Apple uvedl čtyři hranaté iPhony s 5G. Nejmenší telefon s lepším displejem doplňují nadupané modely pro filmaře

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

iphone12-boxed2

Foto: Apple

Modrý iPhone 12 a iPhone 12 Mini

0Zobrazit komentáře

Na stále primární zdroj příjmů Applu, nové telefony, jsme si letos museli počkat o měsíc déle, než je zvykem. Dostali jsme ale rovnou čtyři nové iPhony, počínaje nejmenším modelem za poslední čtyři roky a konče největším vůbec. Hlavní hvězdou prezentace byla podpora 5G sítí, stejně zajímavý je ale také návrat ke hranatému designu nebo OLED displeje napříč celou modelovou řadou.

Říjnová keynote Applu se skutečně nesla v duchu vysokého tempa a efektivity, jako by se firma snažila už samotným formátem vyzdvihnout rychlou budoucnost zprostředkovanou sítěmi nové generace. Jejím sloganem ostatně bylo „Hi, speed“, tedy slovní hříčka vítající rychlost a naznačující vysokou rychlost (high speed), ať už směrem k 5G nebo novým čipům.

Pokud zvolíme stejný přístup jako Apple, řekneme, že zlatým hřebem byly standardní iPhone 12 a kompaktní iPhone 12 mini. Oba jsou na vrcholu z hlediska displejové technologie, výkonu i fotoaparátů, ovšem nikoliv cenově. Majitelé starších, příliš velkých nebo mnoha Androidem poháněných zařízení tak mají velmi dobrý důvod zvažovat investici kolem dvaceti tisíc.

iphone12

Foto: Apple

iPhone 12 a iPhone 12 mini přichází v pěti barevných variantách

I když zde příliš neplatí pořekadlo o ďáblovi ukrytém v detailech, přeci jen situace nemusí být pro všechny tak jednoznačná. Každá ze čtyř novinek totiž má své specifické místo a unikátní vlastnosti, byť se v tom nejdůležitějším takřka shodují. A co je vlastně nejdůležitější? Displej, design a procesor.

OLED u všech modelů a hranatý design

Ačkoliv se Apple zatím zdráhá pouštět do vyšších obnovovacích frekvencí, obrazovky všech iPhonů se přeci jen dočkaly výrazného zlepšení, přesněji řečeno zmenšení. iPhone 12 mini, 12, 12 Pro i 12 Pro Max mají s výjimkou rozměrů tentýž OLED displej s dosud nejužšími rámečky. Marketingové označení Super Retina XDR pak znamená vysoký dynamický rozsah a podporu HDR s maximálním jasem 1 200 nitů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Stejně zajímavá jako technologie uvnitř přitom může být také ta na povrchu. Apple se totiž kromě klasického tvrzeného skla Gorilla Glass poprvé rozhodl zaexperimentovat s keramikou. V praxi to znamená, že sklo je dodatečně tepelně ošetřené a v jeho vnitřní struktuře se nacházejí keramické krystaly. Podle výrobce tento postup až čtyřnásobně zvýšil odolnost displejů proti prasknutí.

Přední strana iPhonů po dlouhé době do zbytku těla prochází hranou. Apple dal letos zapravdu uživatelům, který za vrchol designu jeho telefonů považují modely 5, 5S a SE a z velké části ho přejal. Všechny iPhony 12 jsou tak po obvodu dokonale ploché. V případě 12 a 12 mini je pak středový rám vyroben z hliníku, 12 Pro a 12 Pro Max zase volí nerezovou ocel.

iphone12-mini

Foto: Apple

Rozdíl ve velikosti iPhone 12 a iPhone 12 mini

iPhone 12 mini je téměř o sedm milimetrů nižší a o tři milimetry užší než iPhone 8, což z něj činí zdaleka nejmenší telefon na trhu podporující hned několik pásem 5G sítí a snad i nejmenší vlajkový telefon letošního roku. Zároveň se velikostně nachází přesně ve středu první a druhé generace iPhonu SE, takže se fanoušci kompaktních zařízení mohou radovat. Úhlopříčka displeje se přesto vyšplhala na 5,4 palce.

Oproti rok starému předchůdci se ve všech směrech zmenšila také standardní „dvanáctka“ při zachování stejné úhlopříčky displeje. Modely Pro ale zvolily trochu jinou strategii. Od loňských verzí si s mírnými úpravami nechaly rozměry těla a naopak navýšily velikost zobrazovací plochy. iPhone 12 Pro tak má displej s úhlopříčkou 6,1 palce a 12 Pro Max narostl rovnou na 6,7 palce.

iphone12-mini2

Foto: Apple

Modrý iPhone 12 a iPhone 12 mini

Procesor A14 Bionic jsme měli možnost vidět už v iPadu Air před měsícem a do všech telefonů se dostal ve stejné formě. To znamená, že se jedná o první mobilní procesor vyrobený 5nanometrovou technologií. Díky tomu je ještě výkonnější, avšak zároveň efektivněji využívá energii. Naplno tak využije možnost nárůstu příjmu i odesílání dat, jakmile bude dostupná síť 5G.

