Akcie Foot Lockeru spadly nejníže za 13 let. Podíl Křetínského s Tkáčem se propadl o miliardy

Špatné výsledky a podobně špatný výhled srazily akcie teniskového obra k zemi. Tratí na tom i čeští investoři, kteří jsou jeho největšími akcionáři.

kretinsky-footlockerKomentář

Foto: EPH/GOAT/CzechCrunch

Daniel Křetínský koupil podíl v americkém Foot Lockeru

0Zobrazit komentáře

Při pohledu na vývoj akcií Foot Lockeru za poslední týden můžeme vidět jeden obří zub, který symbolizuje pád jejich ceny. Americký prodejce tenisek totiž oznámil své výsledky za poslední kvartál, kterými své investory vůbec nepotěšil. Reakce byla jasná: v úterý 22. 8. stála jedna akcie s označením FL na newyorské burze přes 23 dolarů, o den později už necelých 16 dolarů. Výrazný propad o více než třicet procent bolí také české investory. Největšími akcionáři Foot Lockeru jsou totiž Daniel Křetínský a Patrik Tkáč.

Česko-slovenské miliardářské duo do Foot Lockeru celkově nainvestovalo kolem 10 miliard korun. Přestože své akcie začalo v loňském roce odprodávat, zůstává i nadále největším akcionářem. Jejich vehikl Vesa Equity Investment aktuálně drží zhruba 11,5 milionu akcií, což představuje podíl kolem 12,2 procenta. Po investicích, které se zejména během roku 2020 vyšplhaly až na zmíněných 10 miliard, přišel loňský prodej, v rámci kterého Vesa během několika měsíců inkasovala v přepočtu zhruba 1,3 miliardy korun.

Aktuální hodnota podílu Vesa Equity Investment činí zhruba 197 milionů dolarů, což je 4,4 miliardy korun. Hrubým hypotetickým výpočtem tedy dojdeme k tomu, že kdyby dnes Křetínský s Tkáčem svou pozici ve Foot Lockeru celou zavřeli, budou na investici do známého prodejce tenisek celkově tratit více než čtyři miliardy korun. Ještě letos v březnu přitom hodnota jejich podílu dosahovala na 495 milionů dolarů, tedy 11 miliard korun. V takovém případě by při hypotetickém odprodeji „brali“ přes dvě miliardy korun do plusu.

fl-stock1

Foto: Google Finance / CzechCrunch

Vývoj ceny akcií Foot Lockeru za poslední týden

Takové výpočty jsou ale skutečně jen hypotetické a celková úspěšnost investice se bude počítat až ve chvíli, kdy Vesa z Foot Lockeru kompletně vystoupí. „Jednotlivé tržní pohyby akcií nekomentujeme ani nezpřesňujeme dlouhodobou strategii, necháváme si plnou flexibilitu v rozhodování o velikosti pozice,“ uvedl na dotaz CzechCrunche Daniel Častvaj, mluvčí Vesa Equity Investment. A co se vlastně stalo, že se akcie propadly o několik desítek procent?

Foot Locker zveřejnil své výsledky za druhé čtvrtletí, v němž tržby i zisk zaostaly za očekáváním analytiků. Tržby meziročně klesly o 9,9 procenta, zisk EBITDA (před započtením úroků, daní a odpisů) dokonce o 70 procent. Už vůbec pak investory nepotěšila zpráva o tom, že Foot Locker ruší vyplácení dividendy a také že znovu zhoršuje svůj výhled na hospodaření v následujících měsících. Co se na trhu děje a proč je Foot Locker v problémech, vysvětluje ve svém komentáři pro CzechCrunch níže analytik XTB Štěpán Hájek.

***

Foot Locker si prochází cyklickou bouří, ve které budou z pohledu investora nesmírně důležité další kroky managementu. Vedení společnosti nemá příliš ve svých silách zvrácení aktuálního trendu, který můžeme mimo jiné sledovat i u dalších maloobchodních společností. Společným jmenovatelem je zpomalující spotřebitel a růst zásob, což na konci dne tlačí na ziskové marže. Největší problém vidí investoři v horším výhledu na zbytek letošního roku a zrušené dividendě.

Novou výkonnou ředitelku Marry Dillonovou neopouští optimismus, který s ní však investoři příliš nesdílí. Akcie se aktuálně obchodují za méně jak polovinu účetní hodnoty. Tržní kapitalizace klesla na 1,6 miliardy dolarů, což je mimochodem méně než zaúčtovaná hodnota zásob v bilanci na 1,8 miliardy dolarů. Problémů je tedy celá řada.

