Ambice jsou v Česku příliš nízko. Na Blabu jsme chtěli peníze, které tu investoři nebyli ochotni dát, říká Petr Kováčik v podcastu

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

petr-kovacik-boxed2

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Petr Kováčik, spoluzakladatel startupu Blabu

0Zobrazit komentáře

„Přišel lockdown a to bylo kladivo na všechno. V tu chvíli můžete být pro investory sebevíc lákaví, jenže my chtěli hodně peněz a ty nikdo nechtěl dát,“ popisuje v novém dílu CzechCrunch Podcastu jarní dění Petr Kováčik. Mluví o hledání investorů pro svůj startup Blabu, který koronavirová pandemie málem smetla, ale nakonec se podařilo firmu zachránit.

Po náročných měsících, které byly plné nejistoty a mnohdy i bez plánů, co se bude dít další den, Petr Kováčik našel řešení. Svůj startup Blabu, který měl původně zajišťovat online konverzaci v cizím jazyce, na poslední chvíli otočil, vymyslel nový byznys model a teď míří s investicí od Mitonu k restartu.

„Bylo to extrémně stresující. Já jsem pak už do firmy nechtěl posílat další peníze, a tak jsem si řekl, že to buď nějak vymyslíme, nebo budeme muset zavřít. Z různých racionálních i iracionálních důvodů se vám to ale položit nechce,“ říká pětatřicetiletý Kováčik, který se do Blabu pustil po prodeji srovnávače slev Skrz.cz britské skupině Secret Escapes.

Více o tom, jak přišel na nápad vytvořit startup Blabu, jak si vybíral svůj tým, proč zkrachovali několikaměsíční námluvy s investory a co se dělo, když byla firma na pokraji svého konce, si můžete poslechnout v nové epizodě CzechCrunch Podcastu, kterou lze pustit v přehrávači níže nebo ve všech oblíbených podcastových aplikacích, včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů:

O čem dalším byla v podcastu s Petrem Kováčikem řeč?

***

„Teď už se mi spí lépe. Máme nový směr, novou investici, tým funguje a pouštíme se zase do něčeho nového,“ přiznává nyní Kováčik, který po letech ve velké fungující firmě zažíval vše, co ke startupovému životu občas patří – žijete zkrátka tak trochu na hraně a nikdy nevíte, kdy může nastat konec. Blabu přitom bylo podle jeho šéfa rozběhnuté dobře, ale koronavirová pandemie vše zastavila.

Když se totiž na jaře nejen Česká republika uzavřela, bylo Blabu těsně před podpisem velké investice od polských investorů. Ti ale nakonec s ohledem na nejistou situaci vycouvali. „Najít v době koronavirové krize nové investory bylo nereálné. Rychle jsem pochopil, že peníze nebudou. Nebo by investice byla tak malá, že by nás posunula jen o měsíc,“ říká Kováčik.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Sám se od začátku netajil velkými ambicemi, z Blabu chtěl udělat globální online platformu pro snadné procvičování cizího jazyka formou konverzace s rodilými mluvčími. I proto chtěl od investorů hned na začátku dva miliony dolarů, ale brzy zjistil, že takový projektu mu zaplatí maximálně v zahraničí.

„Ambice v Česku jsou pořád nasazeny dost nízko, a to jak na straně zakladatelů, tak investorů. Když přijde někdo s vysokými ambicemi, tak to čeští investoři berou jako obrovský risk a říkají, že je teď příliš brzy, ať přijde za rok, za dva, že se možná připojí,“ popisuje své zkušenosti Kováčik s tím, že byť to málem stálo jeho startup život, rozhodnutí investorů v nejisté době chápe.

petr-kovacik2

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Petr Kováčik, spoluzakladatel startupu Blabu, který dnes působí ve fondu Kaya

V podcastu mluví i o tom, jaké udělal při rozvoji Blabu chyby, co se dělo, když se v nejtěžším období rozhodl skončit jeden ze spoluzakladatelů, a kolik ho vlastně celá startupová anabáze stála peněz. Zároveň přiznává, že když se podívá zpětně, možná je nakonec dobře, že původní investice nevyšla.

„Kdybychom ji na začátku roku získali, dosáhli bychom na první část investice, ale jelikož se svět po příchodu koronaviru změnil, mohlo by pro nás být velice těžké dosáhnout v číslech na další peníze,“ říká Kováčik. „Pokoušíme se teď znovu naskočit na vlnu, co nás spláchla.“

Jak vypadá nová strategie Blabu? Jak se upekla investice od Mitonu a proč nelituje, že si ze svého zápisníku vytáhl právě tento nápad? O tom všem hovoří Petr Kováčik v našem podcastu, který najdete ho online jak na Spotify, Apple Podcastech nebo Google Podcastech, tak ve svých oblíbených podcastových aplikacích.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

V českém školství rosteme nejrychleji ze všech. Vnímám naše aktivity napůl jako aktivismus, říká Ondřej Kania v podcastu

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

ondrej-kania

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Ondřej Kania, spoluzakladatel a výkonný ředitel JK Education

0Zobrazit komentáře

Sám nikdy nebyl ve škole úplným premiantem. Na střední škole však udělal klíčové rozhodnutí, které nakonec rozhodlo o celé jeho podnikatelské kariéře, byť podnikat vlastně začal tak trochu z nouze. Dnes je Ondřeji Kaniovi sedmadvacet let, řídí čtyři školy a v Česku ani na Slovensku byste nenarazili na vzdělávací skupinu podobného ražení, která by rostla rychleji.

