Ani letadlo, ani auto. Slovenský Klein Vision poprvé vzletěl se svým jedinečným létajícím vozem
Štefan Klein je muž, který svůj život zasvětil vývoji stroje, jenž se dokáže se stejnou lehkostí pohybovat na silnici i v oblacích. Slovenský designér původně působil v projektu Aeromobil, který v roce 2016 opustil, aby založil vlastní společnost pojmenovanou Klein Vision. A nyní zveřejnil video, na němž ukazuje, že se jeho AirCar již dokáže odlepit od asfaltu a vystoupat do nebeských výšin.
Zatímco většina jiných konceptů, které chtějí zvládnout jízdu po silnici i let ve vzduchu, se již na první pohled vymyká klasické koncepci automobilu, u stroje AirCar to tak docela neplatí. Minimálně jeho přední část působí jako sportovní automobil, a pokud bychom si odmysleli masivní zadní spoiler a vrtuli v zadní části, působil by tak i jako celek.
Ovšem právě zadní část nejvíce prozrazuje onu dvojakost tohoto stroje. Ta největší kouzla se začnou dít v momentě, kdy jezdec, potažmo pilot, stiskne v kokpitu tlačítko, které automaticky prodlouží ocasní část vozu, ale hlavně vysune křídla. Ta má vůz složená po stranách, podobně jako je ke svému tělu tisknou ptáci.
Toto tlačítko bylo stisknuto i minulý týden. Vůz přitom stál na přistávací dráze letiště v Piešťanech na Slovensku, kde proběhl vůbec první testovací let vozu a nutno podotknout, že úspěšný. Do vzduchu se při něm dostal vůz o váze 1 100 kilogramů, který je schopen nést dodatečnou zátěž dalších 200 kilogramů. To znamená, že se v něm mohou bez problému proletět dva skutečně statní pasažéři.
Prototyp je poháněn motorem značky BMW o objemu 1,6 litru s výkonem 140 koňských sil, který si během hodiny letu vyžádá 16 litrů paliva. Na zemi je vůz schopen bez problému urazit pouť dlouhou až tisíc kilometrů. Otázka ovšem zní, proč jet po silnici, když to jde vzduchem při rychlosti až 200 km/h?