Allegro český Mall přeplatilo. Investoři v e-commerce si museli sundat růžové brýle, říká analytik
Žádná firma v e-commerce by se teď podle Tomáše Pfeilera neprodala za cenu jako před rokem. Investoři, včetně těch polských, měli velké oči.
Tomáš Pfeiler, portfolio manažer společnosti Cyrrus
Situace na e-commerce trhu byla před rokem docela jiná, než je teď. V plném proudu byla další pandemická vlna a provozovatelé e-shopů tak zpravidla nevěděli, kam mají dřív skočit. Optimistickou náladou se nechalo příliš zlákat i polské Allegro, které koupilo českou Mall Group za částku, která přesáhla hranici dvaceti miliard korun. Jenže tvrdě narazilo.
Že je něco špatně, se již dalo vyčíst z burzy – v průběhu letošního roku poslali investoři akcie Allegra o čtyřicet procent dolů. Samotná společnost teď v podstatě přiznala, že nakoupila draze, a odepsala z Mallu účetně polovinu jeho hodnoty. Proč se tak děje, vysvětlil v podcastu Weekly analytik společnosti Cyrrus Tomáš Pfeiler.
Načasování transakce podle něj bylo nešťastné, protože se život vrátil k normálu o dost rychleji, než se původně čekalo. „Znovu se ukázalo, že řada lidí má stále ráda i fyzické nakupování. Investoři měli jakési růžové brýle a přecenili perspektivu online sektoru,“ analyzuje Pfeiler.
Právě čtete upravenou verzi rozhovoru s Tomášem Pfeilerem, který jsme natočili pro podcast Weekly. Společně s dalšími zprávami týdne si ho můžete pustit na Spotify, Google Podcasts a Apple Podcasts. K dispozici je i na cc.cz/podcasty a v přehrávači níže.
Proč se v první řadě Allegro o Mall Group zajímalo?
Allegro je jeden z nejvýznamnějších hráčů v e-commerce ve střední Evropě. Je to platforma, která inkasuje poplatky za to, že zprostředkovává prodeje řady různých produktů. Vždy, když se uskuteční podobné transakce, jde hlavně o synergie, které přináší. Posílili tím určitě pozici v Česku. Ta akvizice dávala smysl jak strategicky, protože Mall je větší hráč, tak po stránce úspor. Přinést měla nemalé snížení nákladů, což by logicky znamenalo nárůst zisku.
Ta transakce za více než dvacet miliard byla oznámena loni na podzim. Byl to podle vás dobře načasovaný obchod?
Po bitvě je každý generál, ale když už máme ten luxus se na celou situaci podívat zpětně, tak můžeme říct, že to načasování bylo nešťastné. Allegro nakupovalo ve chvíli, kdy valuace e-commerce firem byla vysoká, ale zároveň už byla lehce v sestupném trendu. Mysleli si tedy nejspíš, že koupi načasovali dobře. Nicméně konec roku 2021 můžeme stále považovat za jakousi bublinu, v níž panovala až excesivní euforie po e-commerce firmách.
Covid znamenal, že se všem e-commerce hráčům zrychlil růst výnosů tak rychle, že by to za normálních okolností trvalo třeba pět let. Mnozí čekali, že tento trend bude stálý, teď se ovšem ukazuje, že byl přechodný. Byla to jen takzvaná pandemická dividenda – a ta už se stává jen vzdálenou vzpomínkou.
Situaci, kterou popisujete, jsme mohli vidět v Česku. Jak to ale bylo ve světě?
Myslím si, že to byl fenomén globální. Investoři se mohutně pouštěli do nákupů. Nezapomínejme, že v březnu 2020 se říkalo, že budou dva roky permanentní lockdowny. Jakoby se čekalo, že to, co vidíme dodnes v Číně, bude probíhat také v západní ekonomice. Pokud by tomu tak bylo, tak by to možná s e-commerce vypadalo úplně jinak. Ale znovu se ukázalo, že řada lidí má stále ráda i fyzické nakupování. Myslím, že investoři měli jakési růžové brýle a přecenili perspektivu sektoru.
Je to účetní operace, která potvrzuje, že trh se nezmýlil.
Pojďme tedy do současnosti, kdy už nejspíš Allegro ty růžové brýle sundalo. Rozhodlo se účetně odepsat asi polovinu hodnoty Mallu. Jak a proč se vlastně firma k takovému kroku uchýlí?
Většinou je účetnictví do značné míry zpožděné oproti akciím a ne vždy úplně dobře reflektuje, co přesně se ve firmě děje. Kurz akcií Allegra se celý tento rok nachází ve volném pádu. Hrají v tom samozřejmě roli i současné makroekonomické trendy, ale zároveň se objevila zpráva, že se na polském trhu chce ve větší míře angažovat americký eBay. To by samozřejmě dokázalo Allegru způsobit ekonomickou bolest.
V účetnictví tento pád ale doposud zahrnutý nebyl. Právě proto přišel krok, kterému se říká impairment. Cílem je zachytit reálnou hodnotu akvírovaných aktiv, která se změnila kvůli tomu, že Allegro prostě přeplatilo. Trh už ale s něčím takovým počítal průběžně. Víceméně je to účetní operace, která potvrzuje, že se trh nezmýlil.