Aplikaci carsharingu Anytime si v Česku stáhlo už přes 60 tisíc lidí. Do Prahy přijedou stovky dalších aut

anytimehybrid

Foto: Anytime

Carsharing Anytime a jeho Toyota Yaris Hybrid

0Zobrazit komentáře

Sdíleným službám se v Česku daří, ať už jde o koloběžky, mezi kterými je Lime s milionem jízd během jednoho roku, sdílená kola Rekola a Freebike, motorky od Revoltu nebo automobily. Právě sdílené vozy neboli carsharingy se začínají rozrůstat a vedle zavedených hráčů jako AJO nebo Car4Way, které patří k těm největším, se poměrně nedávno zařadil také původem italský Anytime a v následujících týdnech do Prahy vstoupí také maďarské GreenGo.

Pražskými ulicemi tak brázdí již více než tisícovka sdílených automobilů, které mohou standardně stát v modrých či fialových zónách, a zdá se, že se jejich počet v blízké budoucnosti bude rapidně zvyšovat. Zmíněný Anytime se tak po prvních pěti měsících provozu v Česku rozhodl navýšit svou flotilu hybridních vozidel Toyota Yaris, jichž bylo dosud sto, o další dvě stovky.

Aplikaci, která je nutná jak k registraci, tak k samotnému půjčování aut, si stáhlo během necelého půlroku už přes 60 tisíc lidí s tím, že služba odmítá prozradit, kolik z nich si auto již reálně půjčilo nebo se vůbec do služby registrovalo. Rozšiřování počtu vozidel, které jsou pravidelně rozmístěny v širším centru města, začne už v následujících týdnech, první kusy se objeví ještě v průběhu září.

anytimebr

Foto: Anytime

Jedno z vozidel carsharingu Anytime v Praze

„Obyvatelé Prahy a okolí si naši službu velmi rychle oblíbili. Proto jsme se rozhodli nabídku vozů ztrojnásobit. Tím rozšiřujeme své zázemí pro ještě kvalitnější službu a sjednocujeme vizuální styl, aby se s námi lidé i v zahraničí cítili jako doma,“ říká k rozšiřování šéf startupu Anytime pro Českou republiku Milan Beutl.

Všech 200 nových vozidel by se mělo v Praze objevit do konce letošního roku. Vedle rozšiřování flotily se mimo jiné mění také vzhled polepů vozidel, které se z čistě šedivo-oranžových mění na částečně tyrkysovou a bílou barvu. Souvisí to totiž s novou podobnou samotné aplikace. Právě aplikace, která projde vizuální proměnou v následujících týdnech, byla v poslední době rozšířena také o několik nových funkcí.

human-cells

Přečtěte si takéPetr Kellner koupil pětinu biotech firmy Autolus, která přeprogramovává buňky k útoku na rakovinové nádoryPetr Kellner koupil pětinu biotech firmy Autolus, která přeprogramovává buňky k útoku na rakovinové nádory

Až dosud bylo například nutné vozidla tankovat tím způsobem, že uživatelé volali na linku Anytime ještě před natankováním a na dálku museli získat pin k CCS kartě, která je uložena ve vozidle. Nově lze celý proces realizovat přímo v aplikaci. Vedle toho pak služba rozšířila i své jízdní plány. Mimo klasického minutového režimu, kdy mezi 7 a 9 hodinou ráno uživatelé platí dvě koruny za minutu a poté pět korun s nižším pojištěním, nebo 8 korun za minutu s vyšším pojištěním, má k dispozici také 24hodinový a 8hodinový plán.

Na 8 hodin si lze relativně nově auto půjčit za 499 korun s limitem 60 kilometrů, nebo na 24 hodin od 799 korun s 90 kilometry. Součástí je pak standardně jako u jiných podobných služeb benzin, pojištění, ale třeba i mytí vozu a logicky jeho údržba. Anytime aktuálně v Praze soupeří s konkurencí především cenou. Například u Car4Way je nutné platit do 30 minut pronájmu jak za čas, tak za ujeté kilometry.

anytime

Foto: Anytime

Hybridní Toyota Yaris od Anytime

Naopak u Anytime se v minutovém plánu za kilometry neplatí. Otázkou je, jak moc je tento model udržitelný a zda se v budoucnu něco změní. Stejně ale služba funguje v téměř 15 městech ve 4 zemích a dále se rozšiřuje. V Česku chce Anytime v příštích letech proinvestovat stovky milionů korun, většina z nich ale půjde na rozšiřování flotily vozidel.

