Cupertino je od Prahy vzdálené přes devět tisíc kilometrů, přesto má Apple, který v něm sídlí, k české metropoli zvláštní vztah. Sice nám pořád nedal Siri v češtině a nepatříme k trhům, které by upřednostňoval, skvěle mu ale sloužíme pro točení reklam, kterých nejen v Praze udělal už několik. A výjimkou není ani hlavní reklamní spot nového iPhonu 15, kterým ho slavnostně představil.
Naposledy byl Apple v Průhonicích u Prahy, kde točil reklamu na jednu ze stěžejních funkcí tehdy aktuálního iPhonu 13. Předtím se vydal k Národnímu divadlu, kde zase demonstroval důraz na bezpečnost svých uživatelů. A ještě předtím se pohyboval okolo lomu Velká Amerika. Nehledě na to, že několikrát v Praze natáčel i spoty s vánoční tematikou. Teď se do hlavního města vrátil znovu.
Pražské kulisy využil pro krátkou reklamu na nově představený iPhone 15, ve které ukazuje jeho přednosti. Hlavní roli v ní hraje panel Dynamic Island, který nahrazuje původní „výřez“ v horní části displeje a dokáže zobrazovat užitečné funkce. Apple v ní zmínil i odolnost telefonu vůči vodě, poukázal na celodenní výdrž baterie a samozřejmě odprezentoval schopnosti kamery.
https://www.youtube.com/watch?v=XHTrLYShBRQ
Voděodolnost iPhonu 15 tak demonstroval na Slezské ulici v pražských Vinohradech a dvojnásobný zoom fotoaparátu natočil u budovy Správy tunelů TSK na pražském Strahově. Vydal se i do Kamenického Šenova na severu Čech, což je patrné v momentě, kdy si osoba prohlíží své pořízené fotky – a najednou se v galerii objeví i Panská skála.
Podobných lokálních záběrů, které potěší obzvlášť české publikum, je v reklamě hned několik. Například lze vidět pojmenování skupinové konverzace v iMessage jako Prague Trip nebo notifikaci o tom, že se blíží odlet z Letiště Václava Havla do nizozemského Amsterdamu. Vše bylo zakončeno záběrem z letadla, když z Prahy hlavní hrdina nebo hrdinka odlétali.
Kryptoměny prošly během pár let obrovskou proměnou,z jednoho z nedosažitelných trendy slůvek až po pojem, který alespoň do určité míry chápe široká veřejnost. Staly se běžně přijímanou možností toho, do čeho vložit reálné peníze. A to pro tolik lidí, že zprostředkovat přístup k nim je zajímavou a důležitou misí – aspoň tak to vnímá Česká spořitelna. Právě její fond poslal miliony do startupu, který lidem ukazuje kryptoměny ve světě klasických peněz.
Blockmate není nástroj, který by umožňoval přímo obchodování. Umí však digitální aktiva představit lidem tak, aby viděli, jak jim finance v nich rostou, nebo naopak klesají. Ukazuje také rizika a umožňuje například interakce s kryptoportfoliem.
„Digitální aktiva a kryptoměny nemůžeme ignorovat, jen v Česku s nimi obchodují desítky tisíc bankovních klientů a objemy jejich obchodů se měsíčně pohybují okolo dvou set milionů korun,“ říká Jiří Skopový, lídr programu Seed Starter České spořitelny.
Právě jeho prostřednictvím největší česká banka poslala investici do Blockmate. Navíc se přidala řada významných firem. Česká spořitelna se oproti předchozím zvyklostem pro obchod spojila rovnou se Slovenskou spořitelnou – s tím, že potenciál v kryptoměnovém projektu vidí obě, respektive Seed Startery bank v obou zemích. Jejich investice činí 760 tisíc eur, v přepočtu přes 18,5 milionu korun, a je ve formě konvertibilního úvěru, takže výše podílu bude určena až v budoucnosti podle aktuální valuace.
