Allegro český Mall přeplatilo. Investoři v e-commerce si museli sundat růžové brýle, říká analytik

Žádná firma v e-commerce by se teď podle Tomáše Pfeilera neprodala za cenu jako před rokem. Investoři, včetně těch polských, měli velké oči.

Jiří SvobodaJiří Svoboda

kopie-navrhu-clanek-2360×1180-2Rozhovor

Foto: Cyrrus

Tomáš Pfeiler, portfolio manažer společnosti Cyrrus

0Zobrazit komentáře

Situace na e-commerce trhu byla před rokem docela jiná, než je teď. V plném proudu byla další pandemická vlna a provozovatelé e-shopů tak zpravidla nevěděli, kam mají dřív skočit. Optimistickou náladou se nechalo příliš zlákat i polské Allegro, které koupilo českou Mall Group za částku, která přesáhla hranici dvaceti miliard korun. Jenže tvrdě narazilo.

Že je něco špatně, se již dalo vyčíst z burzy – v průběhu letošního roku poslali investoři akcie Allegra o čtyřicet procent dolů. Samotná společnost teď v podstatě přiznala, že nakoupila draze, a odepsala z Mallu účetně polovinu jeho hodnoty. Proč se tak děje, vysvětlil v podcastu Weekly analytik společnosti Cyrrus Tomáš Pfeiler.

Načasování transakce podle něj bylo nešťastné, protože se život vrátil k normálu o dost rychleji, než se původně čekalo. „Znovu se ukázalo, že řada lidí má stále ráda i fyzické nakupování. Investoři měli jakési růžové brýle a přecenili perspektivu online sektoru,“ analyzuje Pfeiler.

Právě čtete upravenou verzi rozhovoru s Tomášem Pfeilerem, který jsme natočili pro podcast Weekly. Společně s dalšími zprávami týdne si ho můžete pustit na SpotifyGoogle Podcasts a Apple Podcasts. K dispozici je i na cc.cz/podcasty a v přehrávači níže.

Proč se v první řadě Allegro o Mall Group zajímalo?
Allegro je jeden z nejvýznamnějších hráčů v e-commerce ve střední Evropě. Je to platforma, která inkasuje poplatky za to, že zprostředkovává prodeje řady různých produktů. Vždy, když se uskuteční podobné transakce, jde hlavně o synergie, které přináší. Posílili tím určitě pozici v Česku. Ta akvizice dávala smysl jak strategicky, protože Mall je větší hráč, tak po stránce úspor. Přinést měla nemalé snížení nákladů, což by logicky znamenalo nárůst zisku.

Ta transakce za více než dvacet miliard byla oznámena loni na podzim. Byl to podle vás dobře načasovaný obchod?
Po bitvě je každý generál, ale když už máme ten luxus se na celou situaci podívat zpětně, tak můžeme říct, že to načasování bylo nešťastné. Allegro nakupovalo ve chvíli, kdy valuace e-commerce firem byla vysoká, ale zároveň už byla lehce v sestupném trendu. Mysleli si tedy nejspíš, že koupi načasovali dobře. Nicméně konec roku 2021 můžeme stále považovat za jakousi bublinu, v níž panovala až excesivní euforie po e-commerce firmách.

Covid znamenal, že se všem e-commerce hráčům zrychlil růst výnosů tak rychle, že by to za normálních okolností trvalo třeba pět let. Mnozí čekali, že tento trend bude stálý, teď se ovšem ukazuje, že byl přechodný. Byla to jen takzvaná pandemická dividenda – a ta už se stává jen vzdálenou vzpomínkou.

Situaci, kterou popisujete, jsme mohli vidět v Česku. Jak to ale bylo ve světě?
Myslím si, že to byl fenomén globální. Investoři se mohutně pouštěli do nákupů. Nezapomínejme, že v březnu 2020 se říkalo, že budou dva roky permanentní lockdowny. Jakoby se čekalo, že to, co vidíme dodnes v Číně, bude probíhat také v západní ekonomice. Pokud by tomu tak bylo, tak by to možná s e-commerce vypadalo úplně jinak. Ale znovu se ukázalo, že řada lidí má stále ráda i fyzické nakupování. Myslím, že investoři měli jakési růžové brýle a přecenili perspektivu sektoru.

