z prvních železničních dopravců v Evropě, který technologii se speciálně upravenou anténou ve vlacích otestuje,“ dodává.

img_2728-1

Přečtěte si takéAlza začala prodávat satelitní internet Starlink. Dodá ho rychlejiAlza začala prodávat satelitní internet Starlink Elona Muska. Dodá ho rychleji včetně delší záruky

Pro cestující to znamená, že by dostali rychlejší a spolehlivější internetové připojení, což má být zaručeno tím, že antény komunikují se satelity na nízké oběžné dráze, které jsou podstatně blíže než tradiční geostacionární satelity. Tím pádem by měli lepší podmínky pro relaxování nebo práci, k nimž se na delších cestách uchylují.

„Aby to tak mohlo být, chceme rychlost připojení nadále vylepšovat. Na letošek proto máme v plánu další obnovu stávajících routerů ve vlacích, budeme realizovat zástavbu repeaterů a také laserově upravíme technologii u dvou stovek oken pro snazší průnik mobilního signálu. Starlink by tak případně doplnil všechna tato vylepšení,“ zmiňuje Krapinec.

První jednotkou, která Starlink obdrží, je rychlík InterPanter, jenž spojuje například Brno s Olomoucí nebo Prahou. O tom, jaká konkrétní souprava to bude, České dráhy zatím nerozhodly. „Více budeme vědět až poté, co pilotní provoz a testování, v rámci něhož budeme spolupracovat i s Českým telekomunikačním úřadem, vyhodnotíme,“ dodává šéf drah.

starlink2

Foto: Starlink

Hardware satelitního internetu Starlink

hailey

Přečtěte si takéHailey Bieber královsky vydělala, Justin Bieber se trochu zbláznilJejí muž se byznysově zbláznil, ona královsky vydělala. Svou virální kosmetiku prodala za miliardy

Starlink se ale zdá jakýmsi pomyslným zlatým hřebem snah národního dopravce o zkvalitnění internetového připojení. Stále se chce soustředit i na posilování palubní wi-fi a mobilního signálu 5G v jednotkách jako Pendolino, Railjet či právě InterPanter. I národní dopravce si totiž všímá, že trend takzvaného trainofficu sílí – a internet je vedle stolečků nebo zásuvek nedílnou součástí.

Podle Krapincových slov mělo wi-fi za minulý rok získat téměř osm set spojů, což představuje asi devadesát procent všech dálkových vlaků Českých drah.