Ambiciózní automobilka Nikola nabírá 2 miliardy dolarů. General Motors jí zároveň pomůže vyrobit elektrický pick-up

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

nikola-badger

Foto: Nikola

Elektrický pick-up Nikola Badger

0Zobrazit komentáře

Prozatím sice ještě žádné auto neprodala a nevydělala ani cent, ale přesto byla mladá automobilka Nikola před třemi měsíci stejně hodnotná jako Ford a na trhu budí pořádný rozruch. Její hodnota se sice během prázdnin propadla, ale teď zase leze nahoru, protože na palubu získala významného partnera. Elektrické budoucnosti věří v General Motors.

Největší americký výrobce automobilů, pod něhož patří značky Cadillac, Chevrolet či GMC, se rozhodl na Nikolu vsadit dvě miliardy dolarů (45 miliard korun), za které ve firmě vedené Trevorem Miltonem získává 11% podíl a jedno místo v představenstvu. V rámci strategického partnerství má GM mimo jiné pomoci Nikole dostat na trh první auto v podobě elektrického pick-upu Badger.

„Nikola patří mezi nejinovativnější společnosti na světě. General Motors patří mezi nejlepší inženýrské a výrobní společnosti na světě. Nemohli jsme snít o lepším partnerství, než je tohle,“ říká zakladatel a výkonný předseda Nikoly Trevor Milton.

Přestože o své automobilce mluví jako o jedné z nejvíce inovativních firem na světě, prozatím zůstávají všechny jeho nápady a vize jen na papíře. Svůj očekávaný pick-up zvaný Badger, který by měl mít elektrický pohon a jezdit i na vodík, ukázal začátkem roku, ale zatím není jasné, kdy ho začne prodávat. Právě strategické partnerství s GM by tomu ale mělo významně pomoci.

nikola_tre3

Foto: Nikola

Chystaný elektrický tahač Nikola Tre

Inženýři z General Motors mají pomoci sestrojit, zvalidovat, homologovat a nakonec i postavit zmíněný Nikola Badger, a to v obou variantách – s baterií i palivovými články pro vodíkový pohon. Nikola ostatně očekává, že díky partnerství ušetří v následujících 10 letech přes 4 miliardy dolarů na nákladech za baterie či pohonné jednotky.

Právě na bateriových technologiích i vývoji palivových článků v General Motors pracují a Nikola nyní dostane ke všemu přístup. Zároveň získá i dekády znalostí a zdrojů z dodavatelského a výrobního řetězce, což je pro mladou automobilku pro rychlý rozvoj zcela klíčové. GM si zase na oplátku pojistilo potenciálně velkého klienta pro své produkty.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Strategické partnerství s Nikolou je pokračováním v širším nasazování zcela nové baterie Ultium a systémů palivových článků Hydrotec od General Motors,“ říká předseda a CEO GM Mary Barra. Jeho firma se například stane (vyjma Evropy) globálním exkluzivním dodavatelem palivových článků pro některé chystané tahače značky Nikola a celkově v rámci celého kontraktu očekává přísun zhruba 4 miliard dolarů.

S vodíkovým pohonem se do budoucna počítá zejména v tahačích a nákladní dopravě obecně, ale nabídnout ho má i očekávaný pick-up od Nikoly. Firma ho chce naživo ukázat koncem letošního roku s tím, že do produkce má Badger vstoupit koncem roku 2022. Stále se přitom neví, kde se bude vozidlo vyrábět.

Už teď je ale jasné, že jen u pick-upů Nikola nechce zůstat. V srpnu oznámila objednávku na dva a půl tisíce elektrických popelářských vozů a dočkat bychom se měli také vodíkových náklaďáků, se kterými – podobně jako s pick-upem – plánuje Nikola konkurovat Tesle Elona Muska. A přestože zatím po šesti letech nemá prodaný jediný vůz, investoři reagovali na důležité spojenectví s GM více než kladně – akcie Nikoly poskočily před úterním otevřením trhu o 45 procent, GM si připsalo 11 procent.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Na vlak nebo autobus dojedete sdíleným skútrem či vozem. Škodovka otevírá spolupráci s RegioJetem

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

regiojet-berider

Foto: Škoda Auto

Elektrické skútry BeRider od Škodovky bude nově propojené s vlaky RegioJetu

0Zobrazit komentáře

Když je řeč o budoucnosti dopravy, často se zmiňuje především to, že již nebude takovým automatismem, jako je tomu dnes, vlastnit auto. Místo toho budou lidé, zejména ve velkých aglomeracích, využívat různé sdílené dopravní prostředky, ať už jde o klasickou městskou hromadnou dopravu nebo třeba sdílené skútry. Právě na to sází Škodovka a RegioJet.