Natáčení videa v HDR

Další výhody nárůstu výkonu by se měly projevit při pořizování fotek a videí – už několik let totiž žijeme v éře komputační fotografie. V kombinaci s malými úpravami v optické části bychom se tak měli těšit na znatelné zlepšení obrazové kvality hlavně při zhoršených světelných podmínkách. Noční režim i komputačně náročný Deep Fusion je navíc dostupný na všech čočkách telefonů – přední i dvou zadních u iPhonů 12 a přední i tří zadních u iPhonů 12 Pro.

iphone12-magsafe

Foto: Apple

iPhone 12 má vylepšené bezdrátové nabíjení

iphone12-magsafe2

Foto: Apple

K iPhonu 12 lze díky magnetickému MagSafe připnout peněženku

Poměrně velké novinky se dostalo i mobilním filmařům. Sám Emmanuel Lubezki, držitel tří Oscarů za kameru, představil schopnost iPhonů natáčet video ve formátu HDR, konkrétně dynamickém Dolby Vision s desetibitovými barvami. Apple se tak chlubí, že jeho nové telefony jsou prvními zařízeními na světě schopnými Dolby Vision natáčet a zároveň správně zobrazit.

Nakonec malé, ačkoliv předem diskutované, překvapení. Několik let poté, co ke zklamání uživatelů zmizelo z MacBooků, se na iPhonu objevuje MagSafe. Telefony tak mají v zádech zabudovaných několik silných magnetů, díky nimž se rychle a spolehlivě připojí k bezdrátové nabíječce, ale také třeba k atraktivnějšímu krytu, k němuž lze připojit i peněženku.

12 Pro a 12 Pro Max cílí na ty nejnáročnější

Co se týče výhradně modelů Pro, Apple už loni s jejich první generací ukázal, že oproti standardním telefonům nabízejí poměrně specifické vlastnosti, bez nichž se většina běžných uživatelů snadno obejde. Letos to platí ještě výrazněji. iPhony 12 Pro a 12 Pro Max tak nabízejí v zásadě jen tři věci navíc – ocelový rámeček místo hliníkového, větší senzor fotoaparátu s čočkou navíc a technologii LiDAR.

Standardní, širokoúhlý a telefoto – trojice objektivů zůstává u novinek stejná jako loni, mění se ale technické vlastnosti. Díky nárůstu ohniskových vzdáleností se celkový optický zoom rozšířil na 4×. Největší iPhone 12 Pro Max k tomu dostává téměř o polovinu větší senzor u primární čočky a ještě větší ohniskovou vzdálenost u ostatních dvou. Bude tak nejzajímavějším modelem pro ty, kteří ocení pětinásobný optický zoom a co nejlepší výkon při nedostatku světla.

iphone12pro

Foto: Apple

Modrý iPhone 12 Pro

Formou softwarové aktualizace ke konci roku pak Apple chystá ještě jedno lákadlo pro náročnější uživatele – formát ProRAW. Ten má kombinovat výhody rozšířených možností RAW formátu se schopnostmi komputační fotografie.

Vedle trojice čoček na zadní straně pak přibyl LiDAR senzor, který nabízí rychlé a přesné měření hloubky prostoru a opět jsme ho poprvé viděli u iPadu. Fotografové ho prozatím příliš nevyužijí, ocenit by ho ale mohli fanoušci virtuální či rozšířené reality. Těm poskytne vůbec nejširší možnosti dynamické analýzy prostoru ze všech mobilních zařízení na trhu.

Nakonec mají iPhony Pro ještě jednu výhodu, avšak v blízké době ještě méně aplikovatelnou než ty ostatní. Obsahují totiž čip pro 5G s podporou tzv. millimeter wave, tedy vůbec nejrychlejší formy sítí páté generace. Jelikož se ale pokrytí tímto formátem šíří jen velmi pomalu, jedná se spíše o investici do budoucna nebo užitečnou funkci pro pár vyvolených. Navíc modely s tímto čipem zatím ani Apple nebude prodávat všude.

iphone12pro-gold2

Foto: Apple

Zlatý iPhone 12 Pro a iPhone 12 Pro Max

V podobném duchu se nese celá modelová řada iPhonů 12, rozdělená na dvě poloviny. Standardní modely 12 mini a 12 s cenami 21 990 a 24 990 korun za 64GB verze uspokojí naprostou většinu uživatelů, přičemž poprvé za dlouhou dobu potěší i ty s vysokými nároky na malé rozměry. Modely 12 Pro a 12 Pro Max pak začínají na 29 990 a 33 990 korunách za 128 GB. Svými prémiovými cenami zaujmou hlavně fotografické nadšence, kteří si připlatí za cokoliv navíc.

