Aplikaci carsharingu Anytime si v Česku stáhlo už přes 60 tisíc lidí. Do Prahy přijedou stovky dalších aut
Sdíleným službám se v Česku daří, ať už jde o koloběžky, mezi kterými je Lime s milionem jízd během jednoho roku, sdílená kola Rekola a Freebike, motorky od Revoltu nebo automobily. Právě sdílené vozy neboli carsharingy se začínají rozrůstat a vedle zavedených hráčů jako AJO nebo Car4Way, které patří k těm největším, se poměrně nedávno zařadil také původem italský Anytime a v následujících týdnech do Prahy vstoupí také maďarské GreenGo.
Pražskými ulicemi tak brázdí již více než tisícovka sdílených automobilů, které mohou standardně stát v modrých či fialových zónách, a zdá se, že se jejich počet v blízké budoucnosti bude rapidně zvyšovat. Zmíněný Anytime se tak po prvních pěti měsících provozu v Česku rozhodl navýšit svou flotilu hybridních vozidel Toyota Yaris, jichž bylo dosud sto, o další dvě stovky.
Aplikaci, která je nutná jak k registraci, tak k samotnému půjčování aut, si stáhlo během necelého půlroku už přes 60 tisíc lidí s tím, že služba odmítá prozradit, kolik z nich si auto již reálně půjčilo nebo se vůbec do služby registrovalo. Rozšiřování počtu vozidel, které jsou pravidelně rozmístěny v širším centru města, začne už v následujících týdnech, první kusy se objeví ještě v průběhu září.
„Obyvatelé Prahy a okolí si naši službu velmi rychle oblíbili. Proto jsme se rozhodli nabídku vozů ztrojnásobit. Tím rozšiřujeme své zázemí pro ještě kvalitnější službu a sjednocujeme vizuální styl, aby se s námi lidé i v zahraničí cítili jako doma,“ říká k rozšiřování šéf startupu Anytime pro Českou republiku Milan Beutl.
Všech 200 nových vozidel by se mělo v Praze objevit do konce letošního roku. Vedle rozšiřování flotily se mimo jiné mění také vzhled polepů vozidel, které se z čistě šedivo-oranžových mění na částečně tyrkysovou a bílou barvu. Souvisí to totiž s novou podobnou samotné aplikace. Právě aplikace, která projde vizuální proměnou v následujících týdnech, byla v poslední době rozšířena také o několik nových funkcí.
Až dosud bylo například nutné vozidla tankovat tím způsobem, že uživatelé volali na linku Anytime ještě před natankováním a na dálku museli získat pin k CCS kartě, která je uložena ve vozidle. Nově lze celý proces realizovat přímo v aplikaci. Vedle toho pak služba rozšířila i své jízdní plány. Mimo klasického minutového režimu, kdy mezi 7 a 9 hodinou ráno uživatelé platí dvě koruny za minutu a poté pět korun s nižším pojištěním, nebo 8 korun za minutu s vyšším pojištěním, má k dispozici také 24hodinový a 8hodinový plán.
Na 8 hodin si lze relativně nově auto půjčit za 499 korun s limitem 60 kilometrů, nebo na 24 hodin od 799 korun s 90 kilometry. Součástí je pak standardně jako u jiných podobných služeb benzin, pojištění, ale třeba i mytí vozu a logicky jeho údržba. Anytime aktuálně v Praze soupeří s konkurencí především cenou. Například u Car4Way je nutné platit do 30 minut pronájmu jak za čas, tak za ujeté kilometry.
Naopak u Anytime se v minutovém plánu za kilometry neplatí. Otázkou je, jak moc je tento model udržitelný a zda se v budoucnu něco změní. Stejně ale služba funguje v téměř 15 městech ve 4 zemích a dále se rozšiřuje. V Česku chce Anytime v příštích letech proinvestovat stovky milionů korun, většina z nich ale půjde na rozšiřování flotily vozidel.
Pro každou zemi má služba jiné typy aut, v Praze jsou to prozatím pouze hybridní Toyoty Yaris s automatickou převodovkou. Poměrně zajímavě skončil Anytime na ruském trhu, kam vstoupil s ambicemi stát se tamní jedničkou a rozšířil se až na 1 100 vozidel. Později jeho značku na místním trhu koupil větší hráč Mikro Kapital a spojil se svou službou Delimobil. Nyní nabízí mimo minutového carsharingu vozidla také jako prémiovou službu s přistavením k uživateli. Mimo levnějších hybridů a menších aut jsou tam k dispozici také BMW 320i nebo Audi Q3.