„Prvotní motivace byla přežít. Pak přišla motivace přestěhovat se od babičky s dědou. A pak přišla motivace, abych si nejen zvládl zaplatit nájem, ale také vydělal víc, než je minimální mzda. Podnikat mě přitom dříve vůbec nenapadlo,“ popisuje v novém díle CzechCrunch Podcastu své studentské roky a první podnikatelské krůčky Ondřej Kania.

Dnes je brněnský rodák výkonným ředitelem vzdělávací skupiny JK Education, pod kterou patří Pražské humanitní gymnázium, dvě americké školy v Česku a jedna na Slovensku. Do toho pořádá velké veletrhy, na nichž se objevují školy z celého světa, a zároveň pomáhá české studenty vysílat na ty nejprestižnější vzdělávací instituce v zahraničí.

Více o tom, jak Kaniovi změnila život cesta za studii do Spojených států, kdy se mu celý podnikatelský sen málem rozsypal a proč je nyní naopak jeho skupina v té nejlepší kondici, si můžete poslechnout v nové epizodě CzechCrunch Podcastu, kterou lze pustit v přehrávači níže nebo ve všech oblíbených podcastových aplikacích, včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů:

O čem dalším byla v podcastu s Ondřejem Kaniou řeč?

***

O studiu v zahraničí a jeho dopadu na život mladého člověka ví Ondřej Kania více než dost. Sám se v 16 letech rozhodl, že na středních školách v Česku, kterých během krátkého období vystřídal několik, už být nechce. Obepsal tak stovky amerických škol a nakonec získal stipendium na střední škole v menším městě ve státě New York. Sám si tam však na studia musel vydělat.

„Dostal jsem krabici sušenek a vyhodili mě buď před Walmartem nebo v nějakém sousedství, kde jsem se svým sovětským přízvukem celý den klepal na dveře a prodával,“ usmívá se dnes Kania. „Je to situace, kdy jsi extrémně mimo svou komfortní zónu, ale získáš tím mnoho zkušeností a soft skills,“ říká.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Třeba kvalita vzdělání navíc podle něj na místní střední škole nebyla taková, jakou by zažil třeba na lepším českém gymnáziu, ale svou zkušenost z celého pobytu v USA by za nic nevyměnil. „Získal jsem díky tomu schopnost, že když něco děláš a je ti to nepříjemné, ale vidíš za tím nějaký smysl, proč bys to měl dokončit, tak to prostě dokončíš,“ doplňuje Kania.

V podcastu popisuje i to, že nevidí jako problém, že mu chybí vyšší vzdělání, za což ho někteří z tuzemského školského prostředí kritizují. Sám si z toho nic nedělá, ostatně tvrdí, že se už v poslední době de facto s žádnými kolegy z oboru nestýká. Nemá k tomu důvod, protože si stejně – ostatně jako vždy – dělá všechno po svém.

Během let se mu podařilo vybudovat vzdělávací skupinu, jejíž tržby v tomto školním roce dosáhnou na zhruba 110 milionů korun, a to se budou krátit příjmy z veletrhů a agentury, které jsou kvůli koronavirové pandemii omezené. „Meziročně celá skupina vyroste o 12 procent, ale pro mě je zásadní ukazatel, že stále mimořádným tempem dál rostou naše školy,“ říká Kania.

ondrej-kania3

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Ondřej Kania, spoluzakladatel a výkonný ředitel JK Education

Tempo, o kterém mluví, je zhruba 40 procent. V řeči dalších čísel to znamená, že aktuálně má na svých školách JK Education kolem 530 studentů a zaměstnává 120 lidí. „V českém školství nemáme v rychlosti růstu srovnání. Důležité je říct, že to, co my děláme, vnímám od začátku napůl jako aktivismus,“ prozrazuje Kania a v podcastu celou myšlenku dál rozebírá.

Hovoří také o tom, kdy do firmy po odchodu jeho dlouholetého společníka před dvěma lety vstoupili noví investoři a firmu de facto zachránili. „Prošli jsme od té doby obrovskou mírou profesionalizace a v podstatě se z nějaké přerostlé živnosti proměnili ve středně velkou firmu,“ doplňuje Kania.

Jak ně dopadla letošní koronavirová pandemie? Do jakých zemí se chystá expandovat a jak se chytla jeho globální virtuální škola? Bude kupovat další školy? O tom všem hovoří Ondřej Kania v našem podcastu, který najdete ho online jak na Spotify, Apple Podcastech nebo Google Podcastech, tak ve svých oblíbených podcastových aplikacích.