Foto: Seed Starter
Jiří Skopový vede program Seed Starter
Další peníze přidal investiční fond Tensor Ventures, Depo Ventures, Token Ventures, BADideas.fund, Zaka Ventures a Diaspora Ventures. Celkem sedm investorů, tedy tato šestice a společná investice Seed Starterů, se složilo na 1,5 milionu eur, což je okolo 36 milionů korun.
„Toto investiční kolo nám umožňuje urychlit naše snahy o revoluci ve finančních službách a průnik těchto sektorů,“ věří Andrej Coplák, spoluzakladatel a ředitel Blockmate. Podle mladého projektu může platforma oslovit i více než 300 milionů uživatelů.
„Věříme, že Blockmate má skutečný potenciál propojit kryptoměny se světem tradičních financí a zpřístupnit tak jejich obchodování úplně každému,“ doplňuje partner Depo Ventures Petr Šíma.
Nejsme v záklonu
Investice do projektů, které můžou být přelomové – ale možná taky naopak nikdy nevyrostou na fungující firmu –, jsou v popisu práce zmíněných šesti rizikových fondů. Příklon velké banky je ale pro kryptoměnový svět velká věc.
Instituce se přidává k investorům až v druhém kole. Poprvé do Blockmate poslaly peníze v pre-seedové fázi fondy Tensor Ventures a Depo Ventures a projekt nasbíral půl milionu eur. „Tentokrát jsme se postarali také o to, aby se o projektu dozvěděli i zástupci velkého bankovního světa,” říká Roman Smola, partner Tensor Ventures.
Česká spořitelna proklamuje jako své cíle zvyšování finančního zdraví a kultivaci prostředí, v němž obchody s digitálními aktivy probíhají. A Blockmate má představovat nástroj, jak mít o nich a s nimi spojenými transakcemi přehled.
Blockmate ukazuje finanční portfolio jako celek, tedy jak standardní bankovní produkty, tak třeba právě kryptoměny. „Díky tomu zvýší schopnost klientů řídit jejich osobní finance zdravým způsobem,“ myslí si Skopový.
„Co se krypta týče, nejsme v záklonu a v defenzivní pozici, jak se nám občas podsouvá. Nebráníme se tomu. Jenže zároveň musíme být opatrní, jinak to prostě nejde, musíme respektovat zákon. Navíc jde o velmi mladé technologie a pro řadu lidí může být zkušenost s kryptem, jež může být pozitivní, ale s ohledem na výkyvy i dost negativní, tou určující investiční zkušeností. Klientům vždy radíme, že by krypto mělo být součástí širšího diverzifikovaného portfolia, protože když do něčeho pošlou 100 procent svých úspor, nemůžou se pak divit, když to špatně dopadne,“vysvětloval pro CzechCrunch už loni postoj instituce její generální ředitel Tomáš Salomon.
Projekt sbírá všechny dostupné informace z kryptoprostoru. Nabízí jednotné rozhraní, jež usnadňuje přístup k finančním údajům z různých globálních služeb. Uživatelé Blockmate mohou získat například data o klientech kryptoúčtů, transakcích a zůstatcích, platforma zároveň poskytuje souhrnný finanční přehled o příjmech i útratách, včetně možných rizik na základě historie a chování.
Firma popisuje, že její snahou je propojit svět digitálních aktiv s otevřeným bankovnictvím. Právě s využitím Open Banking standardu propojuje miliony uživatelů kryptoměn s více než 25 tisíci existujícími fintechy, které tento standard v rámci svých řešení už používají. Projekt založil vedle Andreje Copláka také další Slovák Peter Laubert.
„I přes očistu, kterou si kryptoprostor prošel v roce 2022, dnes už málokdo pochybuje, že tento obor zde zůstane a bude nadále růst. To dokládá i obrovský výčet technologických firem jako Mastercard, Visa, Google nebo PayPal, které se touto technologií zabývají a budují si interní týmy a know-how, jak s ní pracovat,“ doplňuje Martin Jančík, spoluzakladatel Token Ventures.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.