Banksy poprvé za 14 let pořádá výstavu. Odhaluje na ní i svou toaletu, obyvatele Glasgow dráždí krysou

Naposledy měl sólovou výstavu v anglickém Bristolu. To se psal rok 2009. Od té doby se sám nikde neobjevil – až doteď.

Filip HouskaFilip Houska

banksy_xx1

Foto: Filip Houska/CzechCrunch

Krysa, symbol Banksyho

0Zobrazit komentáře

Sem tam se ve městech mihnou, nikdo si z nich ale nedělá hlavu. Když se ale krysa objeví na zdi s kloboukem a rozbitým bubnem, na který hraje v sevření narafičené pastičky, kam byla zjevně vlákána výtiskem britského bulvárního deníku The Sun, něco je jinak. Možná se totiž ulicemi prochází streetartový zloduch Banksy, pro kterého jsou krysy skoro poznávacím znamením. A také, že prochází – poprvé po čtrnácti letech uspořádal vlastní výstavu ve skotském Glasgow, na které lidé uvidí i to, kde umělec vykonává svou potřebu.

Obličejem Banksy známý není, ostatně se mu už dekády daří skrývat a nikdo dosud neví, kdo pod pseudonymem vystupuje. Pro co ale rodák z britského Bristolu, pravděpodobně narozený začátkem sedmdesátých let, známý je, jsou jeho názory na výstavy. Nemá je rád, dokonce je odmítá – a aktivně proti nim přes svou agenturu Pest Control Office brojí. Pouze ona totiž může s jeho díly nakládat, ostatní se na jeho jméně mají jen přiživovat.

Proto když se Banksy rozhodne nějakou výstavu uspořádat, jde o velkou věc. A právě ta se nyní děje ve skotském hlavním městě Glasgow, kam fenomén novodobého street artisty, který stojí mimo jiné za kultovním dílem Dívka s červeným balónkem, nechal dovézt širokou škálu svých věcí. V glasgowské galerii moderního umění budou až do 28. srpna – každý tak má šanci vidět především sestavu autentických šablon, pro které se proslavil.

Většina Banksyho děl je totiž tvořena právě pomocí předem vytvořených šablon, přes které mnohdy nápaditým a společensky provokujícím malbám dává život. A na výstavě nazvané Cut & Run budou k vidění. Ty nejstarší, které vznikly už v roce 1998, i ty letošní, nejnovější. „Léta jsem je schovával, protože jsem si myslel, že by mohly být použity jako důkaz při obvinění z trestného činu poškození cizí věci,“ napsal Banksy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Organizátoři akce neuvádí, jaké raritní šablony budou k vidění, lze ale předpokládat, že návštěvníci spatří i tak zásadní kousky jako Love Is in the Air, respektive slavnou šablonu s chuligánem házejícím kytice, která se objevila i na jednom z nejstřeženějších míst světa – na zdi, která odděluje Palestinu od Izraele. Chybět by neměly ani variace různých krys, líbající se strážníci nebo zmíněná Girl with Balloon z roku 2002, která se díky velmi nápadité kontroverzi stala známou po celém světě.

Banksy toho měl ale ze své dílny (nebo domácnosti) pobrat mnohem více, a tak se na výstavě objeví i díla, která nemají s graffiti nic společného. Například helma, kterou nosili policisté během potlačování protestů předělaná do disko koule, nebo vesta, kterou měl Banksy navrhnout pro uznávaného britského rappera Stormzyho. Součástí má být i jeho osobní toaleta. Poprask mezi lidmi ale Banksy jen čistě svou výstavou nedělá.

Na sociálních sítích se před pár dny začalo šířit dílo, které měl Banksy namalovat v uličce poblíže galerie. Šlo o krysu – jak jinak –, která se nechala zlákat do pastičky kvůli výtisku britského bulvárního deníku The Sun a hraje na buben, jehož přední část pokrývá nápis God Save the King. Patrně zřejmý odkaz na nedávno korunovaného krále Karla III. A protože šlo o akt vandalismu, město nechalo dílo zamalovat. Rychle se ale na totožném místě znovu objevilo. A pak zase zmizelo.