Zrušení dividendy dává dle mého názoru velký smysl, ale mělo přijít o něco dříve. Foot Locker je silná značka, kulturní pojem, a pokud udělá správné kroky, kterými přečká cyklickou bouři, bude se jeho akcie opět obchodovat na vyšších cenách. Balancovat však musí také obrovský dluh.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Pozitivní“ zprávou je, že stejné problémy jako Foot Locker mají i další podobné společnosti. Macy’s, Dick’s Sporting Goods nebo Kohl přišly s varováním, že chuť lidí utrácet výrazně klesá. Není se čemu divit. Úspory domácností vinou inflace výrazně klesají a za vrcholem je také úroveň, kterou mohou lidé naspořit ze svého příjmu. Spotřebitelé s příjmy od 50 do 100 tisíc dolarů v červenci drželi o 58 % více úspor než v roce 2019. Na začátku roku 2021 to bylo o 97 % více, což byl mimochodem začátek nejlepšího roku pro Foot Locker.

Koncem roku dojde také k obnovení splátek za studentské půjčky, což je další protivítr pro tržby Foot Lockeru. V takovém prostředí začíná fungovat efektivní trh, který bojuje o každého zákazníka. Vedle všech problémů tedy intenzivní i konkurence. Foot Locker má ke konci června o 30 procent více zásob než na začátku roku 2022. To musí vyřešit většími slevami.

Vedle zpomalujícího spotřebitele, rostoucích zásob a nárůstu krádeží, což je také jeden ze společných problémů i dalších prodejců oblečení a obuvi, má Foot Locker také vysoký dluh. Čistý dluh k vlastnímu kapitálu je na 87 procentech a v hotovosti drží jen 180 milionů dolarů na dluh o velikosti 2,8 miliardy dolarů. Rostoucí závazky a klesající profitabilita vyvolávají obavy ze zdraví a udržitelnosti bilance firmy.

anna-b

Přečtěte si takéNa burzu míří tvůrce čipů, které používáme v mobilech či autechNa burzu míří tvůrce čipů, které používáme v mobilech či autech. Bude se opakovat úspěch á la Nvidia?

Je zde riziko ředění akcionářů, což je sice negativní, ale neschopnost splácet by byla ještě horší. S nákupem akcií bych proto možná počkal, až management začne reálně snižovat zásoby, zvyšovat hotovost a bude mít větší vizibilitu ohledně budoucího vývoje segmentu. Cena může do té doby uskočit, ale riziko větší ztráty bude podstatně nižší.

Ve zkratce lze říci, že aktuální ocenění Foot Lockeru může být příležitostí k investici, ale riskantní. Jsou to totiž přesně momenty, kdy si byznys prochází cyklickým výkyvem, výhled společnosti se zhoršuje, analytici mění doporučení na prodat a krátkozrakost trhu potopí cenu akcie.

Management musí být nyní velmi efektivní a zdrženlivý, což vytvoří hodnotu pro akcionáře. Tím největším je Vesa Equity Investment Daniela Křetínského a Patrika Tkáče. Jejich otevřenou ztrátu odhaduji kolem čtvrt miliardy dolarů, zároveň ale těžko odhadovat, co za strategii zvolili a jak v ní chtějí dále pokračovat. Osobně si myslím, že jsou v retailovém segmentu zajímavější příležitosti, nicméně pokud ve společnost věří, je dnes nejlevnější od jejich první investice.

Rubriku Investice podporujíxtb2025

Ferrari s baterkou či SUV? Někdo trpí, ale mladí to milují a firma hlásí rekordní zájem. I v Česku

Meziročně se v Česku prodalo o desetinu víc vozů Ferrari, společnost jich totiž pro zdejší trh uvolnila kvůli vysokému zájmu více než v minulosti.

Luboš KrečLuboš Kreč

puros

Foto: Ferrari

Ferrari Purosangue, přelomový model italské legendy

0Zobrazit komentáře

Enzo Ferrari, zakladatel stejnojmenné automobilky, kdysi prohlásil: „Ferrari bude vždy vyrábět o jedno auto méně, než jaká je poptávka.“ Firma se tohoto motta drží dodnes a i díky němu lze o jejích vozech hovořit jako o investicích. Přestože cena základního modelu Roma startuje na pěti milionech, i v Česku je o auta se vzpínajícím se koněm ve znaku obří zájem. A pokud na ně nemáte? Můžete zkusit akcie, které také letí vpřed.

Ferrari bylo dlouho součástí koncernu Fiat Chrysler (který se předloni spojil s francouzským PSA a vznikl Stellantis), ale od roku 2016 je to veřejně obchodovaná společnost, která má na burze v New Yorku přes 67 procent svých akcií. Zbytek náleží italské rodině Agnelliových a Ferrariho potomkům. A zatímco valuace Stellantisu, pod nějž patří značky Jeep, Chrysler, Fiat, Peugeot, Citroen, Opel, Alfa Romeo nebo Maseratti, činí 56,4 miliardy dolarů, u Ferrari to je bez pár drobných 60 miliard dolarů.

