Bankovní identita se stala zákonem roku. Česko zvyšuje své úsilí digitalizovat veřejné služby, kvituje jeho spolutvůrce
František Korbel, advokát z kanceláře Havel & Partners
Největší digitalizační projekt českého bankovnictví. Takovým způsobem se označuje bankovní identita, která klientům umožňuje ověřit totožnost při komunikaci se státními úřady i soukromým sektorem. V platnosti je od začátku letošního roku a samotná legislativa, která zavedení novinky umožnila, byla nedávno oceněna jako Zákon roku.
Na její tvorbě se podílel advokát František Korbel z Havel & Partners, který se vzniku zákonů věnuje přes patnáct let. Jako náměstek ministra spravedlnosti pro legislativu řídil například přijetí nového občanského či trestního zákoníku a nyní má za sebou další zákon, který může ovlivnit životy většiny občanů.
V komentáři pro CzechCrunch František Korbel popisuje, proč se ze zavedení bankovní identity stal zákon roku, co všechno může v budoucnu změnit a jaké další příležitosti on sám vidí v legislativě, aby se mohlo fungování státu dál digitalizovat.
***
Zákon o bankovní identitě umožnil příchod zcela nového světa vzdáleného ověřování totožnosti osob. Tato identita může být automaticky, zdarma a okamžitě dostupná více než polovině obyvatel České republiky. Ti si nemusí nic pořizovat, postačí jim stávající prostředek přístupu do internetového bankovnictví, tedy nejčastěji jejich mobilní telefon.
Bankovní identita může být jednoduchou náhradou dokladů totožnosti skoro ve všech případech, kdy o to klient bude stát. Je to ideální kombinace požadavků „safe & easy“. Bude to revoluce v ověřování identity na dálku. Bankovní identita je totiž nejdůvěryhodnější a nejužívanější digitální identifikační metoda současnosti.
Podobné služby jako bankovní identita se rozšířily zejména v severských zemích, odkud jsme také čerpali inspiraci při přípravě tuzemské legislativy. Historické podmínky rozvoje vzdálené identifikace bankami v Norsku a jiných severských zemích i tamní rozvoj za poslední desítky let budou následovat, samozřejmě však máme určité zpoždění. Ale to se může změnit.
Věřím, že Česká bankovní asociace, zapojené banky i technologičtí partneři spolupracující s Bankovní identitou a.s. se budou propagací a nabídkou služeb snažit Norsko dotáhnout. Záležet bude především na tom, jak rychle si Češi bankovní identitu oblíbí. Díky jednoduchosti jejího řešení a obecné důvěře v prostředky bank se nicméně domnívám, že by se to mělo podařit.
Dlouhodobě jsem kritikem nedostatečné rychlosti a nedostatečné empatie k potřebám uživatelů, s nimiž Česká republika digitalizuje veřejné služby. I to je důvod, proč se naše kancelář aktivně zapojuje do digitalizační legislativy, kterou vnímáme jako jednu z cest řešení.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.