Automobilka Volvo vstoupila na burzu. Výprava však přinesla menší zisky, než se očekávalo

volvo-xc40-recharge8

Foto: Volvo

Volvo XC40 Recharge

0Zobrazit komentáře

Burzovní tažení švédských automobilek je dovršeno. Po nedávném vstupu Polestaru nyní na švédskou pobočku burzy Nasdaq dorazila také automobilka Volvo Cars. Ta krátce před vstupem snížila očekávané zisky i hodnotu podniku, která je tak nižší než v případě Polestaru.

Volvo a Polestar mají společné nejen kořeny, ale i silný vliv čínské skupiny Geely, která je vlastní. Byli to právě Číňané, kdo Volvo postavili na nohy a z dřívější sportovní divize Polestar udělali samostatnou značku. Čínský gigant také nastavil oběma firmám jasný kurz směřující vstříc elektrické budoucnosti, což ovšem něco stojí.

Aby měly společnosti dostatek kapitálu k naplnění svých elektrických cílů, rozhodly se vydat na burzu. Zatímco Polestar tuto cestu dovršil letos v září, Volvo svou burzovní výpravu oznámilo začátkem měsíce a nyní hlásí její završení, které však není tak úspěšné, jak bylo původně plánováno.

Volvu se totiž nepodařilo naplnit cíle, které hovořily o hodnotě firmy ve výši 25 miliard dolarů (550 miliard korun) a výnosech v přibližné výši 25 miliard švédských korun (62,4 miliardy korun). Problém spočívá v současné situaci na trhu, která dokonce donutila řadu společností své plánované vstupy na burzu přehodnotit a stáhnout.

Volvo XC40 Recharge P8 AWD in Glacier Silver,

Foto: Volvo

Volvo XC40 Recharge P8 AWD

Na vině je inflace a stále se vlekoucí problémy v dodavatelském řetězci. Zejména problém nedostatku čipů silně dopadá právě na výrobce automobilů, kteří nejsou schopni vozy zkompletovat. Východisko z této situace je navíc v nedohlednu, což vede k opatrnosti podniků a také investorů.

Přestože Volvo dříve oznámilo zahájení veřejné nabídky svých akcií za částku pohybující se od 53 do 68 švédských korun za akcii, začátkem tohoto týdne dospělo k rozhodnutí ustálit částku nabídky na 53 švédských korunách, tedy na 137 korunách českých, jak informovala agentura Reuters.

Celkové zisky, kterých Volvo svým vstupem dosáhlo, se tak „smrskly“ o pětinu na přibližných dvacet miliard švédských korun (zhruba 60 miliard korun českých). Pokles ceny akcií se odrazil i na celkové hodnotě firmy, která činí 18 miliard dolarů (necelých 400 miliard korun), což je méně než v případě Polestaru oceněném na 20 miliard dolarů (přibližně 440 miliard korun).

Paradoxem této situace je fakt, že Volvo platí za daleko zavedenější značku s mnohem širší modelovou nabídkou a vyššími čísly prodejů. Zatímco Polestar prodal v minulém roce deset tisíc vozů, Volvo jich prodalo 662 tisíc. Přesto se generální ředitel Volva Hakan Samuelsson nechal slyšet, že by tato suma neměla být vnímána negativně. Ostatně zájem investorů je velký, jak nasvědčuje i růst ceny akcií, která si během několika prvních hodin obchodování připsala téměř 20 %, a aktuálně se tak akcie obchodují za 64,5 švédských korun (přibližně 166 korun českých).

Volvo-XC90

Foto: Volvo

Volvo XC90

Se vstupem Volva na burzu, kde vystupuje pod tickerem VOLCAR B, je spojeno i uvolnění sevření automobilky ze strany Geely. Jak informoval deník Financial Times, Geely si mělo podle svého plánu ponechat 98 procent hlasovacích práv i po vstupu automobilky na burzu. Na nátlak investorů, kteří měli obavy ohledně kontroly Geely, si čínský gigant nakonec ve Volvu ponechal 84 procent na hlasovacích právech i podílu.

Získané finance u obou automobilek nyní poputují primárně do vývoje. Jak Polestar, tak Volvo chtějí svým zákazníkům v budoucnu nabízet pouze čistě elektrické vozy, jejichž vývoj je extrémně finančně náročný. Je však otázkou, zda se Volvu podaří veškeré ambiciózní cíle naplnit i přesto, že burzovní tažení nevyneslo očekávanou kořist.