Ještě jedno srovnání: Stellantis letos od ledna do června dodal zákazníkům přes tři miliony aut a utržil 106 miliard dolarů, Ferrari prodalo 6 959 vozů a obrat mělo 3,13 miliardy dolarů. Jak je pak možné, že je Ferrari celkově dražší? Ferrari je například procentuálně mnohem profitabilnější, jeho hrubá marže dosahuje 40 procent, zatímco Stellantis (podobně jako další velkoobjemové automobilky) má „jen“ 14 procent.

A pak to je podobný příběh jako s Porsche a jeho matkou Volkswagenem: přestože VW sportovní značku ovládá, jeho celková hodnota je 63 miliard a u Porsche (na burze se obchoduje jen minoritní podíl) svítí 46 miliard. Investoři zkrátka věří, že prémiové značky se na trhu bez větších problémů udrží, líbí se jim jejich potenciál i stabilní klientská základna, zatímco spletence mnoha mainstreamových značek, které čelí nájezdu čínských konkurentů a výzvám elektromobility, v nich tolik optimismu nebudí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ferrari, které před pár dny zveřejnilo své výsledky za první polovinu roku, dobrou kondici jen potvrdilo: v obratu i zisku šlo výrazně nahoru, zatímco v produkci aut stagnovalo. Jinými slovy zdražilo, aniž by to jakkoli ovlivnilo zájem. Šéf firmy Benedetto Vigna pak pro stanici CNBC uvedl: „Nás nezajímá velká produkce, to nikdy nebude naše cesta. Klidně bychom mohli výrazně víc vyrábět, zájem tu je, ale my to nebudeme dělat.“ To je přesně ta byznysová filosofie, kterou do DNA společnosti vetkl její zakladatel, když ji ve 20. letech minulého století začal ještě pod křídly Alfy Romeo budovat.

Pohled na chování akcií Ferrari, které zdobí symbolický ticker RACE, je podobně osvěžující, jako na její supersporty. Za letošní rok už přidaly přes 40 procent, od jejich burzovní premiéry z před sedmi let vykázaly růst o 607 procent. „Získat Ferrari není nic, co by mělo být nějak extra snadné,“ zdůraznil CEO společnosti Vigna, když navštívil slavnou automobilovou přehlídku v kalifornském Pebble Beach.

To je poznat z dodacích lhůt, protože zatímco taková Škoda Auto ústy člena svého představenstva Martina Jahna uklidňuje zákazníky, že na nové vozy už budou čekat maximálně pár měsíců, v Maranellu se to počítá v letech. Ať je klient z USA nebo z Prahy. „Poptávka po vozech Ferrari je celosvětově dlouhodobě stabilní a průměrná čekací doba pro dodání nového vozu Ferrari se pohybuje nyní kolem 24 měsíců od data podpisu smlouvy,“ vysvětluje Richard Vegera, který je generálním manažerem prodeje značky v Česku v rámci společnosti Scuderia.

ferrari2

Foto: Ferrari

Ferrari 296 GTB

Firmě se v Česku daří svým způsobem lépe než jinde ve světě, protože za prvních sedm měsíců roku 2023 se tu zaregistrovalo 86 nových Ferrari a loni za stejnou dobu to bylo 77 vozů. „Souvisí to s navýšením výrobní kvóty nových vozů pro Českou republiku,“ upřesňuje Vegera s tím, že podobně jako jinde ve světě roste i zájem mladších klientů, což ve zmíněném interview pro CNBC zmínil i Benedetto Vigna.

Čím to je, že Ferrari víc než dřív láká nastupující generaci? „Rozšíření nabídky produktů o nové hybridní technologie se odrazilo i v zájmu mladších zákazníků o koupi našich vozů,“ vysvětluje Richard Vegera. Ferrari zatím nemá v nabídce čistě elektrický vůz, ten by se světu měl ukázat až za dva roky, v portfoliu má ale plug-in hybridy SF90 Stradale nebo 296 GTS.

A pak tu je fenomén SUV, na který muselo naskočit – podobně jako Lamborghini s Urusem – i Ferrari, což řada pravověrných fanoušků těžce nesla. Jeho zástupcem v tomto segmentu (jakkoli Ferrari nechce, aby se modelu říkalo SUV) je Purosangue. A vůz, který se na trh dostal teprve letos s cenovkou začínající na devíti milionech korun, podle očekávání vzbudil velký zájem. „Purosanque je typickým příkladem úspěšného produktu Ferrari. Vůz byl vyprodán již během několika hodin po své premiéře. Poptávka po tomto modelu na celém světě včetně České republiky několikanásobně převyšuje možnosti nabídky,“ krčí rameny Vegera ze Scuderie.

Srovnání s Lamborghini, které je produkcí zhruba poloviční oproti Ferrari, ale i ono se těší mimořádné popularitě a je velmi ziskové, se nabízí i z jiného pohledu – při pohledu na to, jak se daří Ferrari nebo i Porsche na burze, je jen otázkou času, kdy Volkswagen na veřejný trh pošle i část akcií Lamba. Že tak učiní, se spekuluje už několik let.

 

Rubriku Investice podporujíxtb2025