Je to účetní operace, která potvrzuje, že trh se nezmýlil.

Pojďme tedy do současnosti, kdy už nejspíš Allegro ty růžové brýle sundalo. Rozhodlo se účetně odepsat asi polovinu hodnoty Mallu. Jak a proč se vlastně firma k takovému kroku uchýlí?
Většinou je účetnictví do značné míry zpožděné oproti akciím a ne vždy úplně dobře reflektuje, co přesně se ve firmě děje. Kurz akcií Allegra se celý tento rok nachází ve volném pádu. Hrají v tom samozřejmě roli i současné makroekonomické trendy, ale zároveň se objevila zpráva, že se na polském trhu chce ve větší míře angažovat americký eBay. To by samozřejmě dokázalo Allegru způsobit ekonomickou bolest.

V účetnictví tento pád ale doposud zahrnutý nebyl. Právě proto přišel krok, kterému se říká impairment. Cílem je zachytit reálnou hodnotu akvírovaných aktiv, která se změnila kvůli tomu, že Allegro prostě přeplatilo. Trh už ale s něčím takovým počítal průběžně. Víceméně je to účetní operace, která potvrzuje, že se trh nezmýlil.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Finanční ředitel Allegra Jonathan Eastick pro Hospodářské noviny tvrdí, že pokles hodnoty Mallu je do značné míry ovlivněný českou makroekonomikou. Je to podle vás validní argument, nebo se Allegro snaží spíš vymluvit?
Tak samozřejmě nikdo nechce přiznat, že udělal špatnou akvizici. Částečně ten argument validní je, ekonomika zpomaluje, je tu inflace. Je to ale jen jedna strana rovnice. Ta druhá je, že Allegro zkrátka nakupovalo draze. Další rovinou ale je, že zde máme rostoucí náklady. E-commerce se rozhodně potýká s nedostatkem pracovníků, ale jsou pro ni problém i věci jako rostoucí ceny energií a pohonných hmot. De facto je tak ten byznys drcený jak na straně výnosů, tak na straně nákladů.

Může zásadní pokles hodnoty Mallu nějak ovlivnit českou e-commerce? Pokud jeden z největších hráčů na trhu najednou ztratí polovinu hodnoty, neztratí třeba investoři důvěru v celý trh?
Funguje to naopak. Tím, že se ukazuje e-commerce jako méně perspektivní a že platí všechna rizika, které jsem popsal, snižuje se hodnota firem. Ale důležité je si uvědomit, že v tomto případě jde skutečně jen zachycení. Je to specifikum soukromých firem. Kdyby byl Mall sám o sobě veřejně obchodovatelnou společností, tak by pokles byl vidět postupně.

Soukromé firmy jsou oceněné jen podle poslední akvizice velkého hráče nebo posledního investičního kola. Dokud si ale nedojdou pro peníze v rámci nového kola, tak můžete žít v tom, že má valuaci větší. Nicméně si myslím, že každý, kdo je v e-commerce, chápe, že by se dneska žádná firma neprodala za takovou cenu jako na konci roku 2021.

Tomáš Čupr vítá další posilu z Tesca, která povede český Rohlík. Olin Novák nově řídí všechny trhy

Zakladatel online supermarketu se chce více věnovat rozvoji celé skupiny. V Česku Rohlík povede Martin Beháň s osmnáctiletými zkušenostmi z Tesca.

Peter BrejčákPeter Brejčák

behan-cupr

Foto: Rohlik.cz / CzechCrunch

Nový šéf Rohlik.cz Martin Beháň a zakladatel Rohlik Group Tomáš Čupr

0Zobrazit komentáře

Největší český online supermarket Rohlik.cz oznámil velké personální novinky ve svém vedení. Dosavadní ředitel české pobočky Olin Novák se po roce přesouvá na pozici mezinárodního šéfa a jeho roli od prvního prosince nově zastává Martin Beháň. Zakladatel Tomáš Čupr se bude více věnovat rozvoji celé skupiny a konkrétním celoskupinovým projektům.