V určitém ohledu se nicméně budou muset uskromnit (respektive zaplatit víc) všichni, Apple se totiž letos ve jménu minimalizace odpadu (a nákladů) poprvé rozhodl nové telefony prodávat bez nabíjecího adaptéru a sluchátek v krabici. iPhony 12 tak v balení nabídnou pouze nabíjecí kabel s Lightningem na jednom konci a USB-C na konci druhém, což je rovněž novinka.

První zájemci by si měli poznačit datum 16. října, kdy se spustí předprodeje iPhonu 12 a 12 Pro. Ti, co chtějí to nejmenší, nebo naopak to největší, si budou muset počkat až do 6. listopadu.

https://www.youtube.com/watch?v=65JrtwtTOdc

V Singapuru udělají z uzemněných Airbusů A380 restaurace s typickou palubní stravou. Za 30 minut bylo vyprodáno

Filip HouskaFilip Houska

singapore

Foto: Singapore Airlines

Palubní strava, která v době pandemie láká

0Zobrazit komentáře

Stravování v letadle je vždy něčím zvláštním, možná až výjimečným. Málokdo však jídlo servírované na palubě ve výšce jedenácti tisíc metrů nad zemí bere jako ryze kulinářský zážitek – zpravidla se totiž jedná o nutné zahnání hladu nebo narušení jinak monotónního, nekončícího sezení. Pandemie ovšem mění mnohé a jak ukazují singapurské aerolinky, o palubní stravu je zájem, i když se dá zajít kamkoliv jinam.

Letecký průmysl je jednou z několika hlavních oblastí, kterou koronavirová krize zasáhla opravdu tvrdě. Vzhledem k chaotickým opatřením lidé nelétají a flotily aerolinek jen staticky odpočívají v hangárech a na ranvejích. V důsledku toho se nevydělávají peníze, díky čemuž dochází k propouštění bez pozitivních vyhlídek na to, kdy by se situace mohla dostat do normálu. Globálně se očekávají ztráty přes 300 miliard dolarů.

Pro letecké společnosti tak nejde o vůbec dobré období, na druhou stranu mají alespoň více prostoru zapojovat své kreativní týmy k vymýšlení nových nápadů, jak krizi přečkat. A ideálně vydělat nějaké peníze navíc. S poměrně netradičním zážitkem před pár dny přišly singapurské aerolinky, které některá ze svých letadel stojících na letišti Changi Airport promění na dočasné restaurace.

singapore-airlines-6

Foto: Singapore Airlines

Airbus A380-800 v barvách singapurských aerolinek

Kdyby ale šlo o klasické restaurace tak, jak je známe. Uvnitř dvou Airbusů typu A380, největších dopravních komerčních letadel na světě, totiž chce nabídnout typickou leteckou stravou, která má oproti běžným pokrmům pochopitelně svá omezení. Nehledě na to, že pro strávníky zprostředkuje autentický zážitek, během něhož jim bude personál servírovat jídlo na malých táccích určených pro malé, sklápěcí stolečky.

Jak ale píše agentura Bloomberg, o stravování v letadle byl možná až nevídaný zájem. Poté, co Singapore Airlines spustily rezervace „sedadel“, uběhlo sotva jen 30 minut, než bylo kompletně vyprodáno. Lidem tak prakticky nevadilo, že nepoletí, ale představa, že budou sedět v letadle i v takto temných časech pro leteckou dopravu, zkrátka stačila na to, aby kabinu zaplnili.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Aby byl tento zážitek ještě pestřejší, aerolinky Singapuru nabídnou rovnou čtyři druhy menu, které by se za normální situace lišily tím, kde cestující sedí. V nejvyšší třídě stojí menu 474 dolarů, pasažéři v byznysu pak zaplatí 236 dolarů, ve třídě premium economy stojí pokrm zhruba 71 dolarů a lidem z economy bude jídlo nabízeno za v přepočtu 39 dolarů. Ti, kteří nechtějí platit penězi, mohou využít i nalétané míle (frequent-flyer).

Vzhledem k velkému zájmu rozšířily singapurské aerolinky nabídku z původního víkendu (24. a 25. října) i na víkend následující, přičemž přidají možnost zarezervování večeře na všechny tyto čtyři dny. Zároveň nejde o jedinou takovou iniciativu, prostřednictvím které chtějí bojovat s nepřízní osudu. Výhledově chtějí lidem doručovat jídlo přímo do jejich domovů, a to včetně instrukcí a playlistu, jak si zprostředkovat celkový onboardingový zážitek.