Švédský Polestar míří na burzu. Do tří let slibuje trojici nových elektrických aut včetně luxusního SUV

Model Polestar 2

Foto: Polestar

Vyvíjet elektromobily je atraktivním, ovšem velmi nákladným podnikem, navíc pokud jste automobilkou vyrůstající na zelené louce. Své o tom ví celá řada mladých jmen, jež v nedávné době učinily rozhodnutí stát se veřejně obchodovatelnou společností. K tomuto rozhodnutí se dopracoval i Polestar, za kterým stojí Volvo, respektive čínský gigant Geely.

Podobně jako Lucid Motors, Faraday Future či Canoo se i švédská automobilka rozhodla přiblížit k investorům tzv. SPAC (special purpose acquisition company) cestou, tedy fúzí s jinou firmou, která vznikla za účelem akvizice. V případě Polestaru, který byl původně závodním týmem, aby se později stal divizí Volva a následně zcela samostatnou značkou, k tomu posloužila firma Gores Guggenheim.

Po sloučení by měly oba podniky vystupovat pod jménem Polestar Automotive Holding UK Limited, přičemž na burze Nasdaq je nalezneme pod zkratkou PSNY. Díky celé operaci by si měl Polestar přilepšit o více než jednu miliardu dolarů (22 miliard korun) s tím, že zhruba 800 milionů půjde jen ze svěřeneckého účtu podniku Gores Guggenheim. Tržní hodnota firmy byla vyčíslena na 20 miliard dolarů (440 miliard korun).

polestar2

Polestar se stane veřejně obchodovatelnou společností

Foto: Polestar

Polestar, který se soustředí výhradně na produkci elektrifikovaných modelů, v minulém roce doručil zákazníkům přes 10 tisíc vozů, které jsou dostupné na 14 trzích na třech kontinentech. Současná finanční situace značky je sice neznámá, o svých plánech do budoucna však Polestar mluví velmi barvitě.

Do roku 2023 chce své vozy nabízet na 30 trzích. Aktuální modelovou nabídku tvořenou hybridním Polestarem 1 a čistě elektrickým Polestarem 2 chce do dvou let rozšířit o tři nové elektromobily. První novinkou by se mělo stát plně elektrické SUV, na které navážou další prémiové modely.

Do roku 2025 by automobilka, mezi jejíž investory patří i hollywoodský herec Leonardo DiCaprio, chtěla prodávat přibližně 290 tisíc vozidel ročně. S tím souvisí také plánované výdělky ve výší 1,6 miliardy dolarů pro tento rok, které by společnost chtěla v příštím roce zdvojnásobit.

Zajímavostí je, že Polestar nemá v plánu v příštích letech budovat žádné ryze vlastní továrny. V otázce veškeré produkce se spoléhá na kapacity závodů automobilek Volvo a Geely. Polestar 3 by tak měl vznikat například v továrně v Jižní Karolíně, kterou vlastní právě Volvo. To Polestaru umožňuje soustředit podstatně více financí na samotný výzkum a vývoj a tím ze značky vytvořit synonymum technicky dokonalých, elektřinou poháněných vozidel.

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.

CC25

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.