Pro každou zemi má služba jiné typy aut, v Praze jsou to prozatím pouze hybridní Toyoty Yaris s automatickou převodovkou. Poměrně zajímavě skončil Anytime na ruském trhu, kam vstoupil s ambicemi stát se tamní jedničkou a rozšířil se až na 1 100 vozidel. Později jeho značku na místním trhu koupil větší hráč Mikro Kapital a spojil se svou službou Delimobil. Nyní nabízí mimo minutového carsharingu vozidla také jako prémiovou službu s přistavením k uživateli. Mimo levnějších hybridů a menších aut jsou tam k dispozici také BMW 320i nebo Audi Q3.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Elektrické koloběžky Lime v Praze za rok pokořily milion jízd. Příští rok přijede vylepšený a odolnější model

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

lime-kolobezky-praha

Foto: Lime

Elektrické koloběžky Lime v Praze

0Zobrazit komentáře

Na konci září to bude rok, co se pražskými ulicemi prohání lidé na černo-zeleno-bílých elektrických koloběžkách amerického startupu Lime. Malý sdílený dopravní prostředek se stal poměrně vděčným tématem všemožných debat na téma, jak by se měla dopravní situace nejen v Praze dále vyvíjet, ale jedno je neoddiskutovatelné – koloběžkám se v tuzemském hlavním městě daří.

Potvrzují to jak zástupci Lime, tak také čísla. Po necelém roce provozu totiž elektrické koloběžky v Praze absolvovaly už přes 1 milion jízd a k překročení významného milníku došlo ve chvíli, kdy celý rychle rostoucí americký startup oznámil, že po celém světě už pokořil 100 milionů jízd. Celkem už jezdí ve 120 městech napříč 30 zeměmi.

Do Prahy přišly elektrické koloběžky poprvé na konci září a dnes jich je v ulicích už zhruba 1 500. Jedná se o zajímavou alternativu přepravy jak pro mnoho pražských obyvatel, tak také lidí ze zahraničí, kteří často koloběžky znají z jiných evropských či světových měst, a tak je logicky využívají i tady.

lime-cargobike_17-min

Foto: Lime

Elektrické koloběžky Lime v Praze převáží také elektrická cargo kola

Během prvního roku je již v Česku vyzkoušelo pár stovek tisíc lidí a přestože přesné číslo zatím Lime tají, potvrzuje alespoň to, že zhruba polovina zákazníků je ze zahraničí. Podobně jako v jiných městech nicméně i v Praze fungují koloběžky nejen jako turistická atrakce, ale zejména jako vhodný doplněk městské hromadné dopravy.

Podle průzkumu Lime nahrazuje každá čtvrtá jízda na koloběžce jízdu autem, přičemž průměrně na ní lidé stráví 10 minut a ujedou zhruba 1,6 kilometru. Často se tak přibližují například k nejbližší stanici metra či tramvaje. Už v příštím roce by se měl navíc komfort koloběžkových jezdců v pražských ulicích zvýšit, jelikož k nám Lime plánuje dovést vylepšené modely.

vlastimil-hrabal2

Přečtěte si takéVlastimil Hrabal: Nový nástroj moci na obchodním poli. Čína spouští sociální kredit občanů, který odmění i potrestáVlastimil Hrabal: Nový nástroj moci na obchodním poli. Čína spouští sociální kredit občanů, který odmění i potrestá

Odolnější koloběžku, která má mimo jiné i odpružení přední vidlice a mnohem lépe by snášela pražské kočičí hlavy nebo přejezd tramvajových kolejí, představil americký startup už téměř před rokem. Prozatím však dostaly prioritu jiné trhy, v poslední době zejména Německo, kde již dokázali pro elektrické koloběžky připravit legislativu, ale přestože zatím tuzemské zastoupení Lime odmítá termín oficiálně potvrdit, plánuje přivést lepší koloběžky pro příští sezonu.

Lime-S-Generation-3

Foto: Lime

Nový a bytelnější model elektrické koloběžky Lime

První rok elektrických koloběžek v Praze se nicméně neobešel bez komplikací. Zejména na Praze 2 proti nim vedení města vehementně protestuje, avšak v posledních týdnech se i do této městské části začaly koloběžky vracet. Vedle toho navíc Lime do Prahy přivezl také elektrická nákladní kola, se kterými koloběžky v ulicích obsluhuje, a nasadil také tzv. patrolery, kteří jednak kontrolují, zda jsou stroje správně zaparkovány, a případně pomáhají uživatelům.

Jelikož ale i tak nadále lidé parkují v zakázaných, tzv. červených zónách, což představuje například historické centrum, některé parky a pár dalších míst v Praze, začal Lime od srpna vybírat pokuty. Za špatné zaparkování dostane uživatel automaticky stokorunovou pokutu. Jak se tento tah zatím osvědčil, nechce Lime komentovat, ale vedení Prahy tento krok kvituje a věří, že se situace s parkováním zlepší.

V následujících měsících a případně příštím roce pak bude velmi zajímavé sledovat, zda se Lime vydá i do dalšího českého města. Nedávno totiž začal vést jednání na brněnském magistrátu a podle prvních zpráv jsou v Brně elektrickým koloběžkám a dalším podobným dopravním prostředkům sdílené mobily mnohem více nakloněni. Ostatně v srpnu tam začalo jezdit 150 elektrokoloběžek Bird.