Inovační laboratoř mladoboleslavské automobilky Škoda Auto DigiLab uzavřela partnerství s dopravcem RegioJet právě za účelem propojení několika různých způsobů přepravy. Zatímco Škodovka dá k dispozici své sdílené elektrické skútry BeRider a auta z carsharingu HoppyGo, RegioJet do spolupráce zapojí své vlaky a autobusy.

Ideální výsledek celého partnerství by měl vypadat zhruba takto: při cestě na vlak si před domem vypůjčíte elektrický skútr, dojedete na nádraží, kde přesednete na vlak, načež si v konečné stanici vypůjčíte třeba sdílené auto, abyste dojeli do své cílové destinace. Jinými slovy jde o takzvanou dopravu od dveří ke dveřím, aniž byste museli vlastnit auto.

„Škoda Auto se transformuje v Simply Clever společnost pro nejlepší řešení mobility. Partnerství se společností RegioJet je důležitým krokem v tomto vývoji: dává nám příležitost využít řadu synergií a učinit individuální mobilitu ještě progresivnější,“ říká Jarmila Plachá, vedoucí Škoda Auto DigiLabu.

BeRider & RegioJet

Foto: Škoda Auto

Elektrické skútry BeRider od Škodovky bude nově propojené s vlaky RegioJetu

Scénář nastíněný výše nebude fungovat takto dokonale úplně vždy a od prvního dne, zejména kvůli tomu, že například služba BeRider zatím funguje jen v hlavním městě, ale jde o první vlaštovku. Prvním krokem v rámci většího partnerství je propojení jízdních dokladů, kdy při koupi jízdenky na autobus nebo vlak RegioJetu získáte také 60 volných minut právě na svítivě zelený elektrický skútr.

Se značkou BeRider zatím jezdí škodovácký DigiLab v Praze, přičemž plánovaná expanze do Brna byla kvůli koronavirové krizi pozastavena. Podle čerstvých údajů se již na elektrických skútrech projelo 80 tisíc uživatelů, kteří najeli přes 500 tisíc kilometrů, a obliba služby dál roste. Ostatně do Prahy nedávno zavítala také konkurence v podobě polského Blinkee.city.

Na podobné bázi jako s BeRiderem bude fungovat v návaznosti na vlakové a autobusové spoje RegioJetu taktéž P2P carsharingová služba HoppyGo. V ní si mezi sebou půjčují svá auta zejména lidé a k jízdence na RegioJet nyní nově registrovaní uživatelé obdrží kredit ve výši 500 korun na pronájem vozu. V řešení jsou ale i rezervovaná parkovací místa u nádraží právě pro sdílené vozy třeba i z vlastní flotily HoppyGo.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Mnohem zajímavější nicméně má být výhledově spolupráce Škody Auto a RegioJetu v rámci multimodální aplikace Citymove. V ní lze plánovat trasu napříč různými dopravními prostředky, tedy například kombinace MHD, sdílených kol, skútrů i taxi, a v budoucnu mají přibýt i právě vlaky a autobusy RegioJetu.

Z jednoho místa by si tak měl mít uživatel možnost naplánovat trasu skutečně od dveří ke dveřím, přičemž hlavní výhoda Citymove má být v tom (vedle toho, že takovou kombinaci vůbec umí), že si půjde veškeré dopravní prostředky rezervovat a rovnou i zaplatit přímo v aplikaci.

„Partnerství tímto otevírá ideální přístup k mobilitě pro všechny lidi, kteří sami nevlastní žádný vůz, ale chtějí být mobilní bez omezení. Propojení služeb sdílené mobility s dálkovou železniční a autobusovou dopravou snižuje emise i zatížení center měst,“ podotýká Škodovka.