„Dospěli jsme k řídicí struktuře, která mi umožňuje soustředit se na mnohem strategičtější a hodnotnější otázky celé skupiny. Už nyní patříme k nejinovativnějším e-commerce firmám v Evropě, ale kdo mě zná, tak ví, že už mám v hlavě další metu,“ komentuje změny Čupr.

Změny se dějí poté, co Rohlík v červnu od investorů získal obří investici přesahující pět miliard korun a potvrdil tak svoji pozici mezi takzvanými jednorožci, tedy startupy s valuací vyšší než miliarda amerických dolarů. Tuto metu online supermarket překonal loni. Letošní finanční injekce přitom přišla jen pár týdnů předtím, než by mu peníze došly, přiznal Čupr ve velkém rozhovoru pro CzechCrunch. V mezičase pak zakladatel vydal i nové dluhopisy za miliardu korun.

Nový kapitál Rohlík, který loni utržil 12 miliard korun a letos očekává navýšení minimálně na 18 miliard, využívá zejména na zahraniční expanzi. Kromě domácího Česka potraviny aktuálně rozváží také v Maďarsku, Rakousku, Německu a Rumunsku, již brzy by se měly přidat Španělsko s Itálií. Čupr se proto nyní soustředí hlavně na související strategičtější otázky.

martin-behan

Foto: Rohlik Group

Martin Beháň, šéf české pobočky Rohlik.cz

„S Olinem nás spojuje stejná vize, jak by měl vypadat prodej potravin budoucnosti. A během minulých čtyř let prokázal, že je to opravdový lídr z rohlíkového těsta,“ dodává Čupr k povýšení Nováka do role oficiálně nazvané CEO International. Vedle nich ve vedení Rohlik Group sedí provozní ředitel Mathias Ottitsch, technologický ředitel Ondřej Klamt, komerční ředitel Marek Hübner a jako finanční ředitelka od ledna bude působit Vineta Bajaj z Ocada.

Olin Novák nastoupil do online supermarketu před čtyřmi lety do čela marketingového týmu, od loňského září jej pak vedl z pozice šéfa pro Česko a později i mezinárodního komerčního týmu skupiny. Před působením v Rohlíku pracoval sedm let v Tescu, kde řídil marketing pro celou střední Evropu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Novou pozici jsem přijal proto, abych pomohl přenesení našeho českého know-how na všechny trhy a dále zlepšoval službu zákazníkům. Těším se, že své znalosti a zkušenosti využiji k tomu, abych pomohl Rohlik Group dobýt evropský retailový trh. Jsem rád, že pomyslnou štafetu můžu předat někomu tak zkušenému, jako je Martin Beháň. Nadále budeme v úzkém kontaktu a věřím, že společně Rohlík zase posuneme dál,“ komentuje Novák.

Martin Beháň v minulosti působil ve společnosti Tesco, kde v posledních osmnácti letech pracoval na nejrůznějších pozicích napříč střední Evropou, poslední čtyři roky jako ředitel pro Polsko. Na jaře letošního roku se krátce objevil také v Rohlíku, kde pomáhal právě Novákovi v oblasti provozu. Následně v květnu přestoupil do Kauflandu, kde se po sedmi měsících rozhodl ukončit spolupráci a vrátit se zpět do Rohlíku.

olin-novak-2

Foto: Rohlik Group

Olin Novák se v Rohlíku přesouvá na pozici CEO International

„Služby Rohlíku sleduji a využívám už dlouho, je to pro mě lovebrand, a proto jsem ze spolupráce nadšený. Je pro mě velkou ctí, že ve mne Tomáš Čupr a Olin Novák vložili svou důvěru,“ doplňuje Beháň, jenž bude reportovat Novákovi, který se bude nadále zodpovídat přímo Čuprovi.

Online supermarket zároveň nedávno otevřel svůj čtvrtý český sklad v Chrášťanech u Prahy, v němž do velké míry sází na automatizaci a na roboty. Umožňuje mu expedovat dalších 14 tisíc objednávek denně, díky čemuž může expandovat a nabízet svou službu v dalších lokalitách. Nově tak rozšiřuje svoji službu do dalších 79 měst a vesnic po celé republice s potenciálními 250 tisíci zákazníků.