Airbnb výrazně navýšilo tržby, ale vyhráno nemá. V Česku vydělávají majitelé bytů polovinu co před pandemií

Jedno z pražských ubytování v nabídce Airbnb

Foto: CzechCrunch

Odvětví navázaná na pohyb lidí a turismus zažila minulý rok náročné časy, ovšem nová sezóna s sebou přináší i naději. Alespoň takto mohou vyznívat nejnovější čtvrtletní výsledky společnosti Airbnb, která globálně zprostředkovává krátkodobé pronájmy. V obratu meziročně vyrostla o 300 procent, nicméně na otevírání šampaňského je ještě stále brzy.

Celkový obrat Airbnb za druhé čtvrtletí letošního roku činil 1,3 miliardy dolarů (28 miliard korun), což je ale relativně střídmý nárůst o deset procent oproti stejnému období v roce 2019, tedy roku před pandemií. Až v tomto kontextu je patrné, jak zásadní byl pokles způsobený příchodem koronaviru. Podobný obrázek ukazují i další čísla, která Airbnb dalo k dispozici.

Počet zarezervovaných nocí a zážitků (které společnost také zprostředkovává) dosáhl na 83,1 milionu, což je o 197 procent více než v roce 2020, ovšem takřka stejně jako za totožné období v roce 2019. Jiné, dílčí parametry ukazují spíše optimistický obrázek – čistou ztrátu Airbnb dokázalo snížit z 507 milionů dolarů na 68 milionů (z 11 miliard na 1,4 miliardy korun).

„Nastává oživení cestovního ruchu a Airbnb je v čele tohoto trendu. V uplynulém roce jsme se soustředili na uspokojení měnících se potřeb našich hostů. Síla našich výsledků za druhé čtvrtletí naznačuje dvě věci: lidé jsou připraveni cestovat a Airbnb je připraveno je hostit,“ píše společnost ve svém čtvrtletním dopisu pro investory.

Zároveň ovšem varovala, že faktory, jako jsou úspěšnost potlačení dalších variant viru a pokračování ve vakcinaci, budou zásadní pro další vývoj Airbnb. Společnost pod vedením Briana Cheskyho je tak trochu očekávání, co se ve světě bude dít, a čekají ji zlomové měsíce, což se projevilo i v tržním sentimentu. Akcie společnosti po oznámení výsledků klesly o čtyři procenta.

Na platformě je v tuto chvíli navíc (alespoň globálně) nejvíce nabídek na ubytování v historii. Jak ovšem vychází ze zjištění Seznam Zpráv, alespoň v tuzemsku se podle všeho Airbnb zatím příliš nepodařilo dostat na úroveň před pandemií. První prázdninový měsíc jasně ukázal, že do Prahy se turisté prozatím ve velkém nevrací a majitelé bytů, kteří je krátkodobě pronajímají, vydělávání sotva polovinu toho, co před covidem.

Ambivalentní situace panuje i na hotelovém trhu. Zatímco tuzemské hotely, které se přeorientovaly na českého zákazníka, mají v tuto chvíli v podstatě plno, ty zaměřené na turisty strádají. Vychází to z dat vyhledávače ubytování Explorio.cz. „I přes relativně otevřené hranice plánovala polovina českých rodin zůstat v Česku, po startu sezony jich byly už dvě třetiny. Hoteliéři a provozovatelé služeb, kteří na rodinnou turistiku vsadili, tak měli jistotu v podstatě plných rezervací,“ doplňuje František Peterka, šéf Exploria.

Redaktor CzechCrunch, student politologie a mediálních studií na FSS MU. Píše texty o vesmíru, sociálních sítích a technologiích.