Jestli za ním skutečně stojí Banksy, nikdo nezjistí, převládá ale názor, že to byl doopravdy on. Ostatně se měl loni na podzim objevit i na Ukrajině, kde namaloval například gymnastku coby odkaz na nejrozšířenější ukrajinský sport. A také se nápaditě vysmál Vladimiru Putinovi, jehož vojska na Ukrajinu loni v únoru vtrhla. Momentka, jak mladý kluk hází v judu s jeho podobiznou o zem, dokonce zaujala i tamní poštu, která z díla udělala poštovní známky.

banksy_1-2

Foto: Filip Houska/CzechCrunch

Ikonická Dívka s červeným balónem

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Z Prahy až do Helsinek. Galerie Kodl představuje Plesla či Nováka na putovním výtvarném salonu

Díla Lukáše Nováka, Ronyho Plesla, Iry Svobodové, ale také trojice finských umělců jsou k vidění v rámci šestého ročníku Letního výtvarného salonu.

plesl

Foto: Rony Plesl

Na šestém ročníku Letního výtvarného salonu jsou k vidění monumentální objekty Ronyho Plesla

0Zobrazit komentáře

Letní výtvarný salon začala pražská galerie Kodl Contemporary pořádat před šesti lety. Jeho prostřednictvím chtěla české sběratelské obci prezentovat tvorbu současných umělců a umělkyň v souvislostech, zároveň šlo jejím kurátorům o to, aby návštěvníci díky vystaveným dílům lépe porozuměli jejich tvůrcům. V minulých ročnících dostala prostor fotografie, pop-art, grafika i plastika a letos se salon vůbec poprvé vydá i za hranice Česka, konkrétně do finských Helsinek. Výstava je totiž rovnocenně zastoupena českými a finskými autory a autorkami.

Z českých autorů se na letošním Letním výtvarném salonu blýsknou dva tvůrci, které spojuje materiál, s nímž pracují: Lukáš Novák a Rony Plesl. Novák se do povědomí českých milovníků skla dostává se stále větší vehemencí, jelikož se nebojí posouvat hranice skleněné plastiky. Patrné to je u objemných objektů s názvem Pretty Mirage z optického skla. Kromě nich je na výstavě k vidění také například jeho dílo Očista, pro které autor poprvé využil techniku tavené skleněné plastiky.

Mezinárodně uznávaný tvůrce Rony Plesl na výstavě prezentuje rovněž unikátní technologii, se kterou ve skle v posledních letech pracuje. Jde o metodu Vitrum Vivum, jež umožňuje doposud neproveditelné odlévání monumentálních skleněných plastik. Plesl ji začal využívat jako první na světě a monumentální objekty předvedl v rámci posledního bienále umění v Benátkách. Kromě objektů, které vznikly touto technikou, si mohou návštěvníci prohlédnout také Pleslovo ručně ryté zrcadlo Day by Day.

novak

Foto: Lukáš Novák

V galerii jsou k vidění také nové objekty od Lukáše Nováka

Trojici českého umění uzavírá série obrazů VOID malířky Iry Svobodové. Umělkyně v cyklu obrazů vychází z básní Aloysia Bertranda, který inspiroval už malíře ze surrealistického hnutí a neminul tak ani českou tvůrkyni Toyen. Právě od ní si Svobodová vypůjčila motiv stuhy a převedla jej do vlastní série. V té se zabývá tématem prázdnoty, ze které ale může stále něco vznikat a vycházet.

Domácí tandem doplňují umělci Miika Nyyssönen a Vesa-Pekka Rannikko a umělkyně Leena Nio. Propojuje je hluboký zájem o zkoumání procesu umělecké tvorby. Leena Nio si hraje s divákovými smysly, protože není jisté, jestli jsou její díla textilní tvorba nebo realistická malba. Díla Vesy-Pekky Rannikka bychom označili spíše za objekty, on sám o nich ale mluví jako o malbě. A stejně tak i Miika Nyyssonën tvoří na první pohled abstraktní díla, která ale při bližším zkoumání odhalují známé konstrukce našeho prostředí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Máme jasný cíl – zvyšovat povědomí o českém současném umění ve společnosti, a to jak u nás, tak ve světě. Když jsem Kodl Contemporary společně s bratrem zakládal, chtěli jsme především zvýšit prestiž současného českého umění. V porovnání se světem se nám české umění zdálo zcela nespravedlivě opomíjené a podceňované. Věřím, že právě pořádání mezinárodních výstavních přehlídek ve spolupráci se zahraničními v mezinárodním kontextu se nám podaří tuto nerovnováhu změnit,“ říká k výstavě spoluzakladatel Kodl Contemporary, Jakub Kodl.

V Praze Letní výtvarný salon běží od 19. června do konce července, poté se přesouvá do Helsinek do prostor Embassy Gallery, kde si ho budou moci návštěvníci prohlédnout do 2. října.