Airbus by mohl vylepšit cestování v ekonomické třídě futuristickými inteligentními sedačkami

Nela VítováNela Vítová

airbus-layer-seats
0Zobrazit komentáře

Cestování letadlem se stává denním chlebem pro čím dál více lidí a to souvisí nejen s velkým rozmachem cestování samotného, ale i globalizaci, která nutí mnoho z nás cestovat kvůli zaměstnání. Aby i delší lety byly pro pasažéry stále pohodlné, letecké společnosti dělají vše pro to, aby jim vyšly vstříc přidáváním různých vychytávek, zlepšováním palubního servisu a zajišťováním většího pohodlí. Nevýhodou je však to, že většina těchto změn se týká především luxusnější business třídy, za kterou si musí cestující náležitě připlatit.

Designerské studio Layer se proto rozhodlo podobný komfort zajistit i pro pasažéry v běžné ekonomické třídě a ve spolupráci s výrobcem dopravních letadel Airbus navrhlo speciální chytrá sedadla pro zajištění co největšího pohodlí, zážitku z letu a praktičnosti. Základem nového konceptu s názvem Move je inovativní textilie, která pasažérům umožní si prostřednictvím mobilní aplikace nastavit různé parametry svého sedadla.

Layer_seat6-2

Prozatím je vše ve fázi prototypu, ale Layer a Airbus na projektu usilovně pracují a není vyloučeno, že by se nakonec mohla futuristicky vyhlížející sedadla v některých letadlech od Airbusu skutečně objevit. „U nás v Layeru věříme, že správný design vytváří hlavní přístup ke všemu. Nové koncepty létání se totiž soustředí většinou pouze na inovace v business třídě,“ říká Benjamin Hubert, zakladatel a kreativní ředitel studia Layer. „S nadšením jsme tento projekt s Airbusem přijali, abychom našli způsoby, jak vylepšit a přidat hodnotu k zážitku z cestování třídou economy – a to jak pro cestující, tak pro aerolinky,“ dodává.

Inovativní technologie z hliníkových a uhlíkových vláken

Nejnovější technologie je založena na extrémní lehkosti sedadla díky použití kombinace hliníkových a uhlíkových vláken, které ve výsledku významně snižují váhu kabiny a společně s tím odstraňují velké množství neekologických materiálů využitých pro klasická sedadla, jako je například pěna, jež většinou tvoří jejich výplň. V novém konceptu Move je každé sedadlo tvořeno jednodílnou látkou z kombinace směsi polyesterové vlny a integrované vodivé příze. Ta je potažená na lehkém perforovaném rámu sedadla, který naopak u běžných sedadel tvoří velmi těžké kovové rámy.

Layer_seat

Vlastní látkový kryt je napojen na několik senzorů v něm umístěných, které jsou extrémně citlivé na jakýkoliv tlak, pohyb a napnutí sedadla i teplotu pasažérova těla. Na základě toho systém vytvoří speciální analýzu aktuálního stavu sedadla, která je promítnuta do mobilní aplikace Layer’s Move, v níž může pasažér stav monitorovat a provádět jakékoliv úpravy.

Během letu se však sedadlo nejprve nastaví automaticky na základě pasažérovy váhy, kterou systém zjistí pomocí elektrického signálu, procházejícího skrz vodivou přízi. Díky tomu potom sedadlo sníží své napětí či naopak. Na základě analýzy sesbíraných dat navíc aplikace pasažérovi posílá informace o tom, jak přesně může své sedadlo nastavit jinak, aby měl ještě větší pohodlí.

airbus-A380-emirates2

Přečtěte si takéPodívejte se do největšího dopravního letadla Airbus A380. Jeho výroba končí, protože bylo příliš velkéPodívejte se do největšího dopravního letadla Airbus A380. Jeho výroba končí, protože bylo příliš velké

Uživatel může být prostřednictvím aplikace například i vyzván k tomu, aby ze sedadla vstal a prošel se po prostoru kabiny k zajištění lepší cirkulace krve v těle nebo aby prováděl speciální cvičení v sedě či pouze pil více vody pro dostatečnou hydrataci těla při náhlých změnách tlaku, které pro tělo mohou být náročné.

layer-airbus-app

Uživatelé si mohou v aplikaci sami zvolit z několika druhů režimů sedadla, jako je například masážní režim, nastavení do polohy vhodné pro spánek či správná pozice pro konzumaci palubního občerstvení. Inteligentní povrch má navíc také několik zón s rozdílnou hustotou výplně, které nabízejí různé úrovně podpory těla. Velký důraz je kladen také na prostor pro nohy, s nímž mnoho pasažérů stále při delších letech bojuje. Místo klasického polohování sedačky stačí pouze upravit nastavení sedačky v aplikaci a ta sama provede náležité změny.

Sedadlo tisíců možností

Co se týče zábavního centra a stolku pro občerstvení či práci, stejně jako dosud se panel nachází na zadní straně sedadla. Nechybí zde ani menší prostor pro odložení různých předmětů, který známe z běžných letadel. Stolek je umístěn na sedadle vertikálně, ale na rozdíl od těch dosud existujících je v novém konceptu kromě jeho možnosti sklopení do vodorovné polohy také možnost polohování do různé výšky. Společně s tím ho lze kromě úplného rozložení i vyjmout pouze napůl pro vytvoření menšího stolku o poloviční velikosti. Mezi sedadly je navíc umístěn ještě prostor pro notebook, kam mohou pasažéři odložit své zařízení během vzletu a přistání.

Výhodou v jistých případech může být fakt, že opěrky na ruce se dají zcela složit, což se může hodit například během cestování v páru či ve skupině. Jednou z dalších vychytávek chytrých sedadel je díky přízi citlivé na sebemenší tlak také možnost rozpoznat, zda pasažér na sedadle po přistání něco nezapomněl. V takovém případě mu aplikace zašle upozornění, které ho vyzve k tomu, aby se pro předmět vrátil.

layer-airbus-seats2

Designérské studio Layer se kromě této spolupráce může pyšnit i partnerstvím s dalšími předními světovými značkami z různých odvětvích jako je Google, Nike, Samsung, designérské studio Vitra, specialista na zvuková zařízení Bang & Olufsen a další. Jedním z posledních velkých projektů je i partnerství s britským výrobcem dioptrických brýlí Kite, který na základě 3D skenu obličeje dokáže vytvořit dokonale padnoucí obroučky na míru každému jedinci.

Foto: Layer